Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor Tanzania

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tips voor Tanzania

Hallo,

Hebben jullie nog tips voor mij algemeen.
    Ik ga deze zomer naar Tanzania op Safari.

Ik wil het volgende meenemen.
    Nikon D80 3 batterijen extra
    geheugen bank 80 gb
    2x 2Gb sticks
    Nikon 18-135
    Nikon 70-300 VR
    macro ?

Welke lens kun je het beste gebruiken voor macro. Nikkon of Sigma ???
    Ik heb een Sigma 70-300 macro. Het scherpkrijgen valt niet mee met deze lens.

Serjoscha

Re: Tips voor Tanzania

Een éénbeenstatief is in ieder geval nuttig. Evenals een kussentje gevuld met rijst of iets dergelijks.
    Een 300mm kan er nog net door qua brandpunt, maar met f5.6 zit je wel krap. Je mag dan nog VR hebben, de dieren zelf zitten niet onbeweeglijk stil, waardoor lange sluitertijden niet altijd de goede oplossing zijn. Een 300/4 is op dat vlak toch beter + dat je occasioneel een 1.4 converter kunt gebruiken.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Op safari is niet altijd stroom te verkrijgen, tenminste als je niet in lodges slaapt. (en zelfs in lodges gaat het soms fout!)
      Als je veel dingen hebt die je moet opladen neem dan een stekkerdoos mee, dan kan je alles in een keer opladen, en ben je in minder tijd met alles klaar.

Een macro lens lijkt me minder belangrijk dan een groothoek!!!!

De telelens van 300 mag dan niet zo lichtgevoelig zijn maar je kan je camera dan toch op een hogere ISO zetten? Het risico van wat ruis zou ik voor lief nemen, die beesten zitten toch tegen de bosjes aan of op een natuurlijke ondergrond en d.w.z. dat de ruis wellicht nieteens zou opvallen, enkel in de blauwe lucht maar dat is weer makkelijk te verhelpen met Pshop.

Ik ga in september ook naar Tanzania en hoop ook met een aantal mooie foto's thuis te komen. Veel plezier en goede reis!
      (En vergeet niet om af en toe ook zonder camera te kijken....)
      The only real failure is to give up trying!

http://www.yvonnew.com
      http://www.vonne.web-log.nl
      and HFC forever!

Comment

Net terug deze morgen van Tanzania. Het was de eerste keer en het was een kort maar krachtig bezoek. na eerst 3 dagen bij de klant een machine hersteld te hebben was het dan de 4de dag tijd voor de Ngorongoro krater.
        Ik weet niet in welke regio je zal zitten maar veronderstel ook de Kilimanjaro regio waar Arucha National Park is, op 200km van Arucha Ngorongoro en nog ietsje verder de Serengeti.
        De Ngorongoro krater was 1 van de mooiste stukje natuur die ik ooit gezien heb en mag wel zeggen al enkele landen gezien te hebben (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ngorongoro).

Op die safari's is het verboden uit de auto te stappen en dus moeten alle foto's uit de auto getrokken worden. Hier had ik als onervarene moeite mee.
        Ik weet dat het een risico is maar ga de volgende keer toch uit de auto gaan (nee, net naast de auto) om te fotograferen vanop statief. Nu weet ik ook dat een lens met VR-OS, IS, ... een meerwaarde kan zijn op safari.
        Een echte macrolens is imho enkel nodig als je interesse hebt in de flora or insecten. Dit is niet mijn interesseveld dus verder geen uitspraken hierover.

We waren met een priveauto en een blanke moet dan $80 betalen om toegang te krijgen tot de krater. Mocht je met een toeristenauto zijn vraagt men naar het schijnt nog eens $100 extra (per persoon of per auto is me niet duidelijk).

Je kan als belg een visum on arrival krijgen. Zorg dat je absoluut US$ op zak hebt. Een visum kost $50 en als je enkel euro's hebt kost het ... €50
        Alle andere betalingen gebeuren bijna uitsluitend in dollars.
        Ik verbleef http://www.meru-view-lodge.de/ hier maar was op kosten van de klant .
        Dat is wel op een 200km van Ngorongoro. Velen die er verblijven gebruiken deze lodge als een uitvalbasis voor hun verschillende activiteiten, de Kilimnjaro beklimmen, de Meru beklimmen, safari, ...

