Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotograferen in Parijs

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• fotograferen in Parijs

Voor de geïnteresseerden: ik heb een mailtje gestuurd hoe het zit met fotograferen in Parijs. Ziehier het antwoord:

Monsieur,

Vous souhaitez obtenir des informations au sujet de prises de vues photographiques à Paris.

Nous vous informons que si l'équipe qui photographie comporte moins de 10 personnes et utilise du matériel léger : aucune autorisation n'est nécessaire, ni de la part de la Ville de Paris, ni de la part de la Préfecture de Police, pour prendre des photographies sur la voie pu-blique à Paris.

— pour tous les autres cas: toute la procédure (notamment autorisations à demander à la Préfecture de Police) :

Pour tout renseignement, vous pouvez contacter le Bureau Parisien du Film:

Hôtel de Ville
    Bureau parisien du Film (bureau 528)
    75196 PARIS Cedex 04
    tél : 01 42 76 43 61 (9h – 17h30)
    fax : 01 42 76 63 30

Cordialement.

Si vous désirez nous contacter à nouveau ou bien exprimer une opinion, veuillez utiliser les formulaires du site internet de la ville de paris, www.paris.fr, à la rubrique "Contacts".
    Dus, voor zij die het Frans niet machtig zijn: als je met minder dan 10 bent, met "licht materiaal" (interpretatie?), is er geen probleem. Anders: volg de link...

Re: fotograferen in Parijs

Tof van jou om dat eens "officieel" na te pluizen.

Als amateur fotografen gaan we uit van verhalen, van "horen zeggen".
    We weten eigenlijk weinig. En als hobbyfotograaf steekt het zoms zo nauw niet.

Nu nog de kwestie "licht materiaal".

Op mijn werk komen ze soms foto's maken voor marketing en publicitaire doeleinden. Met zwaar materiaal.
    Dat zwaar materiaal is een vrachtwagen vol met spullen. Geen Lowepro of Tamrac gedoe : een volle tientonner. Met een kleine Porsche Cayenne of zo ernaast.
    En tien man hebben ze ook : Zelfs één die zich alleen bezig houdt met de lichtmeting en kleurtemperatuur. Die heeft dan van die meettoestellen rond zijn nek hangen.
    En twee die alleen maar bezig zijn met het verslepen van verlichtingspullen en electriciteitskabels.
    En één die de op het knopje van de camera drukt en één die zegt wanneer er op dat knopje gedrukt mag worden......
    Zo zie je maar dat het verschil tussen "zwaar" en "licht" materiaal heel rekbaar is.
    Vooral als ik een hele dag met mijn Sigma 70-200 rondgelopen heb.

Groetjes
    Skitch
    Last edited by Skitch; 3 mei 2007, 22:14.
    " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

"napluizen" is een groot woord, 't was maar een kwestie van een mailtje, dankzij een thread die hier onlangs werd geopend over foto-restricties in steden. 't Zou nooit in mij opgekomen hebben dat ze je ergens op de openbare weg verbieden van te fotograferen, vandaar dat ik toch liever eens check dan voor onaangename verrassingen komen te staan.
      Voor Londen zal ik het binnenkort ook eens uitvlooien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
        "napluizen" is een groot woord, 't was maar een kwestie van een mailtje, dankzij een thread die hier onlangs werd geopend over foto-restricties in steden. 't Zou nooit in mij opgekomen hebben dat ze je ergens op de openbare weg verbieden van te fotograferen, vandaar dat ik toch liever eens check dan voor onaangename verrassingen komen te staan.
        Voor Londen zal ik het binnenkort ook eens uitvlooien.
        Stefaan, een zeer goede queste. Indien je je wat kunt uitdrukken in het Frans, stel dan eens een (juridische) vraag op de website van Chasseur d'Images op hun forum: http://www2.photim.com/accueil/Sommaire.xml
        Ik zal eens ernstig moeten zoeken in mijn oudere nummers van Chasseur d'Images omtrent het nemen van foto's in Frankrijk.
        Er is heel wat te doen rond gebruikersrecht in Frankrijk.
        Een visser daagde ooit een fotograaf voor de rechter toen die een foto nam aan de Atlantische kust waar die zijn sloep op stond.
        In Parijs was het indertijd zelfs verboden om een statief open te plooien in de binnenstad. Ik weet niet hoe de situatie geëvolueerd is, maar een vraagje op voornoemd forum kan wel voor verheldering zorgen.
        In het Verenigd Koninkrijk zijn ze een heel stuk soepeler.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
          In Parijs was het indertijd zelfs verboden om een statief open te plooien in de binnenstad.
          Heeft men jezelf ooit verboden een statief open te plooien?

