Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Noorderlicht, kenden jullie deze al ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Noorderlicht, kenden jullie deze al ?

Pekka Parviainen woont in Finland en is al meer dan 30 jaar op jacht naar het "Aurora Borealis". Ik heb het zelf ooit 1x gezien en ik weet hoe moeilijk het is om dit in beeld te vatten.

Ook zijn Moon, Sun, Iceflowers en Soapbubbles vind ik verbluffend, echt een site om eens een uurtje in te verdwalen. En als er iemand een idee heeft hoe hij zijn zon-en-maan trajecten gefotografeerd heeft, laat iets weten.

Ik denk dat zijn site het niveau van deze groep waard is.

Paul

Re: Noorderlicht, kenden jullie deze al ?

Ik ben geen expert ter zake, maar ik vermoed dat de zontrajecten gefotografeerd zijn door ND filters te gebruiken. De sterkste B+W ND filter is 120 (20 f-stops). Minder sterke broertjes zijn de 110 (10 f-stops) een 113 (13 f-stops).

Gebruik van een klein diafragma (f/16 en kleiner) laat weinig licht binnen, waardoor je sluitertijd langer wordt. Gebruik een 10 f-stop filter en de sluitertijd wordt 2^10 keer langer. Bijvoorbeeld:

geen filter > sluitertijd = 1/125
    10 f-stop filter > sluitertijd = (2^10)/125 = 8s
    13 f-stop filter > sluitertijd = (2^13)/125 = 1 min
    20 f-stop filter > sluitertijd = (2^20)/125 = 2h 20min

Ik vermoed dat je verschillende ND filters kan combineren en zo de nodige sluitertijd kan "fijnstellen". Per f-stop verdubbelt nl. de sluitertijd, bv. een B+W 110 + 105 = 4.4 min, en een B+W 110 + 106 = 8.8 min.

In theorie kan je de baan van de zon aan de hemel berekenen (afhankelijk van je locatie op aarde, seizoen, ...) en afleiden hoelang de zon in het beeld blijft (afhankelijk van de beeldhoek), waarna je kan berekenen hoeveel f-stops je nodig hebt om de baan van de zon in beeld te brengen gedurende 2h (en welk diafragma daar bijhoort).

Het lijkt me wel interessant om eens keertje te experimenteren. Via google enkele dingen gevonden over lange sluitertijd bij daglicht met ND 10 f-stop filters, o.a. fotograferen van watervallen en mist. Ik heb in ieder geval weeral iets bijgeleerd en denk dat ik ergens een B+W ND110 ga zoeken
    :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Working...
    X