Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen in Parijs

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: fotograferen in Parijs

Oorspronkelijk geplaatst door Xray Bekijk bericht
    Intussen ben ik terug uit Londen. Overal gefotografeerd, nergens problemen.
    Behalve in Westminster Abbey. Het is er ten strengste verboden te fotograferen. Een touriste naast mij deed het toch (zelfs zonder flash). De bewaker schold haar deftig uit en dreigde bij de volgende inbreuk haar geheugenkaart af te nemen en te vernietigen, gelijk wat er op stond. Ze lachten er daar duidelijk niet mee.
    Als ze dit duidelijk maken vooraf, begrijp ik eigenlijk niet waarom dit mens zonodig toch een foto moest maken. Da's eigenlijk om problemen vragen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Re: fotograferen in Parijs

Een paar jaar geleden heb ik Parijs bezocht met al mijn fotomateriaal (dat was toen nog niet zo veel). 'k Ben toen ook zo slim geweest de 18-70 kitlens te laten sneuvelen en heb het de laatste twee dagen dan ook moeten doen met een fisheye en een 70-200.

Op straat rondlopen (vooral 's avonds en 's nachts) met een zwaar statief heeft me geen enkel probleem opgeleverd. 't Statief nam ik nooit mee in musea; dat geeft toch alleen maar moeilijkheden.

Eén avond heb ik mijn statief zelfs gebruikt boven op de Eiffeltoren. Je moet er enkel op letten dat je het zodanig opstelt, dat de kans klein is dat er iemand tegenaan loopt, zoniet kan je voortdurend herbeginnen met je foto.

In veel musea mag je wel fotograferen, doch zonder flits, zo ook in het Musée d'Orsay. Veel mensen doen het toch, maar 't wordt wel wat ambetant als de zaalwachters je bij de arm grijpen en je berispen omdat ze denken jij het was met je D70 die iets meer opvalt dan het compactje van de gemiddelde toerist. 'k Heb in mijn beste Frans die mevrouw dan toch duidelijk gemaakt dat ze haar pijlen diende te richten op de kiekjestrekkers in bankkaartformaat en dat als ze haar beklag wilde doen over flitsen tegen mij, dat ik dan wel mijn SB-800 wel eens zou bovenhalen (stoer hé, ik weet het).

Nog zo'n leuk voorval was in het Musée Carnavalet. Daar is het verplicht om je rugzak af te geven aan de (bewaakte) vestiaire. Geen probleem. D70 met kitlens hangt al rond mijn nek en de tas geef af aan de dame aan de balie. Net voor het binnengaan in de zalen, bedenk ik dat ik mijn fisheye ook nog zou kunnen gebruiken. Dus ga ik terug naar de vestiaire en vraag of ik nog iets uit mijn tas kan halen. Geen probleem, tot ik de tas opendoe en de dame ziet dat er lenzen in zitten. Of ik de tas alstublieft zou willen bijhouden, want zo'n zware verantwoordelijkheid om een tas met lenzen bij te houden, wil ze niet op haar nemen; er moest eens iets met die tas gebeuren. Geen probleem, ik hou de tas wel bij, tot ik een eerste zaalwachter tegenkom. Of meneer zo vriendelijk zou willen zijn om zijn tas af te geven aan de vestiaire. Grrrr... Meneer heeft daar aan iedere zaalwachter mogen uitleggen dat ze de tas daar niet wilden...

seppuku.

Comment

Working...
      X