Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tibet: polarisatiefilter of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tibet: polarisatiefilter of niet?

Binnenkort ga ik op vakantie naar China en Tibet. Nu vroeg ik me af of een polarisatiefilter nodig is in Tibet? Grote hoogte, veel zon,...
    Jammer genoeg denk ik niet dat ik nog heel veel tijd ga hebben om met de filter te oefenen op voorhand. Is het moeilijk om met zo'n filter om te gaan?

Zijn foto's als deze met polarisatiefilter getrokken?
    I am still trying to find out the name of this village. I suspect it is Pasum. See this Large An hour away from Tashi Dzom, Tibet

Of zijn dat graduele ND-filters? Het zijn vooral foto's als deze die ik wil vermijden (die witte mistige zweem doorheen de foto):

Misschien ook even melden dat ik geen statief meeneem (te veel gesleur en momenteel het geld niet voor over). Speelt dit mee in de keuze voor en pola of ND filter?

Alvast bedankt!
    Last edited by StijnL; 26 april 2007, 15:57.

Re: Tibet: polarisatiefilter of niet?

Ik ben net terug van Tibet. In deze periode (maart tot begin juni) is de hemel steeds staalblauw. Van 's morgens vroeg 08 uur schijnt de zon al volop tot 20 uur. Opletten voor harde schaduwen op het middaguur!
    Ik had eveneens geen statief, noch polafilter mee. De voorbeelden die je meegeeft zijn waarschijnlijk het resultaat van wat werk in Photoshop. Wat contrast en saturatie toevoegen en je krijgt zeker en vast dezelfde resultaten.
    Zorg zeker voor een goede breedhoek; ik had mijn 17-55/2.8 mee en op sommige momenten vond ik het nog niet breed genoeg. Aan tele had ik meer dan genoeg aan mijn 70-200/2.8. Ik heb eveneens een extra flash meegenomen, en vrij veel gebruikt. Een goede stofdichte fotorugzak vind ik een noodzaak. Zorg voor voldoende geheugen; je neemt er meer beelden dan je denkt.
    En.. Chengdu is the place om fotomateriaal aan goedkope prijzen te bekomen.
    In Computerstreet kan je alles kopen aan dezelfde prijzen als de VS.
    Je mag mij altijd mailen om meer details.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik ben nooit in Tibet geweest, maar twee keer (op trekking) in Ladakh en da's eigenlijk hetzelfde he . De foto's die je toont zijn volgens mij met een pola filter gemaakt. Zonder zal het kontrast tussen lucht en land zo groot zijn dat ik niet denk dat je het nog zo goed kan krijgen achteraf. Als je al zin zou hebben in dat gedoe.
      Ik zou er niet aan denken om geen polarisatiefilter mee te nemen, het is ook niet moeilijk om mee te werken of zo. In Ladakh deed ik alles op 50 iso film, meestal mét pola filter, licht genoeg dus. Wat (slecht ingescande) voorbeeldjes vind je op mijn (te) oude reis-site (doorklikken naar travel photo site). Alleszins veel plezier daar, het zal wel fantastisch zijn .
      Kris

Comment

Ganden monastery 4300 meter
        Geen polafilter - vrij normale blauwe hemel in Tibet (omstreeks 11 uur)
        RAW naar Jpeg in Adobe PS - contrast +6, saturatie alg +10, USM 142%

-edit - aangepast omdat het beeld niet langer werd geupload
        Last edited by Leopard; 3 mei 2007, 15:01.

Comment

Mooie blauwe lucht . Als het onderwerp heel licht van kleur is, zoals hier, heb je inderdaad geen polarisatiefilter nodig (lichtmeter logica).
          Kris

Comment

Nog een voorbeeldje van Tibetaanse blauwe lucht (Dregung Til-klooster):

Comment

Polarisatiefilter is niet alleen om mooiere luchten te krijgen.
              Je kan ze donkerder of lichter blauw maken naargelang je de polarfilter draait.
              Die filter is ook interessant om eventuele reflectie weg te polariseren op bijvoorbeeld water, glaspartijen etc...

De filter zal bij dergelijk goed weer ook de kleuren van de omgeving warmer en volgens mij mooier maken....

Dus ga maar met de polarfilter...
              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Ik zou zeker een polafilter meenemen. Deze neemt niet veel plaats in, maar ik zou er wel vooraf voldoende mee oefenen.
                Ik heb zelf foto's genomen bij staalblauwe hemel in het uiterste westen van de Gansu provincie in China en dan vond ik het toch handig om een polarisatie filter bij de hand te hebben.

