Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag ivm douaneformaliteiten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag ivm douaneformaliteiten

Ik hoop dat dit het juiste forum is voor mijn vraag.
    Ik vertrek binnen enkele weken naar de VS, en ga ook binnen twee maanden naar Singapore en Maleisië. Hte is de eerste keer dat ik mijn hele uitrusting wil meenemen buiten de EU, en ik vroeg me af wat jullie doen ivm douaneformaliteiten om geen problemen te krijgen als je terugreist met je apparatuur.

I heb al naar de douane zelf gebeld maar heb verschillende antwoorden gekregen, van facturen meenemen over een tijdelijke uitvoer tot een "Carnet ATEA" (zou ik verder moeten uitzoeken wat dit precies inhoudt).

Voor ee body met lens zou ik me geen zorgen maken maar ik neem body mee, 4 lenzen, flash, tripod en nog wat klein spul aan accessoires.

Graag practische raad/ervaring vn degene onder jullie die het al gedaan hebben en welke formaliteiten ze al dan niet (moesten) vervullen.

alvast bedankt
    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

Re: Vraag ivm douaneformaliteiten

Ik kan je een tip geven, MAAR moet er bijvermelden dat dit gewoon van "horen zeggen" is.

Zich nog een uur vroeger naar het vliegveld begeven en naar de douane gaan.
    Een zelfgemaakt papier laten zien, met al het materiaal op dat ge meeneemt met vermelding merk en identificatienummer en type.
    Dit laten tekenen en afstempelen door de douane en bij terugkomst heb je geen problemen, of je moest iets gekocht hebben in het buitenland.

Ook van "horen zeggen" : dit zou ook te vinden zijn op de website van de vliegtuigmaatschappij waarmee je zou vliegen. Even op die site info opzoeken van meenemen van fotomateriaal als handbagage of als bagage. Wat te doen als er beschadigingen aankomen tijdens het vervoer of zou verloren gaan, enz . . .
    Hierin zou te vinden zijn van eerst aangifte doen bij de douane van het fotomateriaal dat ge meeneemt.

Hopelijk heb je aan deze info iets !!!

Verder prettige reis.
    Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
    Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

BD0460BE

Comment

Een ATA gaat u wel wat geld kosten en tijd. Eerst hem gaan laten aanmaken bij de kamer van koophandel en betalen. Laten valideren bij de douane.

De dag dat je vertrekt eerste bij de douane langs bij vertrek en bij aankomst en het zelfde liedje bij je terugkomst. Carnet is een jaar geldig en moet nadien terug ingeleverd worden, waar hij wordt nagekeken.
      Alles moet correct gebeurd zijn of je hebt problemen en boetes.
      Gebruik ATA als het echt niet anders kan.
      Meer info op http://www.atacarnet.com/ en kijk of het land meedoet.

Betere oplossing is een materiaallijst en die voor vertrek laten afstempelen bij de douane.

Comment

Bedankt voor de tips.
        Na veel verschillende opties door de douane gisteren na surfen op de websites van vliegtuigmaatschappijen en BIAC (Brussels Airport) geen echte tips gevonden (BIAC had een onderwerp fotografie, maar dat vermelde alleen dat X-stralen geen kwaad konden voor film en dat je er genoeg moest meenemen..). Wél het nummer van de douane op de luchthaven en die wisten me te vertellen dat het voldoende is om copiën van de facturen van je materiaal mee te nemen. Dat ga ik dan ook doen. Vermits ik toch regelmatig in Europa reis ga ik nog eens langs de douane gaan voor ik vertrek want de tip van lijstje maken en laten afstempelen voor vertrel staat me eigenlijk wel aan. Per slot van rekening heb ik dat van die facturen alleen verbaal. enfin, ik hou jullie op de hoogte
        nogmaals bedankt

Comment

Als de belgische douane hetzelfde doet als de Nederlandse, kan ik je geruststellen. Het afgelopen jaar heb ik mijn boeltje de hele wereld overgesjouwd en in 16 landen heeft er geen hond gevraagd of het wel mijn fotospullen waren. Ze willen wel graag in je tas kijken, maar daar houdt het ook mee op.
          Overigens had ik voor de veiligheid wel kopietjes van de aankoopbonnen (maar die zaten in mijn rugzak en die krijg je pas na de douanecontrole terug... )

Veel plezier!
          Michel
          Elke dag is een feestje, dus elke dag taart!

