Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's op formaat 300 dpi voor drukkerij, hoe dit te doen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's op formaat 300 dpi voor drukkerij, hoe dit te doen?

Voor het geboortekaartje van ons toekomstig kindje zijn we van plan een eigen geboortekaartje te maken. De drukker heeft al gezegd dat de foto's (het ontwerp) in formaat 300 dpi moeten afgeleverd worden. Ik zou graag een voorkant willen formaat 13 cm op 13 cm met een foto op en als binnenkant een formaat 13 cm op 26 cm. De foto's die uit een fototoestel komen zijn in 72 dpi.

Hoe kan ik een foto formaat 3072 X 2304 pixels verkleinen naar 13 cm X 13 cm zonder aan kwaliteit in te boeten en om zo aan 300 dpi te geraken?

Ik werk met Photoshop Elements 2.0, graag alle tips om het perfecte geboortekaartje te maken.

Re: Foto's op formaat 300 dpi voor drukkerij, hoe dit te doen?

Denk dat dit bijna het zelfde werkt als Photoshop.

selecteer "nieuw", vul de afmeting in: 13 x 13 cm en de dpi waarde 300 dpi.
    Je krijgt nu op je scherm een frame met je eigenschappen, open nu de foto die je wil gebruiken en plaats beide frame's naast elkaar.
    Neem het verplaatsgereedschap, selecteer je foto met de linkermuisknop, hou deze ingedrukt en sleep de foto naar je lege frame.
    De foto desgewenst nog een beetje verschalen en cadreren.
    Das al!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door luchtzak
      Voor het geboortekaartje van ons toekomstig kindje zijn we van plan een eigen geboortekaartje te maken. De drukker heeft al gezegd dat de foto's (het ontwerp) in formaat 300 dpi moeten afgeleverd worden. Ik zou graag een voorkant willen formaat 13 cm op 13 cm met een foto op en als binnenkant een formaat 13 cm op 26 cm. De foto's die uit een fototoestel komen zijn in 72 dpi.

Hoe kan ik een foto formaat 3072 X 2304 pixels verkleinen naar 13 cm X 13 cm zonder aan kwaliteit in te boeten en om zo aan 300 dpi te geraken?

Ik werk met Photoshop Elements 2.0, graag alle tips om het perfecte geboortekaartje te maken.
      Hier worden een aantal begrippen door elkaar gehaald en zelfs op een onjuiste manier gebruikt. Een foto komt niet in een aantal dpi uit een fototoestel, maar in een aantal pixels in de twee afmetingen; bij jou dus 3072x2304 (een 7 megapixel camera en met een verhouding 4:3 wat klassiek is in de digitale fotografie). Als jouw drukker deze foto zoals hij is afdrukt aan 300 dpi dan zullen zijn afmetingen zijn 10.24x7.68 inch of 26x19.5 cm. Als je een vierkante foto wil zal je uit je foto een vierkant gedeelte moeten selecteren en de rest wegsnijden. De gemakkelijkste manier om te komen aan een foto 13x13 cm die meteen geschikt is om aan 300 dpi afgedrukt te worden is bij het croppen deze gegevens in te voeren en dan een mooi gedeelte uit je originele foto te kiezen. Als dit gedeelte groot genoeg is zullen er geen pixels moeten bijgemaakt worden, maar zullen er waarschijnlijk wel weggegooid worden (wat steeds minder erg is). Wellicht nog wat verscherpen met unsharp mask. Er zijn wel nog secuurdere werkwijzen mogelijk.
      Vanwaar dan steeds die 72 dpi? Dat is de resolutie van een klassiek beeldscherm en vermits een foto die uit een fototoestel eerst getoond wordt op het scherm komt er meestal 72 dpi tevoorschijn als je in het beeldbewerkingsprogramma gaat kijken naar de "afmetingen" van die foto.
      Ik heb niet goed begrepen of je binnenin ook een foto wil 13x26 cm. De redenering is analoog en ook dit moet mogelijk zijn zonder kwaliteitsverlies.
      home page: http://cage.ugent.be/~hs
      reisblog: http://herser.wordpress.com
      foto montages: http://www.photodex.com/share/hermans

Comment

Bedankt voor de tips, zal het nog eens proberen.

Comment

Ik zou me niet vastpinnen op het feit dat het exact 300 dpi MOET zijn. Wat meestal bedoelt wordt is dat de resolutie minstens 300 dpi moet zijn maar dat een hogere resolutie niet echt een probleem is. Als je van plan bent het ganse kaartje in PhotoShop te maken en tekst ook als bitmap aan te leveren, dan zou een wat hogere resolutie zelfs beter zijn.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
          X