PS: als je de apen tegenkomt zorg dan dat je auto gesloten is, die apen weten dus een autodeur te openen, ... believe me

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
          Op die safari's is het verboden uit de auto te stappen en dus moeten alle foto's uit de auto getrokken worden. Hier had ik als onervarene moeite mee.
          Ik weet dat het een risico is maar ga de volgende keer toch uit de auto gaan (nee, net naast de auto) om te fotograferen vanop statief.
          Serjosha;

De krater, en het aanwezige wild, staat sowieso onder zware "toeristische" druk, en wordt slachtoffer van zijn eigen succes. Daarom ook de toegenomen entry-fees, en de strikte regels; je mag een beperkt aantal wegen in, en slechts op een beperkt aantal plaatsen je jeep uit.

Heb aub respect voor de natuur, en voor de regels, en doe niet wat Twizter wil gaan doen! Doe je dat niet, dan breng je niet alleen jezelf in gevaar, maar ook toekomstige toeristen die het gebied bezoeken. Er staan ook fikse geldboetes op, en je gids is ineens zijn job en zijn license kwijt.

@Twizter; foei, maat. Sorry dat ik zo scherp reageer, maar het is dan ook een gevoelig onderwerp voor me. Elke toerist lijkt wel te denken "och als enkel ik dat ene regeltje breek"... met als gevolg dat het gehele gebeuren steeds verder afglijdt in de verkeerde richting. Een typisch voorbeeld; je mag NOOIT tussen roofdieren en hun potentiële prooi in gaan staan. Ik kan op beide handen en tenen niet tellen hoeveel jeeps ik heb gezien IN EEN DAG in de krater, die aan die regel hun gat vegen. En dat allemaal om een kansje op die ene shot met interactie tussen roofdier en prooi.

Comment

De Ngorongoro krater was 1 van de mooiste stukje natuur die ik ooit gezien heb en mag wel zeggen al enkele landen gezien te hebben (http://nl.wikipedia.org/wiki/Ngorongoro).

Ik weet dat het een risico is maar ga de volgende keer toch uit de auto gaan (nee, net naast de auto) om te fotograferen vanop statief.
            Twizter,
            Over de pracht van Ngorongoro kan ik je nog volgen, maar wat daaronder staat is er echt over.
            In het beste geval eindig je in een soort Gallery of Shame: http://www.sanparks.org/gallery/v/si...k+120.jpg.html
            In het andere geval kan je het niet meer navertellen.
            Er zijn echt wel goeie redenen waarom je op zo'n plaatsen in je auto moet blijven hoor.

Prijzen in Tanzaniaans NP zijn afhankelijk van 1)Tz nationaliteit of niet en 2)Auto met Tz nummerplaat of buitenlandse nummerplaat. Dit is een logisch onderscheid daar Tanzanianen enerzijds via belastingen al betalen voor hun nationale parken en daar anderzijds het grootste deel van de Tanzanianen nooit de toeristenprijs zou kunnen betalen en dus nooit de natuurpracht in hun eigen land zou kunnen bezoeken.

Comment

Hey nog iemans die Sanparks idiot pages kent!

Ik vond die ooit via fodors;

Africa & the Middle East - Safari Peeves - or What makes me mad! - I'm sure everyone else has plenty of these but here is my number one. The staff say everybody meets in the lounge for tea at 3pm then we start the drive at 3:30pm, so why the hell do you show up at 3:30pm and expect to spend half an hour having tea and...

Die thread niet beginnen lezen als ge snel gefrustreerd geraakt!

Comment

OK, het is idd wat laks om vanop een tripod (en dus uit de auto) een shot te willen nemen maar heb dus helemaal niet de bedoeling om even een wandeling te gaan maken.
                De kostprijs die ik gaf was enkel een indicatie wat het kost om als prive persoon het park te gaan bezoeken. Het was geen kritiek dat deze te hoog zou zijn.
                In Uganga heeft men trouwens de prijs om de gorilla's te zien verhoogd van $350 maar ca. $450 en hiervoor laat men toe de gorila's voor 1 uur te zien.
                Ik snap echt wel dat deze hoge prijzen een middel is om het massatoerisme tegen te gaan. DIe $80 die ik betaald heb was een $80 die ik graag betaalde voor het geziene tafereel.