Comment

Facturen?
            Ik heb enkel de factuur van m'n D200, m'n 4 lenzen (waarvan ik maar van 1 de factuur heb) heb ik hier op BD in occaas gekocht. Hoe moet je dan zoiets bewijzen?
            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
            MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Zelf een factuurtje maken met serienummers erop en op de luchthaven door de douane laten stempelen.
              Elke dag is een feestje, dus elke dag taart!

Comment

Ben ook al naar de US & Canada geweest met een volle rugzak 1 body + 4 lenzen flitser, imagetank, monopod en nog wat kleine rommel.

Nooit problemen ondervonden.
                Je moet je natuurlijk wel aan het gewicht en de afmetingen houden van de handbagage.
                Veel te weinig naar mijn mening maar is bij elke maatschappij anders.
                Canon EOS 5D met 3KG glas
                https://reisforum.net

Comment

Als je met Malaysian Airlines moest vliegen , ik mocht niet meer dan 5 kg handbagage het vliegtuig innemen .

Comment

Ik heb nog nooit problemen gehad met de douane ivm mijn foto spullen, en die bestaan sinds een aantal jaar uit: Minolta7D, drie lenzen, verschillende CF kaartjes,harddisk, Nikon compact camera en een Palm top met toestenbord.Alles neem ik uiteraard mee als handbegage, en gaat ook de X-ray scan in

Roland
                    Sony A55,Tamron 28-75mm F/2.8, Tokina 60-300,Sigma 18-35
                    www.reizigerssite.com

Comment

Hi BD-ers;

Net terug van Egypte en het volgende verhaal omtrent douaneformaliteiten op Zaventem.

Bij het vertrek mij netjes aangeboden bij de douane met een mooi document met al het meereizende materiaal op. Raar maar waar niemand te bespeuren om 06:00 uur bij de douane op het niveau vertrekkers. Een vriendelijke bewakingsagent zegt ons, ons naar niveau aankomst te begeven. Zo gezegd zo gedaan.

Daar werden we te woord gestaan door een dame van de douane. In het kort uitgelegd wat we er kwamen doen. Uit het gezicht van de dame op te merken denk ik dat ze voor de eerste keer een trein zag passeren want haar mond viel open van verwondering. Niet van het zien van mijn lijst maar van mijn vraag. "Maar daar durf ik niets op te zetten dat moet via een carnet ATA." was het antwoord. Ik repliceren dat het nog zo werd gedaan kreeg ik het antwoord dat ik moest wachten op de verificateur. Deze brave man begint wel om 07:00 uur. Moeilijk te bezoeken indien uw vliegtuig om 07:15 zijn wielen van de grond neemt.

In Egypte is bij aankomst niet eens iets gevraagd bij het zien van het materiaal in de X-ray. Bij het vertrek is de tas wel 10 keer heen en weer door de x-ray geweest en de gezichten van alle Egyptenaren achter het scherm sprak ook boekdelen. Nu verder niets gevraagd en zelfs de tas niet moeten openen.

Geland in Zaventem om 00:30 uur. Met klein hart naar de uitgang. Raar maar waar er stond zelfs geen douanebeamte aan zijn post. Iedereen zonder problemen met zijn fotomateriaal, en wie weet wat nog, naar huis.

Moraal van het verhaal. Ga voor vertrek met uw lijstje naar Zaventem en dit tussen de kantooruren. Douane zit op vetrekkersniveau bij de gate A. Of haal toch maar een carnet ATA of hoe het ding mocht heten. Al wist met mij niet te vertellen waar die te verkrijgen was, maar men kon wel zeggen dat hij gratis was. Nu ja van horen zeggen.......... .

