Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Handbagage in vliegtuig

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Handbagage in vliegtuig

Gewicht en afmetingen van (hand)bagage is inderdaad een pest, in het bijzonder op chartervluchten.

Op Zaventem wordt op mijn vakantievluchten alvast routinematig zowel gewone als handbagage gewogen.
    Belangrijk: er is een maximum van 22 kg per koffer, ook als je 25 of 30 kg mag meenemen. Wij vertrekken gewoonlijk met 3 koffers voor ons 2, de derde koffer zit dan vol met mijn boeken (die zijn loodzwaar, voor mijn lange 3 wekenvakanties heb ik regelmatig 10 kg mee).

Bij terugreis heb ik nooit weging van de handbagage meegemaakt. Mijn vrouw koopt wel gewoonlijk wat prullen voor ieder familielid, en vuil goed van ons beiden komt terecht in één koffer, dus bij terugreis gebruiken we in het hotel bij het inpakken een weegschaal om te checken of we goed zitten met ieder van de koffers.

Qua handbagage is het inderdaad gewoon lullig: haal er de zware dingen uit, in het bijzonder fototoestel plus zwaarste lens gewoon rond je nek, en ik heb er al aan gedacht om andere zware lenzen in hun eigen draagzak aan mijn broeksriem te hangen (nog nooit nodig gehad). Een wijde lange jas met veel zakken is ook zeer handig om zware spullen te verstoppen. Ik heb het nooit aangedurfd een lens in de koffers te stoppen, als ik zie hoe daarmee gegooid wordt. Mischien kan het in speciale koffers (vb Pelican cases).

Op zich is dat gedoe met handbagage dikke zeverij, want het meest variabele gewicht zijn we zelf (ik weeg het dubbel van een 'standaard' persoon, maar zolang ik in een standaard vliegtuigzetel pas betaal ik één ticket aan de gewone prijs). Anderzijds, als je ziet wat sommigen als 'handbagage' aan boord proberen mee te nemen (grote koffers en reuze-duffelbags), snap ik wel dat luchtvaartmaatschappijen hier regelgeving nodig hebben.
    erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

nog iemand ervaring met batterijen?
      ik heb maar één batterij voor m'n a300, die dus in mijn toestel zal zitten, in mijn fotorugzak als handbagage. en ik zou die dus niet graag afgeven

ik reis naar cyprus, trouwens.
      Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
        nog iemand ervaring met batterijen?
        ik heb maar één batterij voor m'n a300, die dus in mijn toestel zal zitten, in mijn fotorugzak als handbagage. en ik zou die dus niet graag afgeven

ik reis naar cyprus, trouwens.
        Als die al in u toestel zit zal je daar al zeker geen problemen mee hebben.

Ik heb zelf altijd hopen batterijen mee, en ik ben al op heel wat luchthavens geweest. (zowel buiten als in Europa) En nog nooit heeft iemand mij iets gezegd over batterijen die niet mee zouden mogen.
        Canon EOS 5D met 3KG glas
        https://reisforum.net

Comment

De afgelopen maanden ben ik enkele keren met SN gevlogen - nooit problemen met handbagage in Zaventem maar telkens moest ik in Geneve mijn handbagage na weging als gewone bagage inchecken wegens 2 kilo te zwaar. Opletten inderdaad.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Ik zie het probleem zo niet. De regels zijn per luchtvaartmaatschappij verschillend, dat is ietwat vervelend, akkoord, maar wel simpel terug te vinden op de websites. Hou je je niet aan die regels, dan weet je dat je je overlevert aan de goodwill van het personeel, maar primair ligt het probleem dan bij u, niet bij het personeel. Wil je dus overgewicht fotomateriaal mee nemen: bekijk de reglementen, weeg dat af in je keuze van maatschappij en informeer of je eventueel tegen extra betaling extra handbagage mag mee nemen.

Ik ben net terug van de US met American Airlines (vanop Zaventem). Mijn ervaringen:
            - Ze vroegen bij check in of ik batterijen bij had. Je weet wel; bij de vragenlijst met o.a. of ik zelf mijn koffers gepakt heb enz... Gewoon eerlijk geantwoord ja: fototoestel + laptop. Genoteerd en geen probleem.
            - Handbagage bij AA is max 18 kg + dan nog een persoonlijk item zoals handtas of laptoptas. Ook geen enkel probleem mee gehad. Mijn bagage was bij terugkomst over gewicht (5 kg), ik moest het gewoon omsteken in mijn handbagage.
            - Handbagage was trolley met laptop, fotorugzak (lowepro slingshot 100 AW) en ministatief (ingeschoven 32 cm). Dat was allemaal geen probleem.