Comment

Ga je in lodges/tentenkampen logeren of ga je kamperen? In het laatste geval kan je vrijwel nergens je batterijen opladen en dan moet je maar eens kijken of 3 stuks voldoende zullen zijn.

Een tripod/monopod is niet nuttig tijdens de safari omdat je toch je wagen niet uit mag (en respecteer aub deze regel!!). Een beanbag daarentegen is meermaals van pas gekomen. Je safari-operator kan je er waarschijnlijk zelfs eentje lenen (vraag het gewoon op voorhand). Indien niet, het is eenvoudig om er een te maken en ginder op te vullen met bonen.

Ga, indien mogelijk, met zo weinig mogelijk mensen in de wagen en bij voorkeur enkel met mensen die je goed kent en waarmee je 100% op dezelfde golflengte zit qua interesses. Hoe kleiner de groep, hoe minder je elkaar zal hinderen bij het fotograferen/kijken (in de weg staan, bewegen, dieren doen schrikken). Vermits ik hoegenaamd geen interesse heb voor vogels, zou het voor mij een nachtmerrie zijn om met een vogelfreak te zitten (of misschien is het juist datgene dat ik nodig heb om die beesten eens anders te gaan bekijken ). De meerprijs voor een privé-safari is niet zo ontzettend groot en je loopt niet het risico met het gevoel opgezadeld te zitten dat je door toedoen van andere toeristen niet alles uit je safari hebt kunnen halen.

Ga steeds op morning drive wanneer de gelegendheid zich voordoet!!

En de prijzen? Die van 2006 staan hieronder:

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                    In het beste geval eindig je in een soort Gallery of Shame: http://www.sanparks.org/gallery/v/si...k+120.jpg.html
                    In het andere geval kan je het niet meer navertellen.
                    Er zijn echt wel goeie redenen waarom je op zo'n plaatsen in je auto moet blijven hoor.
                    Onvoorstelbaar en shockerend, die gallery of shame...

Comment

OK, het is idd wat laks om vanop een tripod (en dus uit de auto) een shot te willen nemen maar heb dus helemaal niet de bedoeling om even een wandeling te gaan maken.
                      De kostprijs die ik gaf was enkel een indicatie wat het kost om als prive persoon het park te gaan bezoeken. Het was geen kritiek dat deze te hoog zou zijn.
                      In Uganga heeft men trouwens de prijs om de gorilla's te zien verhoogd van $350 maar ca. $450 en hiervoor laat men toe de gorila's voor 1 uur te zien.
                      Ik snap echt wel dat deze hoge prijzen een middel is om het massatoerisme tegen te gaan. DIe $80 die ik betaald heb was een $80 die ik graag betaalde voor het geziene tafereel.
                      Prijsverhoging is niet alleen uganda, maar ook rwanda (congo weet ik niet zeker).
                      Probleem is alleen dat die hoge prijzen het massatoerisme niet tegengaan. Overlaatst was er nog heel interessant artikel in knack hieromtrent. Tging over egypte en massatoerisme, en tfeit dat heel wat sites ten onder gaan door de massa's mensen die ze bezochten. Zo was er 1 bepaalde site waar men, in grootorde, veelvoud van bedrag voor gorillas moest neertellen om die site te bezoeken. Die hoge prijs had als gevolg dat velen dachten dat die site (door de prijs) toch wel heel speciaal moest zijn, een bijzondere aantrekkingskracht... Met als gevolg dat ze nog meer wordt platgelopen dan vroeger. Enige verschil dat het nu de kapitaalkrachtigen zijn ipv de iets minder gegoede burgers.

Enfin, ik probeer toch al die massatoestanden te ontwijken ... Duurzaamheid, mooi begrip ... ahum

grtz,

Kruger

Comment

Prijzen opdrijven alleen is idd vaak niet genoeg.

Om het nog anders te zeggen; we zijn intussen met zodanig veel mensen op deze aard*****, dat je steeds wel iemand zot genoeg vindt om het vele geld eraan te geven.

