Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Loire

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De Loire

In september ga ik een weekske op vakantie naar de Loire, een hotel gereserveerd in de buurt van Chambord.
    Welke kastelen zijn de moeite waard om te bezoeken en welke niet?
    Zijn er nog andere bezienswaardigheden die ik zeker niet mag missen?
    Alle tips zijn van harte welkom.

Mvg

Marc

Re: De Loire

De befaamde Loire kastelen zijn stuk voor stuk toppers maar wel in verschillende categoriën;Chambord is bv een zeer groot en groots wat ik noem een herenkasteel met een prachtig park errond;Chenonsau is een dameskasteel veel fijner en kleiner speciaal omdat het over de rivier gebouwd is ;dat van Blois heeft een imposante dubbele trap en een mooi uitzicht.In verschillende kastelen of kasteeltuinen geven ze het 's avonds voorstellingen (son et lumières) in bv middeleeuwse kostuums die de franse geschiedenis vertellen (je kennis van de franse taal en geschiedenis wordt daar zwaar op de proef gesteld )maar het is weer is wat anders.Op mijn verlanglijstje staan nog Villandry(schitterende tuinen) en Azay le Rideau allebei in de buurt van Tours ;mocht je Tours bezoeken zeker naar place Plumereau gaan .Er bestaat een groene michelin gids in het nederlands over de kastelen aan de Loire met allerlei praktische uitleg en enkele foto's.Alvast goeie reis en dan veel plaatjes posten hé;Groetjes G.

Comment

Het lijstje van galamus is zeker de moeite!
      Ik heb ook nog Cheverny bezocht, het kasteel van kuifje, Molensloot, maar dan met twee aanhangsels eraan.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Ik heb de kastelen van de Loire bezocht met Lauwers... De kastelen die mij het meeste aanspraken waren Chenonceau (prachtig met die gallerij die over het water heen is gebouwd)...

Azay-Le-Rideau was ook de moeite en het is mogelijk dit kasteel s avonds te bezoeken met een speciale klank en lichtshow (lees: een wandeling in de tuinen rondom het kasteel, echt wel mooi)

Cheverny (zoals gezegd het kasteel waar herge zijn inspiratie voor molensloot haalde) is prachtig qua binneninterieur... Ze zijn ook in het bezit van een enorme troep jachthonden... Wanneer die eten krijgen is het ook wel de moeite...

Indien je interesse hebt in een enorm grote en mooie tuin dan is Villandry zeker een aanrader... De binnenzijde is volgens onze gids minder de moeite waard...

Chambord vond ik eerlijk gezegd een beetje tegenvallen... Zeker de binnenzijde... Het is heel imposant maar toen wij er waren was de binnenzijde net ingericht als een museum voor moderne kunst... Een aanrader voor de buitenzijde... Voor de binnenzijde kan je beter dat geld in je broekzak houden...

Wij hebben tevens nog Blois bezocht... Best wel mooi (4 stijlen in één gebouw) maar om eerlijk te zijn na Chambord het kasteel dat het meeste tegenviel op onze reis...

In mijn favoriete volgorde:
        1) Chenonceau
        2) Cheverny
        3) Azay le Rideau
        4)Villandry
        5) Blois
        6) Chambord

Comment

Mijn mede-bders hebben hier inderdaad al flink hun best gedaan. Dit zijn uiteraard de meest gekende en die je absoluut moet zien.

Misschien nog even deze locatie. In Amboise heb je naast het prachtige kasteel van Amboise ook "Le Clos Lucé" en dat was de residentie van Leonardo Da Vinci toen hij voor de Franse koning werkte. Klein maar echt prachtig. Het huis is gemeubeld voor een groot deel en dat maakt het er echt interessant. Plus in de kelders heb je een tentoonstelling van maquetten van zijn uitvindingen. Zo staat er de eerste tank enz.
          Echt de moeite.

Het kasteel van Ussé is ook prachtig. Het is daar dat Walter Disney zicht geïnspireerd heeft voor de tekeningen van het kasteel in het verhaal Sneeuwwitje dacht ik.

Je zal zien dat de Loire-streek een van de mooiste in Frankrijk is. Als je iemand nodig hebt voor je valiezen te dragen,... je moet maar zeggen hé

Als je daar bent zeker eens proeven van de plaatselijke specialiteit: de "Sandre" dat is een vis uit de streek die ze heerlijk voorbereiden alsook natuurlijk de Loire-wijntjes. Altijd het aangename aan het nuttige koppelen hé ;-)

Mocht je nog op zoek zijn naar ietsje leuks om te logeren kan je eens hier gaan kijken. In Frankrijk nemen wij meestal een "Chambre d'Hôte". Daar logeer je bij particulieren. Het is meestal veeeeel properder (en dat kan al eens schelen in Frankrijk ) en goedkoper.
          http://www.gites-de-france.com/fr/chambres_d_hotes

Ik wens je alvast op voorhand en erg leuke reis toe. En laat dan je getrokken juweeltjes eens zien hé
          Groetjes, 4ginie

Photography is a way of life...

Comment

@iedereen: bedankt voor de vele nuttige inlichtingen; en jullie mogen er zeker van zijn dat vanaf midden september heel wat foto's te zien zullen zijn hier op BD.

@Mushu: bedankt voor het aanbod maar ik heb spijtig genoeg al iemand die mijn valies zal dragen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mseg Bekijk bericht
              @Mushu: bedankt voor het aanbod maar ik heb spijtig genoeg al iemand die mijn valies zal dragen
              Lap... te laat... alé kon het maar proberen hé
              Groetjes, 4ginie

Photography is a way of life...

Comment

Working...
              X