Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil in saturatie en contrast

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil in saturatie en contrast

Ik heb jullie hulp nodig.

Ik heb enkele foto's bewerkt op m'n desktop en daarna op m'n laptop. Toen ik de op de desktop bewerkte foto's op de laptop over zette, zagen die er veel fletser uit dan op m'n desktop. Desktop heeft een gewoon scherm, laptop uiteraard TFT.
    Ik heb dus op de laptop de saturatie en contrasten aangepast tot deze weer leken op de pics op de desktop. Eens ik die laptop-pics op de desktop bekeek was het overdreven qua saturatie en contrast.

Mijn vraag is dus aan jullie welke het best lijken, daar ik nu niet weet welke pics ik als standaard moeten bekijken, en welke als overdreven of flets.

Ik denk persoonlijk dat mijn desktoppics juister zijn daar ik al langer met deze desktop en scherm werk en de afgedrukte pics zien er steeds in orde uit, ik heb nog nooit laptop-bewerkte pics laten afdrukken.

Ook zie ik dat de ZW-pics op de laptop bekeken op de desktop veel te donker zijn... Staat mijn desktop scherm te donker, of mijn laptop te fel?

Hieronder dus enkele testfoto's:

Desktop 1:

Laptop 1:

Desktop 2:

Laptop 2:

ZW desktop:

ZW laptop:
    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
    Focaldesign

Re: Verschil in saturatie en contrast

Volgens mij heeft de desktop de beste kleurweergave.
    Die foto's zien er hier toch het beste uit.

Maar foto "desktop 2" mocht iets meer contrast hebben (een heel klein beetje maar).

Ik heb een laptop gehad (Sony Vaio) en daarop kon ik onmogelijk foto's bewerken. De laptops met een goede monitor zullen volgens mij niet echt goedkoop zijn. Bij de goedkopere laptops wordt er volgens mijn teveel bespaard op de kwaliteit van de monitor.

Mijn monitor is ook een TFT, maar die kostte ongeveer 3/4 van wat de Sony Vaio gekost had. Dan zal het ook niet mogelijk zijn om er daar een fatsoenlijke monitor in te zetten. Bovendien mag zo'n monitor van een laptop niet teveel stroom verbruiken, en dat zal ook wel de kwaliteit verminderen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Kan ik dan nergens de instellingen van m'n laptop scherm aanpassen??
      Focaldesign

Comment

Ik heb een gewoon scherm, en 2 TFT's.
        Fotobewerking doe ik altijd op het gewone scherm: inderdaad, beide TFT's geven fletsere kleuren. (zijn wel niet de duurste geweest).

Dirk
        Nikon D70 + Nikkor 28-80 + Nikkor 75-240 + Sigma 12-24 (f4.5-5.6) + Nikon 50 mm f1.8DSB + Sigma 105mm f 2.8 Macro + SB-600 flash + Manfrotto 724 B + Hakuba flat table tripod

Comment

De desktopfoto's zijn inderdaad veel beter...
          Wellicht proberen de laptopcomp. de saturatie iets hoger te zetten en de helderheid iets donkerder. Na afloop een foto printen.
          Vraag me wel af of je ook verschil hebt bij het bekijken van foto's op het web van anderen. Leg je laptop naast je CRT-scherm en zoek een willekeurige foto op het web en vergelijk. Als er weinig verschil is licht het wellicht aan de instellingen van je bewerkingsprogramma...
          groetjes Edwin
          Mijn Foto's

Comment

Deze van de desktop zijn m.i. stukken beter. De kleuren bij de laptop zijn te overheersend/te fel.

Grtz,F@bke
            De bleekste inkt is duurzamer dan het beste geheugen.
            BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
            The name of the game is to fill the frame!
            http://Fabke.fotopic.net

Comment

Ik heb dezelfde foto op m'n desktop en op m'n laptop geladen, en dan bij de geavanceerde instellingen van m'n laptopscherm de brightness, gama en contrast bijgesteld tot deze foto's ongeveer gelijk leken (volledig gelijk lukt natuurlijk nooit). Ik heb daarna die foto bewerkt op de laptop en daarna bekeken op de desktop, bijna hetzelfde!
              Het lag dus wel degelijk aan m'n laptopscherm die te flets stond ingesteld. Bedankt allemaal.
              Focaldesign

Comment

Hey Faan,

heb nu gelijktijdig laptop en desktop scherm aan en jouw kleuren van de desktop zien er veel natuurlijker uit. De desktop 2 foto lijkt wel nog iets flets tov de laptop ...