Meegenomen materiaal in handtekening

Hopelijk hebben jullie er iets aan.

Grtz.
                      Musse
                      www.mussedigital.be

Comment

De laatste vijf jaar kom ik tweemaal jaars in Zaventem en heb nog maar één keer meegemaakt dat de douane actief aan het werk was. Ik kwam toen van een vlucht uit de VS, maar er was voor mij een vlucht uit Zwart Afrika geland en de douane had letterlijk hun handen vol met mensen van die vlucht. Snel even gebruik van gemaakt...

De douane weet ook welke vluchten vol met potentiële "smokkelwaren" zitten. Mensen die terugkomen uit China hebben andere dingen bij dan reizigers uit Egypte. Ze kunnen ook snel zien aan je bagage vanwaar je komt aan de hand van de 3-lettercodes op de etiketten die men eraan hangt. Drugssmokkelaars maken hier bv handig gebruik van door deze etiketten te wisselen (een strafbaar feit als ik me niet vergis). De douane kijkt niet alleen naar vluchten die rechtstreeks toekomen op Zaventem, maar ook naar verbindingsvluchten. Denk dus niet dat je ze kan ontglippen als je naar Bogota vliegt over Madrid, of naar Hong Kong over Amsterdam.
                        :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

Comment

Bedankt voor alle reacties tot dusver. Ondertussen is de reis naar New York al weer achter de rug (zucht). Ik heb een dag voor het vertrek nog even gebeld naar de douane op de luchthaven zelf en die wisten me te vertellen dat een copie vand e facturen voldoende was. Heb gewoon meegenomen wat ik had en ben noch bij aankomst in Amerika, noch bij terugkomst hier, gevraagd om wat dan ook te laten zien.

Comment

Wat je zou kunnen doen is het laten maken van een taxatierapport door een fotospeciaalzaak. Daar staat op welke apparatuur het is inclusief serienummers en vervangingswaarde/dagwaarde. Zo kun je gelijk aan je verzekering bewijzen dat je die spullen daadwerkelijk had in het geval van diefstal.

De volgende landen heb ik bezocht met mijn apparatuur zonder papieren:

- Rusland (Moskou vanaf Keulen/Bonn): ik had een D50, 24-85, 80-200/2.8 en SB600 bij me. Geen enkel probleem gehad. Je wordt zeer grondig gefouilleed, dat wel.
                            - Thailand (vanaf Schiphol): D50, 24-85, 70-210, 50, SB600. Wederom geen enkel probleem. Vijf binnenlandse vluchten waren ook geen probleem.
                            - Londen (vanaf Schiphol): D50, 10-20, 24-120. Geen enkel probleem. Logisch, want EU-land.
                            - Iran (Teheran vanaf Düsseldorf): D50, 10-20, 24-85, 35, 105. Geen enkel probleem. Ook nog een binnenlandse vlucht gemaakt zonder problemen. Hier had ik trouwens wel een taxatierapport bij me, maar daar is niet naar gevraagd.
                            D90 | AF-S 12-24/4 | AF-S 18-70/3.5-4.5 | AF-S 35/1.8 | Sigma 30/1.4 | Sigma 50-150/2.8 II | Tamron 17-50/2.8 | SB-600

Comment

Ik heb met heel mijn fotomateriaal (body, min. 3 lenzen, filters, toebehoren enz...) ook al verschillende werelddelen bezocht: 4-tal keren in zuid-amerika, 1 x noord-amerika, 5-tal keren in azië en dikwijls nog wat binnenlandse vluchten daar.
                              Altijd alles, behalve tripod, in mijn handbagage meegenomen. Van body heb ik ook altijd copie van factuur mee, van lenzen niet (meeste zijn 2de hands).
                              Nog nooit vragen hieromtrent gehad en bijgevolg ook geen problemen

Zelf dus nog geen slechte ervaringen met de douane.

O ja, en idd bij terugkomst nog nooit één keer controle gehad, niet op Schiphol, niet op Zaventem!

Suc6

Happyboedha
                              Sony A700

Comment

Working...
                              X