Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe vind ik (in godsnaam) de originele aanmaakdatum van foto's terug?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe vind ik (in godsnaam) de originele aanmaakdatum van foto's terug?

Ik ben (weer eens) orde aan het scheppen in m'n foto's op mijn Imac en externe schijven.
    Wanneer ik echter de exacte aanmaakdatum van vele foto's opvraag via "Toon Info", dan krijg ik de datum waarop ze het laatst van schijf zijn veranderd.
    Ik wil echter de exacte datum hebben waarop die foto's en MPEG's gemaakt zijn.
    Kan dat?Met een bepaalde app mss?
    Ik heb me al blut gezocht op het WWW, maar daar vertelt men steeds weer wat je moet doen om te voorkomen dat die datum wijzigt. Nu is het daarvoor natuurlijk te laat!

Wie helpt me uit de penarie?

op de file klikken; rechter muisknop ; eigenschappen; details ?
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Comment

Bepaalde info zoals camera, lens, diafragme, sluitertijd, datum zit in exif en dat zit normaal ingebakken in het originele bestand
      Je kan die exif bekijken in een fotoviewer
      In programma's met een bibliotheelfunctie (Lightroom bvb) kan je dan alle fotos opvragen die op dag X gemaakt zijn
      Als je bewerkingen gedaan hebt en Raw omzet naar jpg is het evenwel mogelijk dat je exif niet mee hebt doorgegeven (standaard wordt exif wel doorgegeven denk ik maar je kan dat afzetten)
      Groet,
      Peter
      mijn website : klik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
        op de file klikken; rechter muisknop ; eigenschappen; details ?
        ... Ik ben (weer eens) orde aan het scheppen in m'n foto's op mijn Imac en externe schijven....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
          Bepaalde info zoals camera, lens, diafragme, sluitertijd, datum zit in exif en dat zit normaal ingebakken in het originele bestand
          Je kan die exif bekijken in een fotoviewer
          In programma's met een bibliotheelfunctie (Lightroom bvb) kan je dan alle fotos opvragen die op dag X gemaakt zijn
          Als je bewerkingen gedaan hebt en Raw omzet naar jpg is het evenwel mogelijk dat je exif niet mee hebt doorgegeven (standaard wordt exif wel doorgegeven denk ik maar je kan dat afzetten)
          Groet,
          Peter
          Exif laat ik idd altijd meegaan.
          Lightroom gebruik ik.
          Maar er moet toch een ander middel bestaan dat handiger/vlotter/overzichtelijker werkt, een beetje "finder"-georiënteerd bedoel ik dan...
          Eigenlijk is het, zoals ik aanhaalde, vooral de bedoeling om orde te scheppen op een simpele manier, door foto's te verslepen naar de passende mappen op datum/evenement/onderwerp enz..

Comment

Ik heb gehoord dat XnView is een van de beste software om de metagegevens weer te geven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht

Exif laat ik idd altijd meegaan.
              Lightroom gebruik ik.
              Maar er moet toch een ander middel bestaan dat handiger/vlotter/overzichtelijker werkt, een beetje "finder"-georiënteerd bedoel ik dan...
              Eigenlijk is het, zoals ik aanhaalde, vooral de bedoeling om orde te scheppen op een simpele manier, door foto's te verslepen naar de passende mappen op datum/evenement/onderwerp enz..
              Als je Lightroom gebruikt dan kan je best uw foto's mappen verplaatsen in Lightroom zelf
              Lightroom weet waar de foto's staan - als je die allemaal gaat verplaatsen - dan is LR ook de pedalen kwijt
              Peter

mijn website : klik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht

Als je Lightroom gebruikt dan kan je best uw foto's mappen verplaatsen in Lightroom zelf
                Lightroom weet waar de foto's staan - als je die allemaal gaat verplaatsen - dan is LR ook de pedalen kwijt
                Peter
                Dat doe ik, dat doe ik, Peter. Ik gebruik al jaaaaren LR.
                Daar gaat het dus ook niet om hé.
                Ik wil een hoop oude(re) foto's en filmpjes (ook een hoop Dia-scans enzomeer) op orde brengen.

