Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

JPG foto in Photoshop aanpassen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• JPG foto in Photoshop aanpassen.

Omdat ik nu vaak op pad ga met mijn Smartphone schiet ik mijn foto's in jpg, ook omdat ik ze af en toe verstuur naar Facebook.. Er is wel een mogelijkheid om ze in RAW te schieten, maar ik vind het makkelijker om gewoon jpg aan te houden.

Maar ik wil de jpg foto's toch vaak even nakijken in Photoshop, rechtzetten, eventueel minder verscherpen, andere uitsnede, etc. etc. Nu heb ik ooit eens gehoord dat elke keer als je de foto opnieuw opslaat (na een wijziging) als jpg, dat de kwaliteit verloren gaat? Is dat waar?

Kan ik dan het beste de jpg openen in Photoshop en meteen omzetten naar TIFF of PSD en pas daarna aanpassen?

Wie heeft daar een goede tip voor? Hoop dat mijn vraag duidelijk is?

Rob

Jpg is een compressiestandaard.
    Dat betekend dat een jpg foto sowieso al compressie in zich heeft tijdens de eerste keer dat het opgeslagen word door je gsm.
    In dit stadium heb je al verlies.
    Bij het openen van het bestand zal op basis van een algoritme de foto herconstrueerd worden.
    Op dat moment mag je aanpassen zoveel je wil. In dit stadium is er geen extra verlies.
    Echter zal het opslaan als jpg het bestand opnieuw gecompresseerd worden. Hier heb je opnieuw verlies.

Afhankelijk van het programma kan je meer of minder compressie gaan toepassen.
    Maar sowieso ga je er verlies op doen want jpg is een lossy algoritme.
    Het klopt dat je er telkens op achteruit gaat bij elke keer je het bestand gaat openen, bewerken, opslaan.

Wil je dat niet dan moet je in raw werken en na bewerking bewaren in een lossless algoritme zoals TIFF, DNG, PSD,...

Als je de foto gaat opladen naar facebook moet je opnieuw door de compressie van facebook. Tevens knoeien ze ook nog eens aan de kleurruimte. Gevolg is dat uw foto nu echt helemaal om zeep is.

Comment

Bedank! Dus verlies heb je sowieso altijd dus het is zaak om het verlies te beperken. Ik zou uit 1 van de 2 opties kunnen kiezen, mijn voorkeur gaat uit naar optie 2

1) Dus bij een klein aantal aanpassingen van de jpg foto uit mijn smartphone zal ik het minste verlies hebben als ik de jpg open in Photoshop daar een aantal aanpassingen doen en als de foto is zoals ik hem wil hebben qua aanpassingen dan pas opslaan en uploaden. Dus jpg->openen aanpassen in Photoshop tot gewenste resultaat->daarna opslaan in jpg en uploaden

2) Ik zou het wel makkelijker vinden om de jpg in Photoshop eerst op te slaan/omzetten in TIFF dan de aanpassingen doen en als ik helemaal klaar ben met aanpassen omzetten in jpg en dan uploaden omdat ik dan nog de aangepaste TIFF versie heb, voor als ik later eventueel nog iets wil aanpassen. Dus jpg->openen en omzetten in TIFF in Photoshop en bewerken->na de aanpassingen in jpg opslaan en uploaden

Het beste is natuurlijk om met de smartphone in RAW te schieten, dat kan wel...

Is dit een goede analyse van jou verhaal?

Rob,

Comment

ps als ik voor optie 2 ga, dan maakt het waarschijnlijk niet uit of ik dit via TIFF, DNG, PSD doe?

Comment

Als je gaat opslaan in TIFF na bewerken dan beperk je de schade.
          Vergeet echter wel niet dat je vertrokken bent vanuit een jpg.
          Tevens is het weinig zinvol te bewerken in jpg. Je zit met heel wat beperkingen.
          Zo is jpg maar 8 bit diep. Het heeft geen zin om dan te gaan opslaan in bv 16 bit TIFF. Weg is weg.
          Je zal bv bij gradienten al snel aanlopen tegen banding. Onvermijdelijk.
          Tevens is het ook zo dat jpg je erg beperkt in wat je zoals kan bewerken.
          Bij een raw kan je zonder schade de witballans aanpassen. Bij jpg kan je dat niet zonder schade.
          Ook het terug halen van hooglichten en schaduwen is een ramp bij jpg.
          Jpg is nooit ontworpen voor dit doel.

Comment

Oké, bedankt voor je antwoord/uitgebreide info... Top..

Rob,

Comment

Je hebt in Photoshop ook de mogelijkheid om een jpg rechtstreeks in Adobe Camera Raw te importeren.
              Dan kan je dadelijk aan het bewerken slaan, maar uiteraard veel minder uitgebreid dan een RAW-bestand.

Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Working...
              X