Zeker ook letten op de afmetingen. Als het niet past in de bagagecompartimenten boven je hoofd dan zijn er 2 opties: of ze steken het vanvoor in het vliegtuig in enkele grotere compartimenten die ze o.a. hebben voor muziekinstrumenten (ok). Of ze steken het bij de ingechekte bagage... en dat zou ik niet zomaar riskeren want dat wordt niet zo zachtaardig behandeld (damn...).
            Last edited by Buckie; 27 oktober 2009, 12:13. Reden: tikfout
            Canon Eos 450D
            Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
            Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

Comment

Het is hangt af van wie er controleerd. Ik ben overlaast naar Praag geweest en had mijn vertex 300 mee als handbagage. Op de lowepro site staat dat deze binnen de handbagage normen valt en ook al had ik 20 kg handbagage mee( ik had voor mijn collega ook nog wat mee) lieten ze mij zonder problemen door de douane. Eens in het vliegtuig merkte ik wel dat mijn rugzak niet in de bagagelockers paste en ook niet onder mijn zetel. Gelukkig zijn ze bij tjech airlines totaal niet bezorgd over deze futiliteiten. Maar als je bv op frankfurt zou landen dan mag je de handbage mooi inchecken en afgeven. En zoals al vermeld is ik weet hoe ze met gewone bagage omgaan dus dit willen we zeker vermijden
              Grtz Thomas

Comment

In de herfstvakantie ben in naar Griekenland geweest (tussenstop in Wenen), nergens hebben ze een probleem gemaakt over mijn Dakine Sequence die toch ook wel een grote rugzak is. Die woog toen ook 2 kilo te veel doordat ik m'n laptop ook meehad in de rugzak.
                Een tip die ik ergens las voor als je handbagage net te veel weegt en ze doen er moeilijk over: Camera met een zware lens rond je nek hangen, dit scheelt rap 2 kilo en die camera word gezien als een persoonlijk item zoals de handtas van een vrouw.
                Grtz
                Last edited by W-dytoi; 26 november 2009, 16:50.
                Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Ik vlieg vrij veel en heb nog nooit mijn handbagage moeten laten wegen.

Ik ben trouwens op zoek naar een roller tas waar ik al mijn materiaal in kwijt kan die ONDER een vliegtuigzetel past (dus ook een klein vliegtuig). Iemand enige suggestie?
                  De thinktank airstream zou voldoende moeten zijn, maar aan 300 euro wacht ik wel even af of er een betere optie is (bvb een zak zelf maken )

Comment

Sinds gisteren terug uit Nieuw-Zeeland. Op de heenreis totaal geen problemen gehad, niet met British Airways en niet met Qantas. Een vriend die in NZ woont en veel vliegreizen maakt bevestigde mij dat er nooit handbagage nagewogen werd. Op de flits na dan alles maar de fotorugzak in, totaal 17 kg terwijl 7 kg het max. is, maar voor alle zekerheid toch mn fotovest er ook ingestopt. En ja, net voor de security in Auckland werd van iedereen de handbagage gewogen. Dus het meeste maar verhuisd van de rugzak naar het vest, tot er nog een klein maar toegelaten overgewicht was. Door de security en dan alles maar weer terug in de Phototrekker. Op de ruimbagage zowel van m'n medereiziger als van mezelf was er ook een overgewicht van 10kg, maar de loketbediende heeft een oogje dichtgeknepen. Hij heeft er wel stickers "Heavy" opgehangen met goede raad om zonder risico te heffen . Op de luchthavens van Sydney, Singapore, Londen en Bangkok geen problemen meer gehad, nog enkel security en geen weegschalen meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                      Sinds gisteren terug uit Nieuw-Zeeland. Op de heenreis totaal geen problemen gehad, niet met British Airways en niet met Qantas. Een vriend die in NZ woont en veel vliegreizen maakt bevestigde mij dat er nooit handbagage nagewogen werd. Op de flits na dan alles maar de fotorugzak in, totaal 17 kg terwijl 7 kg het max. is, maar voor alle zekerheid toch mn fotovest er ook ingestopt. En ja, net voor de security in Auckland werd van iedereen de handbagage gewogen. Dus het meeste maar verhuisd van de rugzak naar het vest, tot er nog een klein maar toegelaten overgewicht was. Door de security en dan alles maar weer terug in de Phototrekker. Op de ruimbagage zowel van m'n medereiziger als van mezelf was er ook een overgewicht van 10kg, maar de loketbediende heeft een oogje dichtgeknepen. Hij heeft er wel stickers "Heavy" opgehangen met goede raad om zonder risico te heffen . Op de luchthavens van Sydney, Singapore, Londen en Bangkok geen problemen meer gehad, nog enkel security en geen weegschalen meer.