Comment

Ik had geen statief bij de laatste keer in Parijs, ik zou het echt niet weten.
            Maar ik heb er wel verschillende lezersbrieven over gelezen indertijd in Chasseur d'Images. Het klinkt allemaal wat overdreven voor onze Vlaamse oren, maar in Frankrijk menen ze het dus wel.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik ben zelf ook ooit in Parijs geweest op een ogenblik dat alle vuilnisbakken hermetisch afgesloten waren, en ik in elke grote winkel, museum of warenhuis waar we binnengingen mijn fototas moest openen en alle bazooka's (lenzen) moest demonstreren.
              Maar daarom ga ik nu niet steeds rondbazuinen dat in je in Parijs geen winkel binnen mag zonder je fototas te laten inspecteren.

Comment

Mij lijkt het wel interessant om dat formuliertje gewoon in te vullen en op te sturen als je de tijd hebt, kost toch niks behalve een postzegel, en 't zou me verwonderen dat ze moeilijk gingen doen over een fotograaf. Maar als je dan een toelating krijgt hoeft er niemand meer moeilijk te doen hé.
                Ik schik deze zomer of dit najaar toch nog eens een dag of 3 naar Parijs te gaan, 'k ga dat formulier dan toch eens opsturen om te zien wat er gebeurt, en ik hou jullie op de hoogte.

In een andere thread over fotograferen in steden (diegene die me tot deze vraag aanzette) stond er een link naar het relaas van een wikipedia-fotograaf die toelating wou om in het Louvre te fotograferen en die daar van het kastje naar de muur werd gestuurd. Mogelijks is het ook zo met ordediensten, zijn er daar ook mensen die niet juist weten wat wel en wat niet mag, en dan maar wat doen. Als je in zo 'n geval een toelating kan laten zien, zijn alle problemen van de baan...

Comment

Vorige maand 4 dagen in Parijs rondgelopen van 's ochtends tot 's avonds. De enige plaats waar men vroeg de rugzakken te openen was beneden in de Tour Montparnasse. Verder geen enkel probleem gehad.
                  Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

Comment

Ik heb er pas ook een weekendje rondgelopen met camera, helemaal geen problemen gehad. Alleen onderaan de Eifeltoren moest ik even laten zien dat er geen bom in m'n camera-tas zat...

Mijn materiaal was trouwens nog best licht, niet meer dan een Nikon D50 met 18-135 DX lens. Geen statief enzo
                    One day, I would like to make nice pictures :-)
                    www.lucaskoijen.nl

Comment

Afgelopen maand twee dagen en halve nachten rondgelopen met camera, tas en statief. Geen kat die naar me omkeek met uitzondering van enkele studenten 's avonds aan de kant van de Seine ter hoogte van de Notre Dame. Het was dik feest daar beneden (begin vakantie) en er viel wat te drinken en dergelijke. Met beleefd verzoek hun niet te fotograferen. Comme les vraie Parisiens.

Comment

Vorig jaar in november in Parijs geweest. Met mijn Powershot S2Is (lijkt mij toch zeer licht materiaal te zijn). In elk museum en groot gebouw werd mijn tas gecontroleerd. In bepaalde museums mag je niet fotograferen met statief (wordt uitdrukkelijk gevraagd). In Chateau Versailles moest ik tot 5 keer toe mijn toestel aansteken (als bewijs dat het een echte was). Ze leken me daar soms wel paranoïde. 's nachts in Parijs centrum buiten gefotografeerd vanop statief, geen mens keek er naar om.
                        Ik ga binnenkort naar Londen. Benieuwd of ze daar ook in elk museum mijn tas zullen uitkeren?
                        SITE: http://www.xraypictures.be
                        FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

Comment

In de musea is 't natuurlijk iets anders, dat hangt van museum naar museum af. Meestal is statieffotografie niet toegelaten (dacht ik). Misschien kan je op voorhand eens een mailtje naar de te bezoeken musea sturen om eens na te vragen?

Misschien krijg je meer toe als je zegt dat het voor een onderwijsopdracht is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vanslycken Bekijk bericht
                            In de musea is 't natuurlijk iets anders, dat hangt van museum naar museum af. Meestal is statieffotografie niet toegelaten (dacht ik). Misschien kan je op voorhand eens een mailtje naar de te bezoeken musea sturen om eens na te vragen?

Misschien krijg je meer toe als je zegt dat het voor een onderwijsopdracht is
                            Musée D'Orsay:
                            flickr

Comment

Intussen ben ik terug uit Londen. Overal gefotografeerd, nergens problemen.
                              Behalve in Westminster Abbey. Het is er ten strengste verboden te fotograferen. Een touriste naast mij deed het toch (zelfs zonder flash). De bewaker schold haar deftig uit en dreigde bij de volgende inbreuk haar geheugenkaart af te nemen en te vernietigen, gelijk wat er op stond. Ze lachten er daar duidelijk niet mee.
                              SITE: http://www.xraypictures.be
                              FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

Comment

Working...
                              X