Greetz, RonnyE

Comment

Inderdaad, de desktops waren inderdaad correcter, de laptop stond te flets, dus om hetzelfde te bekomen als op de desktop moest ik over-satureren en over-contrastreren. Nu heb ik de laptop aangepast qua kleurweergave en zijn ze quasi gelijk. Foto 2 van de desktop is inderdaad nog wat flets op de desktop, die was met nog onbewerkt op de desktop, die is ondertussen ook wat opgetrokken
                  Focaldesign

Comment

Hmm, heb gemerkt bij het bekijken van m'n foto op http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=73242 dat de kleine oneffenheden in het donkere gedeelte veel zichtbaarder zijn op m'n laptop scherm. Is dit beter of minder goed?
                    Ik heb al vanalles gedaan om m'n schermen overeen te laten komen, maar er is steeds wel iets dat het geheeld verbrot.
                    Toevallig niemand in de buurt van Kortrijk die mijn laptop eens juist wil stellen?
                    Focaldesign

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faan
                      Hmm, heb gemerkt bij het bekijken van m'n foto op http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=73242 dat de kleine oneffenheden in het donkere gedeelte veel zichtbaarder zijn op m'n laptop scherm. Is dit beter of minder goed?
                      Ik heb al vanalles gedaan om m'n schermen overeen te laten komen, maar er is steeds wel iets dat het geheeld verbrot.
                      Toevallig niemand in de buurt van Kortrijk die mijn laptop eens juist wil stellen?
                      Je hebt allereerst het probleem tussen CRT en TFT schermen. Je gaat ze nooit perfect gelijk krijgen. De TFT zal waarschijnlijk kleine details beter (scherper) tonen dan je CRT. De CRT zal echter de kleuren meer waarheidsgetrouw weergeven.

Zelf heb ik ook een laptop en een desktop. Wel beide met TFT scherm, maar toch ook verschillen die niet weg te werken zijn. Zelfs niet met hardware calibratie.
                      Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                      lidnummer: BD0371NL

Comment

Dus als ik het goed begrijp, zou het zelfs niet slim zijn om voor m'n desktop een TFT aan te schaffen, daar de kleurenweergave niet correct zou zijn?
                        Focaldesign

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faan
                          Dus als ik het goed begrijp, zou het zelfs niet slim zijn om voor m'n desktop een TFT aan te schaffen, daar de kleurenweergave niet correct zou zijn?
                          Niet helemaal Lees desnoods Mic z'n grote TFT test er nog eens op na Er zijn goede TFT schermen. Ze zijn echter wel duurder dan een vergelijkbare CRT.

Wat zowieso aan te bevelen is, is een hardware calibratie aan te schaffen. Zeker TFT schermen zijn voor mijn gevoel moeilijker op het oog te calibreren dan CRT schermen.

Maar ook hier geldt, ieder voordeel heeft z'n eigen nadeel Beide type schermen hebben hun specifieke voor en nadelen. Aan jou om te bepalen wat voor jou het belangrijkste is.

Voor mij was het voordeel van een TFT zo groot dat ik de nadelen op de koop toe neem, voor jou kan het net weer anders zijn.
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Waar kan ik zo'n hardware calibratie ding vinden? Ik heb zowel desktop als latop via de Adobe Gamma aangepast, desktop in orde, maar laptop is bijna onmogelijk volgens die Adobe Gamma.
                            Focaldesign

Comment

Mijn ervaring was hetzelfde met Adobe Gamma. Ten einde raad heb ik deze gekocht met zeer goede resultaten (voor zover ik in staat ben dat te beoordelen dan )

Colorvision spyder

Er zijn er meerdere. Doe maar even een search hier op het forum en je vind wel wat links.
                              Groeten,

Albert Jan

Website AJH

Comment

Working...
                              X