Ik heb nog wel 2 extra opmerkingen:
                Heb je ervaring met reizen op grote hoogte? Zoniet kijk uit voor hoogteziekte. Onafhankelijk van je fysieke toestand kun je hier last van krijgen en kan het je reis op een mislukking laten uitdraaien. Zeker de eerste 3 dagen rustig aan doen en acclimatiseren. Je kunt ook medicijnen innemen tegen de hoogteziekte. Een goede raad raadpleeg een arts in Belgie.

Fotografeer nooit ongevraagd mensen in Tibet (eigenlijk nergens ter wereld). Zeker aan mensen op bedevaart of monniken moet je eerst vragen of je een foto kunt nemen. Ze geloven namelijk dat je een deel van hun innerlijke kracht wegneemt bij het nemen van de foto.
                Een paar weken terug was ik in Shangri La in Yunnan provincie in China en daar was in het Songzanlin klooster een bus Belgen neergestreken. Ik was echt beschaamd in hun plaats. Op een gegeven moment gaf een monnik duidelijk aan dat hij niet wilde dat er foto's werden getrokken van hem en toch namen er 3 van de Belgen een foto, waarna 1 zei: goh, das ne goeie....
                Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

Comment

Zelf had ik in 1994 geen polarisatiefilter mee, maar omdat er dikwijls een beetje tot vrij veel bewolking was, had ik die ook niet echt nodig. Nu zou ik echter niet meer zonder op reis gaan, zeker niet naar de tropen of het hooggebergte. Het zou spijtig zijn mochten je foto's niet optimaal zijn omdat je er geen bijhad. Let wel wat op je AF, bij mijn vorige camera zat die er af en toe wat naast wanneer de pola er op stond.

Verder kan je best in RAW/NEF fotograferen. Door het felle licht en de spierwitte kloosters zit de automatische witbalans (als je die gebruikt) er ook als eens naast.

@vantje
                  Ik had bij je foto helemaal niet het gevoel dat ik daar ooit ook was geweest, tot ik zag dat het het Ganden Monastery was. Toen ik daar was, zag het er nog net iets anders uit: geen asfaltwegen, amper een witte muur, hoofdzakelijk ruines,... Een ingescande foto uit de oude doos:

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.D Bekijk bericht
                    @vantje
                    Ik had bij je foto helemaal niet het gevoel dat ik daar ooit ook was geweest, tot ik zag dat het het Ganden Monastery was. Toen ik daar was, zag het er nog net iets anders uit: geen asfaltwegen, amper een witte muur, hoofdzakelijk ruines,... Een ingescande foto uit de oude doos:
                    Mr. D
                    Tibet is inderdaad razendsnel aan het veranderen. De Chinezen maken alles naar de knoppen en dringen hun eigen cultuur hardhandig op. Alles wordt in een razendtempo geasfalteerd omdat ze te lui zijn om maar een stukje te voet te gaan vanuit hun mega 4x4-voertuigen.
                    Ik denk dat je Lhasa nog amper zou herkennen. De nieuwe spoorlijn heeft voor een omwenteling in toerisme gezorgd (maar dan niet in de goede zin).
                    Tibet is zowat het nieuwe Disneyland geworden voor de welgestelde Chinees.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                      Mr. D
                      Tibet is inderdaad razendsnel aan het veranderen. De Chinezen maken alles naar de knoppen en dringen hun eigen cultuur hardhandig op. Alles wordt in een razendtempo geasfalteerd omdat ze te lui zijn om maar een stukje te voet te gaan vanuit hun mega 4x4-voertuigen.
                      Ik denk dat je Lhasa nog amper zou herkennen. De nieuwe spoorlijn heeft voor een omwenteling in toerisme gezorgd (maar dan niet in de goede zin).
                      Tibet is zowat het nieuwe Disneyland geworden voor de welgestelde Chinees.
                      Ik kan je garanderen dat de meeste mensen in Tibet deze asfaltwegen en treinen wel kunnen waarderen. Het is wel zo dat Beijing nu eindelijk Tibet volledig verbonden met de rest van China en dat is natuurlijk een politieke zaak.

Het toerisme weegt natuurlijk op het milieu en de plaatselijke bevolking maar dat is een keuze die de plaatselijke overheid (tibetanen) in Tibet maakt. Het is echter vooral de plaatselijke bevolking die profiteert van de nieuwe inkomsten en niet direct de Chinese overheid. Het enige dat de chinese overheid probeert is het verschil tussen de kustgebieden in China en het binnenland qua loonschalen weg te werken. Een zeer moeilijke zaak.

Je kunt zeggen: China dringt zijn cultuur op, maar toch wordt er dan op school nog steeds tibetaans als taal aangeleerd. Waarom worden de minderheden in China bevoordeeld ten opzichte van de Han meerderheid?

