Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iso van belang bij foto's in RAW?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• iso van belang bij foto's in RAW?

Hallo BD 'ers

Ik zit met een vraag, als je in RAW foto's maakt komt alle data onbewerkt op het cf-kaartje terecht.

Geld dat ook voor de iso waarde? Ik bedoel, heeft het zin om de iso in te stellen?

Harm
    Nikon D90, Lightroom 3
    paint shop pro versie X3

Re: iso van belang bij foto's in RAW?

Heel kort: ja. Iets langer: in feite stel je de beeldversterking in en die heeft ook invloed op het RAW-materiaal.Raw is namelijk niet echt de uitvoer van de sensor, maar de uitvoer van de beeldprocessor VOORDAT de beeldprocessor het beeld naar JPEG omzet.

Groeten, Miriam

Comment

met een chemisch negatief kon je in de doka ook nog e.e.a. aanpassen, maar je moest proberen juist te schieten .. dit is niet veranderd in het digitale tijdperk .. dus JA

Comment

Bedankt voor de reacties, als ik het goed begrijp is het instellen van de iso de enige instelling die je kan doen/effect heeft op de opnames in RAW?

Harm
        Nikon D90, Lightroom 3
        paint shop pro versie X3

Comment

je sluitertijd en diafragma zijn net zo bepalend, ook je iso

wel kan je in raw correcties op de belichting doorvoeren die in "stops" worden uitgedrukt. Maar een foto een stop over of onderbelichten in je raw converter is niet hetzelfde als dat in je camera doen

de kleurruimte en whiteballance kan je via raw achteraf kiezen. (vroeger kon je bij afdruk ook nog warmening filters gebruiken, contrastrijk papier etc.) je sluitertijd, diafragma en iso waarde zitten/zaten vast in je negatief

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Middelbosch
            Bedankt voor de reacties, als ik het goed begrijp is het instellen van de iso de enige instelling die je kan doen/effect heeft op de opnames in RAW?

Harm
            Ik dacht dat de eigen user settings (sharpening, ...) wél directe en blijvende invloed hebben op de NEF-files?...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
              Ik dacht dat de eigen user settings (sharpening, ...) wél directe en blijvende invloed hebben op de NEF-files?...
              ik denk van niet .. in C1 is de sharpening nog steeds lager of hoger te zetten, ongeacht de instelling in de camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
                ik denk van niet .. in C1 is de sharpening nog steeds lager of hoger te zetten, ongeacht de instelling in de camera.
                ... maar als je géén correctie met C1 doorvoert, dan blijft de camerainstelling (bvb. verscherping +1) bij de opname toch van wél toepassing!?...
                Indien dit niet het geval zou zijn, zou het wel dwaas zijn van Nikon om die mogelijkheden überhaupt toe te laten wanneer men op NEF staat ingesteld. Nikon zou dit softwarematig gemakkelijk kunnen instellen dat in geval van NEF, het menu deze settings niet toelaat/toont ... quod non!
                Imho. is C1, Nikon Capture,... in staat bepaalde camerasettings terug te zetten en/of willekeurig te variëren na de opname, maar de initiële camera-settings bij de opname worden in eerste instantie sowieso behouden en getoond op scherm.... Als je er achteraf toch nog iets wenst aan te veranderen, dan kan je dat natuurlijk met één van de genoemde programma's...

Comment

Dat is het zeker niet hoor.
                  In Capture kun je dit gewoon nog wijzigen als je dat wilt, in PS weet ik dat niet zeker volgens mij gaat de verscherping dan over het verscherpen dat al is ingesteld op je cam
                  -------------------------------
                  Een tas met een D300 en wat glas
                  -------------------------------

Comment

... maar als je géén correctie met C1 doorvoert, dan blijft de camerainstelling (bvb. verscherping +1) bij de opname toch van wél toepassing!?...
                    Mogelijk dat de Nikon software hier naar kijkt en automatisch een verscherping toepast. Andere convertors zullen zich hier niets van aan trekken en gebruiken wat ze aangeboden krijgen. Een in camera verscherping kun je niet terug draaien !

De essentie van RAW is dat er niet mee "geknoeid" wordt door de camera. Dat laatste in de praktijk niet helemaal waar, maar de in camera bewerkingen zijn minimaal. Dat geldt voor alle merken bij mij weten.
                    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

Comment

Absoluut niet.

Bij Canon zullen alle RAW converters die gebruik maken van de Canon SDK (software development kit) deze setting wél als default gebruiken. C1 doet dat niet, behalve dan de "as shot" WB die dan nog niet noodzakelijk overeenkomt qua Kelvin (C1 gebruikt vb andere Kelvin waarden voor 'daylight' dan Canon).

Comment

Working...
                      X