Daarom dat het aantal bezoekers beperken beter is. In Uganda (de gorilla treks) is dat bvb zo. In Tanzania beperkt men voorlopig alleen het aantal bedden in de parken zelf, maar niet het aantal "dagtoeristen". Ze leren het hopelijk snel genoeg.

In de prive concessies in Botswana en Zuid-Afrika is dat ook zo. Maar daar doen ze beide; prijzen heel hoog zetten EN aantallen beperken. Ga maar eens naar Sabi-Sabi of Mombo... 1500$ per nacht kan je daar geven. Mij niet gelaten. Al moest ik mijn broek moeten verkopen; het is het waard (voor mij, EN voor de dieren).

Comment

De prijzen opdrijven is inderdaad de meest handige manier om de horden bezoekers wat af te remmen. Wat er met het ontvangen geld gebeurd is echter niet altijd duidelijk. Wordt dat gereserveerd voor het natuurbehoud of verdwijnt dat in de zakken van een of andere minder gewetensvolle primaat?
                          Anderzijds lijken veel bestemmingen (zoals bvb Botswana) stilaan voorbehouden tot de happy few. Als het maar opbrengt doet je houding er zelfs niet toe.
                          In deze al onevenwichtige wereld vind ik het weer eens storend dat enkel de kapitaalkrachtigen mogen genieten van al het fraais dat de aarde te bieden heeft. En dat in omgevingen waar de mensen doorgaans nog noodlijdend zijn.
                          En dan zwijg ik nog over de superrijken die over het voorrecht beschikken om tegen waanzinnige bedragen in alle stilte op wilde dieren te gaan jagen.
                          - zucht -

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                            De prijzen opdrijven is inderdaad de meest handige manier om de horden bezoekers wat af te remmen. Wat er met het ontvangen geld gebeurd is echter niet altijd duidelijk. Wordt dat gereserveerd voor het natuurbehoud of verdwijnt dat in de zakken van een of andere minder gewetensvolle primaat?
                            Anderzijds lijken veel bestemmingen (zoals bvb Botswana) stilaan voorbehouden tot de happy few. Als het maar opbrengt doet je houding er zelfs niet toe.
                            In deze al onevenwichtige wereld vind ik het weer eens storend dat enkel de kapitaalkrachtigen mogen genieten van al het fraais dat de aarde te bieden heeft. En dat in omgevingen waar de mensen doorgaans nog noodlijdend zijn.
                            En dan zwijg ik nog over de superrijken die over het voorrecht beschikken om tegen waanzinnige bedragen in alle stilte op wilde dieren te gaan jagen.
                            - zucht -
                            In die laatste zin volg ik je 100%, Vantje.

Maar niet wat Botswana betreft; daar zijn de prijzen zo duur omdat de uitbaters van de lodges zware prijzen moeten dokken voor de huur van hun concessies. Bovendien krijgen ze die concessies niet zomaar. Enkel veel poen ervoor neertellen is niet genoeg. Ze moeten lodges bouwen die na afbraak geen sporen achterlaten, moeten lokale mensen in dienst nemen en de leefgemeenschappen in de omgeving steunen. Zo moeten kunnen bewijzen dat ze over alle expertise beschikken, enz, enz... Neen, Botswana is één van die zeldzame landen die het (grotendeels) begrepen hebben.

En ivm die "happy few"; tja, wou de mensheid maar eens begrijpen dat we een heuse plaag zijn. Stoppen met kweken, dat is de boodschap. Maar geen enkele politieke leider durft dat zeggen. Zelfs Gore krijgt het niet gezegd in zijn "unconvenient truth", hij toont enkel de grafiek van de bevolkingsexplosie. Ik kan ze het in feite niet helemaal kwalijk nemen dat ze het niet gezegd krijgen. Wie dat durft pleegt politieke zelfmoord.

