Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

actions fotoshop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• actions fotoshop

ik heb gisteren een post gedaan met de vraag of ik in fotoshop 7.0 meerdere foto's kan voorzien van borders en canvas vergroten (eventueel nog andere bewerkingen). het antwoord had ik snel dat dit inderdaad kan door middel van actions. alleen heb ik geen flauw idee hoe men hier tewerk gaat. na de vraag of iemand kort kon uitleggen hoe dit moet, is het stil gebleven. voelt er zich iemand geroepen om dit even hier neer te zetten.

greetz.
    karl

Re: actions fotoshop

Wel dat is vrij eenvoudig,

ik hoop dat je de engelstalige versie hebt:

je gaat naar window en vinkt daar actions aan
    dan krijg je een menu op je scherm

rechstonderaan kan je dan via een klein icoontje een nieuwe action aanmaken
    je geft het ding een naam en drukt op record
    nu neemt PS eigenlijk alles op wat je doet en slaat dat op in een routine
    Dus als je een bestand bv vergroot of er een kader rond maakt dan neemt hij dat op.

Als je klaar bent druk je onderaan de actions-tab op het stop icoontje.
    Als je daarna dezelfde bewerking bij een andere foto wil doen moet je gewoon die action aanklikken in het actions tab en Ps doet alles net hetzelfde.

Spaart zeer veel tijd uit!

PS het loont ook de moeite om op het net eens te speuren naar actions... er zijn er veel voorgemaakt.

groetjes,

Kristof
    Canon EOS 300D, kitlens +Sigma 70-300 f/4-5.6 APO Macro II D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jippie
      Wel dat is vrij eenvoudig,

ik hoop dat je de engelstalige versie hebt:

je gaat naar window en vinkt daar actions aan
      dan krijg je een menu op je scherm

rechstonderaan kan je dan via een klein icoontje een nieuwe action aanmaken
      je geft het ding een naam en drukt op record
      nu neemt PS eigenlijk alles op wat je doet en slaat dat op in een routine
      Dus als je een bestand bv vergroot of er een kader rond maakt dan neemt hij dat op.

Als je klaar bent druk je onderaan de actions-tab op het stop icoontje.
      Als je daarna dezelfde bewerking bij een andere foto wil doen moet je gewoon die action aanklikken in het actions tab en Ps doet alles net hetzelfde.

Spaart zeer veel tijd uit!

PS het loont ook de moeite om op het net eens te speuren naar actions... er zijn er veel voorgemaakt.

groetjes,

Kristof

Ik heb zo een paar actions gedownload (ivm kaders), maar weet niet goed waar ik die moet inzetten... zou iemand dat heel snel is kunnen uitleggen??

heb PS7

alvast bedankt!!

Andries
      https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

Comment

De actions zijn bestanden met als uitgang .atn

Als je die gedownload hebt zet je die bestanden in de map die je vind bij :

Program Files - Adobe - Adobe Photoshop - Presets - Photoshop Actions

Daar zal je al andere .atn files vinden. (Waarschijnlijkk ook eentje met de naam frames.atn )
        Je zet je nieuwe action er gewoon bij.

Open je Photoshop en ga naar (klik) het tabje "Actions" in de (derde ?) kleine window aan de rechterkant van je scherm.

Daar is een klein zwart pijltje (driehoekje). Daar klik je op en er opent een gordijn.

Daar zie je "Load actions...". Klik.

Er opent een vinster waar je verschillende actions kan inladen, waaronder de door jou geplaatste nieuwe action. Klik op die action.
        Die wordt dan in PS ingeladen en je kan ermee werken.

Hopelijk is het duidelijk ?

groetjes

Skitch
        "In een tijd van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad." ~ George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch
          De actions zijn bestanden met als uitgang .atn

Als je die gedownload hebt zet je die bestanden in de map die je vind bij :

Program Files - Adobe - Adobe Photoshop - Presets - Photoshop Actions

Daar zal je al andere .atn files vinden. (Waarschijnlijkk ook eentje met de naam frames.atn )
          Je zet je nieuwe action er gewoon bij.

Open je Photoshop en ga naar (klik) het tabje "Actions" in de (derde ?) kleine window aan de rechterkant van je scherm.

Daar is een klein zwart pijltje (driehoekje). Daar klik je op en er opent een gordijn.

Daar zie je "Load actions...". Klik.

Er opent een vinster waar je verschillende actions kan inladen, waaronder de door jou geplaatste nieuwe action. Klik op die action.
          Die wordt dan in PS ingeladen en je kan ermee werken.

Hopelijk is het duidelijk ?

groetjes

Skitch
          Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!!

Andries
          https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

Comment

Working...
          X