Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
probleem opgelost door te zoeken op internet
via engelse site
in bridge reeks selecteren en openen in camera raw
de eerste foto bewerken
vervolgens ctrl c om de instellingen van de eerste foto te kopieren
daarna ctrl a om de reeks te selecteren
ctrl v om de eerste foto te synchroniseren met de ingelezen reeeks
Goed dat je het zelf gevonden hebt. Ik werk niet meer met Adobe, en mijn kennis van PS dateert van enkele jaren geleden.
Een vraagje: in welk formaat worden de aangepaste RAW-bestanden opgeslagen, want de originele RAW-files worden niet gewijzigd?
foto wordt opgesagen als crw file met bijjhorende acr file
als ge file terug ophaalt kunt ge de meeste instellingen terug wijzigen
behalve uitsnijden en wat ge uitgegomd hebt
ik werk met pnnasonic fz1000
Je weet dat je een post die je gemaakt hebt, kunt corrigeren? Dat doe je, door op het potloodje met de tekst ‘Wijzigen’ te klikken, rechts onder de post in kwestie. De mogelijkheid tot corrigeren is beperkt in de tijd.
Ik neem aan, uitgaande van het principe dat je een RAW-bestand normaal niet kunt wijzigen (d’er zijn uitzonderingen, en ik wil hier dan ook geen discussie starten over die uitzonderingen), dat:
- rw2 het originele RAW-bestand is van je Panasonic-camera,
- de wijzigingen opgeslagen worden in het door Adobe aangemaakte xmp-bestand.
Of bestanden openen in camera raw ctrl+a om ze allemaal te selecteren en uw bewerkingen doen. Of uw bestanden en in camera raw één foto bewerken als je daarmee klaar bent ctrl + A om alle foto's te selecteren ( wees er zeker van dat uw bewerkte foto vet geselecteerd is ) onderaan op de foto gaan staan en dan het onderste icoontje ( op de foto zelf ) met die pijltjes klikken en dan krijg je een nieuw venster waar je vinkjes kan aanklikken wat er allemaal gedaan moet worden op de andere foto's. Veel succes
Op deze manier doe ik het, een foto bewerken in camera raw en terug opslaan en sluiten
Bridge openen, op de aangepaste foto rechtsklikken, instellingen ontwikkelen, instellingen kopiëren
Dan andere raw foto's aanklikken/selecteren, rechtsklikken, instellingen ontwikkelen, instellingen plakken
Op die manier worden alle bewerkingen die je gedaan hebt op die ene opname overgezet op de andere geselecteerde afbeeldingen
Hopelijk is er iemand mee geholpen
Comment