Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleurenpipet in Photoshop CS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kleurenpipet in Photoshop CS

    Als ik de kleurenpipetten gebruik in Photoshop CS,om de kleurzweem te verwijderen, vooral heb ik slechte resultaten met de zwarte pipet. Mijn Nikon D70 maakt zowiezo wat donkerdere foto's in de schaduwpartijen en door het gebruik van de zwarte pipet, slibt de schaduwpartij helemaal dicht, een zwarte massa zonder doortekening. is dit normaal?

  • #2
    Re: kleurenpipet in Photoshop CS

    Wat ik doe, is met de zwarte pipet dus eerst het donkerste plekje selecteren van de foto, en dan zie je 2 velden staan: één met 0 en één met 255. Dan zet ik die 255 op 240, dan is het zwart niet pekzwart. Meestal helpt dit. Idem met wit...

    Als je merkt dat de de schaduw dan te zwart is zonder doorschijn, dan heb je niet het meest zwarte punt van je foto geselecteerd. De selectie met de pipet wordt autoatisch als meest donkere plek aanschouwd, dus worden nog donkere plekken zeker volledig zwart.
    Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
    Focaldesign

    Comment


    • #3
      Re: kleurenpipet in Photoshop CS

      bij de niveaus(ctrl/alt/L): dubbelklik het wit pipet en zet Cyaan 5% de rest op nul - voor zwarte pipet black (Key color) op 95% de rest op nul.

      Probeer eens handmatig met gebruik van het histogram, ik vind dat je op die manier veel betere resultaten krijgt.

      Comment


      • #4
        Re: kleurenpipet in Photoshop CS

        Aangezien je een D70 hebt zou ik aanraden om je foto's in RAW te maken. Vroeger werkte ik ook enkel in JPG, maar toen ik ontdekte wat RAW was ging er plots een nieuwe wereld open : Van echt donkere foto's kan je nu heel heldere foto's maken, en de kleuren pas je perfect aan door gewoon op iets te klikken in je foto dat een neutrale kleur heeft (wit, grijs)

        Comment


        • #5
          Re: kleurenpipet in Photoshop CS

          Oorspronkelijk geplaatst door Katalin
          Als ik de kleurenpipetten gebruik in Photoshop CS,om de kleurzweem te verwijderen, vooral heb ik slechte resultaten met de zwarte pipet. Mijn Nikon D70 maakt zowiezo wat donkerdere foto's in de schaduwpartijen en door het gebruik van de zwarte pipet, slibt de schaduwpartij helemaal dicht, een zwarte massa zonder doortekening. is dit normaal?
          in "curves": dubbelklikken op het zwart pipet. Daarin geef je in de RGB values ipv 0, 0, 0 in: 20, 20, 20. Dit zorgt ervoor dat het zwartste punt dat je gaat aanklikken niet volledig zwart maar diepgrijs wordt. Daarnaast moet je zoals al gezegd ervoor zorgen dat je het allerdonkerste puntje selecteert dat je dan ook diepgrijs wil maken, ook het allerzwartste is. het zwartste puntje kan je opsporen via de "threshold" (image->adjustments->threshold).

          nog een bemerking: zeker dat het je camera is en niet je scherm dat niet alles even contrastrijk weergeeft ?
          Last edited by nightowl; 15 januari 2005, 14:27.
          Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

          Comment

          Working...
          X