En intussen gaat iedereen ervan uit "dat hij recht heeft op wat een ander ook heeft" (om iedereen te geven wat wij hier hebben zijn er geen natuurlijke bronnen genoeg; er zijn 7 aardbollen nodig). En gaat hij er dus ook van uit dat hij recht heeft om aan een "democratische prijs" de beestjes in Afrika te zien. Helaas pindakaas... de waarheid is dat ook ginder de natuur onder de voet wordt gelopen door uitdijende mensen-massa's, en dat wat overblijft verre van zo dik bezaaid is met dieren als wat je te zien krijgt op een half uurke National Geographic.

Het zal pas veranderen, zoals gewoonlijk, als het te laat is. Nu wordt elke geboorte nog steeds gezien akls een heuglijk feit, een blijde gebeurtenis. Terwijl we anderzijds al voortdurend lopen te zeuren naar elkaar; of het nu gaat om een plaatsje in de file, of om een bepaalde job die we willen bemachtigen; het is steeds een gevecht. Net zoals meeuwen naar elkaars voeten pikken als ze op een draad zitten. Maar de draad zit al meer dan vol.

Wie zal de eerste "leider" zijn die een onpopulaire (letterlijk) maatregel durft opperen? Mijn stem heeft hij. Maar ik weet dat ik één van de weinigen zal zijn. Ach het hoeven zelfs geen extreme maatregelen te zijn. De mensen duidelijke hints geven is genoeg. Wist je bvb dat op dit moment een IVF behandeling 100% terugbetaald wordt door de overheid? Is dat echt nodig?

Ik ga hier maar stoppen met zagen (ja, dit is mijn "stokpaardje"), want ik zie het al gebeuren; straks krijg ik hier ook al de boze baby boomers over me heen. Dat kan op drie manieren gaan:
                            1) ze worden persoonlijk (rij jij met een zuinige auto? verwarm je met zonne-energie?)
                            2) ze komen af met economische redenen (kinderen zijn nodig om ons pensioen te betalen -> mijn antwoord; "aan onze grenzen staan er met hopen werkkrachten te wachten die dat willen doen, terwijl ze zelfs werken voor een betere prijs dan wijzelf, dus beter deze hier aan het werk te ztten dan dat ze gaan lopen met ons werk naar alders")
                            3) ze komen af met demografische redenen (het probleem stelt zich ginder, waar de natuur wordt bedreigd, niet hier -> mijn antwoord: hoog tijd dat je de wereldeconomie beter naar waarde weet te schatten; het hout van je meubels komt waarschijnlijk uit Indonesië, elke soja-maaltijd betekent 1m² Braziliaans oerwoud minder, enz...)

"Nou jij en dan ik weer"
                            Last edited by TooT; 11 mei 2007, 20:13.

Comment

Re: Tips voor Tanzania (off-topic)

Dit is off-topic, sorry.

Toot, Ik ga het kort houden.
                              Je stelt: “Om iedereen te geven wat wij hier hebben zijn er geen natuurlijke bronnen genoeg; er zijn 7 aardbollen nodig”.

Ok, dit klopt (is gewoon een feit).

Wat doe je met zo’n stelling? Even heel simpel en theoretisch drie opties geven:

1) Je stelt dat sommige (wij dus) recht hebben op meer dan anderen. Probleem is opgelost, want dan moet je niet iedereen geven wat wij nodig hebben en zijn er geen 7 aardbollen nodig.

Gelukkig krijg je deze gedachtegang nauwelijks verkocht, al ligt die toch niet zo ver van de huidige praktijk.

2) Je stelt dat er teveel mensen zijn. Aan minder mensen kan je gemakkelijker geven wat wij hier hebben, zonder 7 aardbollen nodig te hebben.

Hoeveel minder? Wat als blijkt dat wij binnen 50 jaar nog meer natuurlijke bronnen verbruiken, waardoor er nog minder mensen zouden moeten zijn volgens deze hypothese? Op welke manier ga je dit resultaat bereiken?

3) Je stelt dat wij wel onredelijk veel natuurlijk bronnen verbruiken om te verkrijgen wat we hebben. Als we hetzelfde kunnen bereiken met minder bronnen, kunnen we die bronnen met meer mensen delen en zijn er geen 7 aardbollen nodig.

Dit om aan te duiden dat de problematiek volgens mij iets verder gaat dan één probleem (overbevolking) met één oplossing (bevolkingsbeperking).

Groeten,

Comment

Working...
                              X