Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

uitloop ( bleed ) en snijmarkeringen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• uitloop ( bleed ) en snijmarkeringen

Als je een ( photoshop ) ontwerp bij een drukker brengt dan heeft die heel graag dat je in je ontwerp rekening houdt met een uitloopzone ( bleed ) aan de randen, en aanduidingen van de snijmarkeringen buiten het ontwerp.

Nu doe ik dit meestal manueel : ik heb bvb een ontwerp formaat A2, dan ga ik nadien een laag toevoegen onderaan, een canvas resize doen van 5mm rondomrond en nadien op nog een nieuwe laag de snijmarkeringen maken ahv lijntjes die ik zelf teken via de single line selection.

Maar da's toch niet de goede manier ?

Ik weet dat in de afdrukopties dingen voorzien zijn voor bleed en crop marks, maar da's bij drukken ...
    embee ::: nikon stuff

Re: uitloop ( bleed ) en snijmarkeringen

Eigenlijk zijn dat eerder instellingen die je bij een dtp-programma opgeeft. Maar het kan wel direct vanuit Photoshop (met een beetje hulp van Adobe Acrobat).

Vreemd genoeg maak je dan toch gebruik van de afdrukfunctie...

Daarvoor moet je eerst Adobe PDF als "printer" kiezen: Bestand>Pagina-instelling>Printer... Als je daar achter Printer: Adobe PDF kiest kun je vervolgens met de knop Eigenschappen... de juiste instellingen voor Adobe Acrobat Distiller instellen. Zorg ervoor dat je een instelling kiest die geen of weinig kwaliteitverlies geef. je drukker kan je waarschijnlijk meer over de juiste Distiller-instellingen vertellen

Daarna ga je "afdrukken" via Bestand>Afdrukken Met Afdrukvoorbeeld. In het bijbehordende dialoogvenster moet de optie "Meer opties tonen" zijn aangevinkt. Daaronder staat een keuzelijst, waarin je "Uitvoer" moet selecteren. Het dialoogvenster wordt dan aangepast en geeft je de gelegenheid de afloop in te stellen en allerlei druktekens, waaronder registratietekens en snijtekens.

Als je dan op Afdrukken klikt, wordt een PDF-bestand gemaakt. Iedere drukker kan tegenwoordig met PDF-bestanden overweg.

Ik hoop dat dit je een beetje verder helpt..

Groeten, Miriam

Comment

ja, ik was ook wat verward door de vraag van de drukker, maar begrijp wel de bezorgdheid.
      Ik heb een ontwerp dat op A2 formaat moet gedrukt worden, maar ik moet er voor zorgen dat de afloop perfect is, ttz het ontwerp moet de volledige "ruimte" van de A2 vullen : niet zo erg als dit wit is, maar bij een foto e.d. van groot belang.
      Tevens vraagt die man om de crop marks te voorzien.

Aangezien ik mijn werk in PSD mag aanleveren, probeer ik dus hierin te voorzien binnen Photoshop en mijn background te resizen naar A2 + 5mm aan alle kanten en visuele aanduidingen van de A2-randen ...

Maar zoals jij zegt, Myriam, kan ik beter "exporteren" naar certified PDF en op dat moment crop marks vanuit de printoptie meegeven ( maar dan zelf wel rekening houden met het feit dat mijn ontwerp de A2-maten moet overschreiden omwille van de bleed.

Comment

Ik heb nog geen enkele drukker geweten die niet gewoon met je PSD file zou kunnen verderwerken. Waarom zou jij je immers zorgen moeten maken over snijmarkeringen e.d.m.? Als je ontwerpt op 430mm x 307mm, dan wordt je afbeelding automatisch bijgesneden tot 420 mm x 297 mm.

Maar je ontwerpt dus eigenlijk best wel meteen op de totale ruimte (incl. bleed) en niet op de uiteindelijke A2, die je dan voor de drukker eerst nog moet herschalen tot A2+5mm.
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicberger
          Ik heb nog geen enkele drukker geweten die niet gewoon met je PSD file zou kunnen verderwerken. Waarom zou jij je immers zorgen moeten maken over snijmarkeringen e.d.m.? Als je ontwerpt op 430mm x 307mm, dan wordt je afbeelding automatisch bijgesneden tot 420 mm x 297 mm.

Maar je ontwerpt dus eigenlijk best wel meteen op de totale ruimte (incl. bleed) en niet op de uiteindelijke A2, die je dan voor de drukker eerst nog moet herschalen tot A2+5mm.
          inderdaad, zo ver was ik gekomen.
          Ontwerpen op formaat + bleed en dan zelf zorgen dat je geen beduidende info in de bleed-area stopt.
          En jah - deze drukker heeft er graag nog wat markeringen bovenop, mij niet gelaten. Ik denk van mijn grondlaag ( formaat A2+bleed ), werklaag ( A2 ) en "crop mark" laag + nodige guides voor de bleedarea te markeren te bewaren als template voor later gebruik ....

Allemaal bedankt !

Comment

Working...
          X