Ha ,jij ook terug van NZ, wij ook sinds zondag. Met Cathay Pacific airways, via schiphol, hong kong naar auckland en terug. Nergens een probleem met handbagage of bagage, had zels mijn statief op mijne rugzak in de terugkomst. Nergens is onze handbagage gewogen, maar bij vraag wisten ze ons wel te vertellen dat overgewicht van bagage je wel zo'n 60 euro per kilo kan kosten!
                      Toegestaan bagagegewicht was 20 kg, wij hadden elk 22 en 23 kilo, en geen probleem!
                      Grts Maddy.
                      zero

Comment

Ik vlieg echt héél veel per jaar en ben meestal met 2 stuks handbagage onderweg.
                        Een rugzak met een 17" laptop met nog enkele magazines, lader, ... en dan een tas met mijn D300 met 300 f4 prime ook nog verder gevuld met meer materiaal.
                        Ik vlieg meestal Lufthansa en zit dan ook in de Senator klasse maar zelfs toen ik Silver was heb ik nergens ter wereld ook maar 1 keer problemen gehad met handbagage.
                        In Brussel is men ook heel tolerant voor je gewone bagage. Onlangs nog met Etihad gevlogen en met 36kg geen enkele kg excess moeten betalen, ook niet bij de terugvlucht vanuit Jakarta.
                        Men zal veel strenger zijn als je 1 heel groot stuk handbagage zal bijhebben, daar zie ik regelmatig discussies over bij de incheckbalie.
                        Een te vermijden maatschappij is KLM als het op gewone bagage aankomt, daar komt het woord flexibiliteit niet voor en betaal ik steeds tot op de kg extra aan bagage. Resultaat, KLM wordt niet meer gekozen want die extra €100 krijg ik toch terug op mijn toegelaten 40kg bij Lufthansa .

Comment

Idd zit er veel verschil in de maatschappijen. Zelf net terug van een trip en in 9 vluchten gezeten. Vb: Air asia staat maar gewicht toe van 8 kg.Zat dus 10 in, 1 keer echt gewogen en geen probleem (maar is geluk). Alternatief is een buiktas omdoen, daar batterijen,lenzen,lader in doen, Camera om je nek en de rest in handbagage en in vliegtuig alles in de handbagage doen. Is lullig maar je moet wat. Sommige maatschappijen schrijven wel iets voor qua gewicht,maar checken nooit. Tip: kijk bij vluchten even wat medepassagiers meesjouwen en of er gecontroleerd wordt.

Comment

Heeft iemand hier ervaring met hoe Icelandair met handbaggage omgaat? Ik heb een mini trekker,die wel binnen de opgegeven maten is, maar meestal weeg die een stuk meer dan de 6 kg die op hun site staat.

mvg,

Helen

Update 30/8/2010: Ik ben intussen al terug van vakantie. Er werd helemaal niet naar handbagage opgelet. Ik zag er meerdere mensen met giga tassen en blijkbaar mocht het allemaal meegaan. Het is wel mogelijk dat ze makkelijk deed omdat Ijsland op dit moment veel doet om toerisme te stimuleren.
                            Last edited by Helen; 30 juli 2010, 23:17.
                            vriendelijke groeten, Helen
                            Updated WWW.HELENICA.NL
                            ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

ervaringen met SAS?
                              Ga in juni via Bxl - Oslo - Bodo.....bedoeling is een trolley en fotozak als handbagage.
                              Sony RX10 Mark IV
                              nog een fijne dag verder!
                              Guido

Comment

Ik ben nu al ettelijke malen met mijn Lowepro Computrekker PlusAW (één van de grotere fotorugzakken) het vliegtuig opgestapt en geen enkele maatschappij heeft hier een probleem van gemaakt (Brussels Airlines, Jetairfly, Thomas Cook, ...)...
                                Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

Comment

Working...
                                X