Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Consistentie in reeksen opnames

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Consistentie in reeksen opnames

Onlangs fotografeerde ik een bruiloft. Als ik de opnames overloop merk ik dat er toch nogal wat variatie is in de kleur van gezichten, de muren van de kerk,... afhankelijk van de lichtinval, gebruikte diafragma,... Tot op zekere hoogte is dit natuurlijk en niet te vermijden maar al te drastische afwijkingen zou ik eigenlijk willen vermijden.

Bestaan er eigenlijk manieren om de algemene tonaliteit van foto's uit een reeks beter op elkaar af te stemmen? Ik kan me indenken dat fotografen die catalogi opnames maken hier toch bepaalde 'truken' voor hebben?
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Re: Consistentie in reeksen opnames

het beste wat je om kan doen om dit te vermijden is een vaste witbalans gebruiken(b.v.5300 kelvin om buiten overdag te fotograferen) en dus niet op automatisch zetten(hier zal het toestel beinvloed worden door het kleur van het vlak waar je op meet en altijd een andere waarde nemen). op deze manier hebben de foto's min of meer de zelfde kleur temperatuur. en bij studio werk altijd zelf een witballans maken.

Comment

Je kan de foto's ook in RAW maken en ze achteraf met dezelfde instellingen converteren. Op die manier kan nog bepalen welke tint het best bevalt.

Comment

Tijdens het fotograferen kun je alleen proberen je witbalans en belichting op orde te houden (maak bij veranderend licht regelmatig een referentieopname).

Verder heb je in PSP heb je de mogelijkheid om kleuren van foto's naar elkaar toe te regelen ("Manual color balance"). Ik weet vrijwel zeker dat er in PS een "color match" mogelijkheid zit (maar gebruik PS niet... te duur).

In de studio is dit probleem natuurlijk minimaal - daar heb je alle lichtomstandigheden 100% onder controle.

Comment

Working...
        X