Comment

Dat moet lukken. Ik was vandaag nog een oude foto gemaakt door mijn vrouw met een Panasonic en opgeslagen als DNG aan het bewerken (enfin, aan het proberen met nieuwe software de scherpte te verbeteren). Ik heb een Mac-appje genaamd Image Exif Viewer, en daarmee kan ik de datum en tijdstip van opname perfect achterhalen:

​​​​​

DxO PhotoLab 6 (mijn gebruikelijke RAW developer) zegt: "Cannot load metadata".
                  Maar ON1 PhotoRaw 2025 bevestigt de waarden die Image Exif Viewer me geeft:

Last edited by LesC; 28 januari 2025, 18:31.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Kan je in een Mac niet gewoon sorteren op aanmaakdatum, dus een extra kolom aanklikken, zoals bij Windows ?
                    Dan staat er gewoon bij elk bestand de aanmaakdatum bij

grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Sieg, goed idee, ware het niet zin#2 van de openingspost:
                      Ik ben (weer eens) orde aan het scheppen in m'n foto's op mijn Imac en externe schijven.
                      Wanneer ik echter de exacte aanmaakdatum van vele foto's opvraag via "Toon Info", dan krijg ik de datum waarop ze het laatst van schijf zijn veranderd.
                      Ik wil echter de exacte datum hebben waarop die foto's en MPEG's gemaakt zijn.
                      Kan dat?Met een bepaalde app mss?
                      Het ziet ernaar uit dat de nodige info dieper weggestopt zit. Vandaar een app?
                      Ik heb zelf de proef gedaan: oude foto van 2008 naar mijn Mac getransfereerd en de datum is diegene waarop dat gebeurd is. Om dus de datum van creatie (van foto zelf) heb ik dan de bovengegeven progs of app gebruikt.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Dat moet lukken. Ik was vandaag nog een oude foto gemaakt door mijn vrouw met een Panasonic en opgeslagen als DNG aan het bewerken (enfin, aan het proberen met nieuwe software de scherpte te verbeteren). Ik heb een Mac-appje genaamd Image Exif Viewer, en daarmee kan ik de datum en tijdstip van opname perfect achterhalen:

​​​​​

DxO PhotoLab 6 (mijn gebruikelijke RAW developer) zegt: "Cannot load metadata".
                        Maar ON1 PhotoRaw 2025 bevestigt de waarden die Image Exif Viewer me geeft:
                        Hey Les,

Waar vind ik dat appje? De meeste exif viewers zijn tegenwoordig online .
                        Ik heb liever een progje dat gewoon op mijn computer is geďnstalleerd en onderaan in mijn balkje staat.
                        Ik had vroeger zo'n programmatje maar na een update van het besturingsysteem werkte dit niet meer.

Johan

Comment

Ik stel voor om een kijkje te nemen bij IrfanView.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht

Hey Les,

Waar vind ik dat appje? De meeste exif viewers zijn tegenwoordig online .
                            Ik heb liever een progje dat gewoon op mijn computer is geďnstalleerd en onderaan in mijn balkje staat.
                            Ik had vroeger zo'n programmatje maar na een update van het besturingsysteem werkte dit niet meer.

Johan
                            Voor Mac toch? In de AppStore! Ik weet niet of ik het (destijds) moeten betalen heb, en omdat de AppStore voor dat appje nu aangeeft 'OPEN' (wat betekent dat het appje geďnstalleerd is), heb ik geen idee hoeveel het zou gekost hebben. Nooit veel, want anders zou ik het niet gekocht hebben. Maar (ik draai de recentste versie van MacOS, nl. Sequoia 15.2) het werkt nog steeds!

Even gecheckt bij Macupdate en daar vind ik voor Image Exif Viewer een prijs van $3,99: https://www.macupdate.com/app/mac/55...ge-exif-viewer

Comment

Thanks !

Comment

Working...
                              X