Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe vind ik (in godsnaam) de originele aanmaakdatum van foto's terug?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Sieg, goed idee, ware het niet zin#2 van de openingspost:

Het ziet ernaar uit dat de nodige info dieper weggestopt zit. Vandaar een app?
    Ik heb zelf de proef gedaan: oude foto van 2008 naar mijn Mac getransfereerd en de datum is diegene waarop dat gebeurd is. Om dus de datum van creatie (van foto zelf) heb ik dan de bovengegeven progs of app gebruikt.
    Interessant Les,

Ikzelf back-up een paar keer per week mijn harde schijven en er worden dus steeds nieuwe gegevens/foto's/video's ... van de ene naar de andere schijf gekopieerd.
    Blijkt als ik in explorer ga gaan zoeken dan toont deze mij ook de oorspronkelijke aanmaakdatum en niet de datum wanneer de foto op de schijf is gezet.
    Onlangs heb ik zelfs een volledige harde schijf vernieuwd met diepliggende mapstructuur en files, die files geven nog steeds de aanmaakdatum weer in mijn geval, maar ik kan ook op andere datums sorteren.
    Je hebt in Windows enorm veel mogelijkheden om in je map de files te sorteren op alle mogelijke manieren, maar je moet het wel aanklikken in een wat dieper verzonken menu'tje.

Ik dacht dat die mogelijkheid er ook wel was in Mac, maar blijkbaar dus niet

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ik backup mijn interne SSD naar externe HD via cloning, en dan wordt alles overgenomen. RAW-fotobestanden bevinden zich sowieso extern bij mij, en behouden ook alle gegevens. Maar als ik zo'n oud bestand overkopieer naar mijn interne disk, dan zijn die EXIF-waarden niet meteen meer zichtbaar in de Finder. Ze verdwijnen niet, dat tonen mijn resultaten met een app of een fotobewerkingsprogramma aan, maar wordt nog wat dieper weggestopt.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
      X