Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto-etiquette in Africa

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto-etiquette in Africa

Hoi, ik heb hierbij een dubbele vraag:

1) Hoe hou je je digi reflex stofvrij in (zwart) Africa? Hou je m best in de rugzak tijdens stoffige verplaatsingen? Fijn stof gaat ginds echter zelfs doorheen de ritssluitingen van mijn rugzak. Trouwens, een fotorugzak wordt misschien ook een probleem want als je met het openbaar vervoer rondreist, wordt je met 15-20 in een minibusje geperst en alle bagage moet op het dak...
    Andere tips? Best een zoomlens ipv vast brandpunts?

2) En hier zit ik nog meest mee: Hoe draag je je toestel mee ginder? Tot voorheen had ik enkel een kleine Coolpix. Ik droeg die met me mee in een plastic zak. De mensen worden niet altijd graag getrokken en in zo'n situatie liet ik het fotograferen maar voor wat het was. Met mijn toestelletje in de plastic zak, stootte ik niemand voor het hoofd en ik wil ook niet pronkerig overkomen met al die gadgets waar wij van wakker liggen ...
    Nu met de digitale reflex ligt het wel anders. Zoiets stop je niet in een grootwarenhuiszak. Over een jaar gaan we wellicht weer iemand bezoeken in Congo. Op zo'n reis gaan we niet op met anderen in een toeristische groep, maar reizen tussen de lokalen.

Hoe neem je best op zo'n discreet mogelijke manier foto's met zo'n duur ogend materiaal en hoe lopen jullie er mee rond, enerzijds toch wat discreet en verborgen voor het oog, anderzijds toch in de aanslag om snel een foto te kunnen maken als er plots iets te zien is?

Mvg,
    Dieter

Re: foto-etiquette in Africa

ik denk dat de camera des te meer opvalt
    als je ze angstvallig probeert te verstoppen.

als wij in laos en vietnam zijn gaan trekken
    (completely loco local ) liep ik steeds met m'n
    eos+100-300 in de hand, strap rond de pols,
    als een gebruiksvoorwerp dat ik steeds vast had.
    geen mens die er zich aan stoorde. als foto's nemen
    een tweede natuur is, zullen noch jij noch de mensen
    om je heen zich er aan storen. het zelf rollen van
    een sigaretje daarentegen zorgde voor meer opzien ...

laat de mensen af en toe eens op het schermpje
    meekijken naar de foto's en ze zullen meer als
    content zijn. als je kan, sla een babbelke
    (of armpje/beentje) en probeer contact te leggen.

wat het stofvrij houden betreft: zo'n dichtzipbare
    plastiek zakje waar je je cam in bewaart en dan in de
    fototas is een heel bruikbare tip, niet alleen voor stof,
    maar ook als je denk met een bootje mee te gaan.

wat het transport betreft: als je die tas bij je houd zal
    er geen mens raar kijken. grote valies op 't dak en de cam
    (in kleine tas) gewoon op je schoot.

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ik gebruikte vroeger vaak een pukkel of een ransel. Die dingen zien er niet uit, maar ze zijn super-stevig en ze kosten niet zo veel. Kijk even bij een lokale legerdump of het wat voor je is of koop zo'n ding op Internet. Even googelen leverde dit op, geen ervaring met die tent, maar het geeft je een indruk.

Comment

en DIT is de tas die ik daar overal meesleurde ...
        ongelooflijk versleten en met stukjes touw bij elkaar gebonden

je ziet: een goed idee is nooit uniek

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"

Comment

En droeg je je gasmasker ook steeds?
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
            En droeg je je gasmasker ook steeds?
            Ja, daarom keken de mensen ook op als ie een 'sigaretje' begon te rollen
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"

Comment

In Rwanda de ervaring gehad dat mensen erg graag willen poseren, maar dan stokstijf gaan staan. Ze vragen je vaak om een foto van hen te trekken, en daarna vragen ze er geld voor.

Ongevraagd foto's maken van mensen - en dus spontane foto's trekken - werd vaak niet geapprecieerd.
                Maarten
                Canon 40D + en wat glas

Comment

Voor lenzenwissels heb ik een tip voor je; zorg voor een zijden kussensloop, en maak die open aan 2 kanten (dus ook nog eens recht tegenover waar de rits zit. Zorg dat de sloop groot genoeg is voor je camera én je handen.

Wissel dan je lenzen in die sloop; lens langse ene kant, body langs de andere.

Kan ook met iets in plastic. Misschien zelfs beter; moet je niet "blind" werken.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat je lenzen kan wisselen eens je uit het stof bent, hoor. Gewoon geen lenzen verwisselen waar stoof opwaait, is de boodschap.

Comment

Je moet niet te ongerust zijn. Kenia is heel toeritisch en er zijn niet zoveel moslims (die mogen zich volgens de islam niet laten fotograferen, en, geloof me, die menen dat..!).
                    Dus grote fototoestellen zien ze genoeg!
                    Je moet echter er inderdaad rekening mee houden met het stof, de temperatuur en het hoge vochtigheidsgehalte.
                    Ik heb mijn materiaal gedurende de 15 j dat ik in Afrika heb gewoond altijd gewoon in een degelijke fototas gestopt en nooit problemen gehad!

Safari sana (goede reis in het suwaheli..)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door odykmans Bekijk bericht
                      Je moet niet te ongerust zijn. Kenia is heel toeritisch en er zijn niet zoveel moslims (die mogen zich volgens de islam niet laten fotograferen, en, geloof me, die menen dat..!).
                      Dus grote fototoestellen zien ze genoeg!
                      Je moet echter er inderdaad rekening mee houden met het stof, de temperatuur en het hoge vochtigheidsgehalte.
                      Ik heb mijn materiaal gedurende de 15 j dat ik in Afrika heb gewoond altijd gewoon in een degelijke fototas gestopt en nooit problemen gehad!

Safari sana (goede reis in het suwaheli..)
                      De vraagsteller gaat naar Congo, niet naar Kenya.
                      In Kenya wonen 10% moslims, en die wonen voornamelijk aan de kust. In Mombassa is de kans dus niet zo klein dat je er een tegenkomt, al ga je dat wellicht niet merken. De Islam verbiedt afbeeldingen van God, niet van mensen. Ik geef evenwel toe dat de verleiding groot moet zijn als je God tegenkomt, om er een foto van te nemen.

Ben niet op de hoogte van Kenyase of Congolese dialecten, maar 'sana' is een bijwoord dat 'zeer' uitdrukt. Safi sana, hongera sana, nzuri sana, ... Safari sana heeft dus eigenlijk geen betekenis. 'Safari njema' betekend 'goeie reis' in het swahili.

In Oost Congo wordt swahili gesproken.

Comment

Working...
                      X