Niet te snel conclusies trekken, zowel u als ik weten slechts in beperkte mate wat er allemaal gebeurd. Een ding is zeker, zowel tibetanen als de rest van de Chinezen geven eigenlijk geen bal om het milieu. Dat is de achterstand die ze hebben ten opzichte van Europa, maar ook daar voel ik elke dag dat er verbetering komt.
                      Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                      Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Uytterhoeven Bekijk bericht
                        Ik kan je garanderen dat de meeste mensen in Tibet deze asfaltwegen en treinen wel kunnen waarderen. Het is wel zo dat Beijing nu eindelijk Tibet volledig verbonden met de rest van China en dat is natuurlijk een politieke zaak.

Het toerisme weegt natuurlijk op het milieu en de plaatselijke bevolking maar dat is een keuze die de plaatselijke overheid (tibetanen) in Tibet maakt. Het is echter vooral de plaatselijke bevolking die profiteert van de nieuwe inkomsten en niet direct de Chinese overheid. Het enige dat de chinese overheid probeert is het verschil tussen de kustgebieden in China en het binnenland qua loonschalen weg te werken. Een zeer moeilijke zaak.

Je kunt zeggen: China dringt zijn cultuur op, maar toch wordt er dan op school nog steeds tibetaans als taal aangeleerd. Waarom worden de minderheden in China bevoordeeld ten opzichte van de Han meerderheid?

Niet te snel conclusies trekken, zowel u als ik weten slechts in beperkte mate wat er allemaal gebeurd. Een ding is zeker, zowel tibetanen als de rest van de Chinezen geven eigenlijk geen bal om het milieu. Dat is de achterstand die ze hebben ten opzichte van Europa, maar ook daar voel ik elke dag dat er verbetering komt.
                        Jij kan mij niets garanderen. De Tibetanen zijn weinig of niet opgezet met de asfaltwegen, dat hebben ze mij overduidelijk gemaakt tijdens mijn verblijf.
                        De plaatselijke overheid bevindt zich in Chengdu en niet in Lhasa. Van daaruit worden alle beslissingen genomen. De Tibetanen hebben totaal GEEN zeggenschap over HUN land.
                        Heb je ook weet dat Tibetanen zich NIET vrij mogen bewegen binnen Tibet?
                        Ze hebben voor alles een vergunning nodig en die krijgen ze nauwelijks te pakken tenzij met omkoping van (juist) Chinese ambtenaren.
                        Tibetanen hebben duizenden jaren in harmonie met de natuur geleefd. Ze gebruikten natuurlijke stoffen om hun huizen te bouwen. Nu poten de Chinezen cementfabrieken neer om alles in sneltempo naar hun goesting neer te zetten.
                        In Lhasa zie je schrijnende verschillen tussen arrogante Chinese rijke inwijkelingen en de nog steeds arme Tibetanen.
                        Toen ik eind maart een Tibetaanse vrouw midden op de straat afgeranseld zag worden door een Chinese politieman wist ik niet wat ik zag.
                        Ik kan hier nog uren over doorgaan; over spionnen in de kloosters, vetbetaalde klikspanen, corrupte politieagnten die jeeps verkopen aan woekerprijzen enzovoort.
                        De Chinezen zijn meesterlijk in het camoufleren van hun eigen wandaden.
                        Niets is wat het lijkt en diegene die zij ogen hiervoor sluit is al even schuldig.

- sorry voor het off-topic gaan van het onderwerp, maar de Tibetanen verdienen meer respect -

Comment

Dag allen,

ik vertrek over een maandje naar de Kaukasus met rondreis en beklimming Elbrus.

Nu werd mij ook aangeraden een polarisatie filter mee te nemen maar ik heb er dus geen ervaring mee.
                          Hoeveel kost dat ongeveer en is het enkel te gebruiken bij heldere hemel?

Ik neem een Nikon D50 mee met kitlens... verder niets want rugzak zal al zwaar genoeg zijn.

Mvg,

Laurent
                          Last edited by Cygnus-ß °|X1|°; 11 mei 2007, 15:07.

Comment

@ Vantje: spijtig genoeg heb je waarschijnlijk in dit alles groot gelijk. Ook wij Belgen doen spijtig genoeg onze wansmakelijke duit in het zakje. Het geplande bezoek van de Dalai Lama werd afgelast omdat China ons land had laten weten dat het toch spijtig zou zijn als de nieuwe handelsmissie zou mislukken . Een schande voor China én voor ons landje.
                            On-topic: ik zou die polarisatiefilter zeker meenemen .
                            Kris.

Comment

ik zou ook zeker een polar filter meenemen...

Tja, wat er in Tibet gebeurd is inderdaad schandalig... Ik hou van China en van de meeste van zijn inwoners maar met wat de Chinese overheid doet kan ik niet akkoord gaan!
                              Laat dit jullie echter niet tegenhouden om naar China of Tibet op vakantie te gaan, het blijft een prachtig land!
                              Tommy
                              My homepage : www.digitalviolence.be

Comment

Working...
                              X