Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Unsharp mask

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Unsharp mask

Kan iemand mij tips geven hoe ik die best kan gebruiken ?
    Wat zijn de meest gebruikte instellingen voor landschappen, portretten en macro's ?
    Ik denk dat ik de neiging heb te overdrijven mede omdat ik iets minder scherp zie dan de meesten onder ons.
    Bedankt op voorhand.
    mwo.

Re: Unsharp mask

Als je Google gebruikt zul je zien dat er geen 'beste waarden' zijn. Dat hangt echt van zaken als de foto af, het formaat en of de foto voor beeldscherm of papier is.

Comment

Alles hangt af van je oorspronkelijke beeld en je uiteindelijke doel. De ervaring leert me dat je voor prints gerust een tikkeltje mag overdrijven met het verscherpen. Dat wordt overigens in diverse handleidingen ook zo aangegeven.

Als je echter voor scherm/web weergave USM gebruikt, zou ik erop letten dat je geen witte randen begint te krijgen. Ik stoor me er persoonlijk een beetje aan dat die witte randen tegenwoordig blijkbaar zowat de norm voor een scherpe foto wordt genomen – althans in bepaalde middens.

Tot slot: alleen een op zich al scherpe foto heeft baat bij het extra verscherpen met USM. Als je een op een minder scherpe foto USM toepast, zal alleen maar duidelijker worden dat hij onscherp is.

Bij de ene foto overdrijf ik al met instellingen als 130%, radius 1,2 pixels - terwijl ik bij sommige anderen 180%, radius 1,6 pixels kan gebruiken. Met de treshold levels tracht ik te voorkomen dat lichte ruis mee wordt verscherpt. De ene keer staat die op 5, de andere keer op 30...
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicberger
        De ervaring leert me dat je voor prints gerust een tikkeltje mag overdrijven met het verscherpen. Dat wordt overigens in diverse handleidingen ook zo aangegeven.
        Vic, heb je meer info over de verscherpen voor afdrukken ? Heb er al eens naar gezocht, maar daar is niet echt veel info over te vinden. Nu die ik een sharpening op een 800 px versie, view 100%. Daarna extrapoleer ik de settings voor radius en threshold naar de print versie.

bvb 40/1/1 voor een 800px wordt 40/3/3 voor een 2400 px afdruk. Maar das eigenlijk voortgevloeid uit een klein testje dat ik gedaan heb. Ben zeker van dat dit niet optimaal is (maar resulattat is wel altijd beter dan geen USM)

Op het web zeggen ze meestal : geen sharpening voor afdrukcentrale.

@ all :

nog ff meegeven dat ik zelf USM in 2 groepen verdeel.

1) lage amount, hoge radius -> algemene verscherping (bvb 40/1/1)
        2) hoge amount, lage radius -> verscherpen details (bvb 100/0.3/1)

En tenslotte kan je ook USM's combineren of verschillende USM's op verschillende lagen doen
        --
        Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
          1) lage amount, hoge radius -> algemene verscherping (bvb 40/1/1)
          2) hoge amount, lage radius -> verscherpen details (bvb 100/0.3/1)
          Domme vraag misschien, maar waarom zet je die threshold value zo laag? Ik gebruik zelf meestal een threshold van 6 of hoger. Dat getal geeft immers het helderheidsverschil aan dat tussen twee pixels moet zitten om binnen de verscherpingsrange te vallen en hele kleine verschillen wil je toch juist niet verscherpen (ruis!)?

Overigens gebruik ik vaak het USM tool om mijn beelden nog wat extra "pop" te geven aan vale, soms wat contrastloze opnames. Dat doe je door een hele grote radius te nemen in combinatie met een super-lage threshold (ik zet die dan meestal op 0). Strength staat dan wel laag ingesteld anders krijg je hele enge effecten (sorry, ik gebruik PS niet maar PSP en daar heet het allemaal net even anders...).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
            Domme vraag misschien, maar waarom zet je die threshold value zo laag? Ik gebruik zelf meestal een threshold van 6 of hoger. Dat getal geeft immers het helderheidsverschil aan dat tussen twee pixels moet zitten om binnen de verscherpingsrange te vallen en hele kleine verschillen wil je toch juist niet verscherpen (ruis!)?
            dom antwoord : wat is ruis ???

euh .. geen idee waarom die laag staat. Ik heb nu altijd zo gedaan omdat het resultaat behoorlijk is. Maar misschien kan hij idd wat hoger.

Wellicht de reden : nu speel ik enkel met 2 sliders en dan moet ik er 3 in't oog houden ... misschien is dat we te moeilijk voor mij
            --
            Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Perrush
              dom antwoord : wat is ruis ???
              Nou, eh... sssgsgggsgsgsgsssgggshhhssgsgsgsss.... zoiets dus (en dat was zelfs roze ruis)

Maar zonder gekheid, ik denk dat een te lage threshold ook kan leiden tot (meer) banding in verloopjes. Maar oke, er was dus niet een specifieke reden voor begrijp ik. Duidelijk!

Comment

Working...
              X