Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opslaan foto's in Lightroom of via Icloud en iPhoto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Opslaan foto's in Lightroom of via Icloud en iPhoto

Hallo,

Momenteel zijn mijn foto's opgeslagen in het foto's programma van Apple en heb ik daarvoor capaciteit gekocht in de Icloud. Van de opslag in foto's ben ik niet zo tevreden.
    Sinds vorige week heb ik een lightroom abonnement. Is het aan te raden om mijn fotobestanden over te brengen naar lightroom of zijn er betere alternatieven zodat ik mijn Icloud kan blijven gebruiken.

Al bedankt voor de feedback.

Peter

Re: Opslaan foto's in Lightroom of via Icloud en iPhoto

De foto's zal je zo wie zo moeten importeren in Lightroom want anders kan je deze niet bewerken.
    En als je een abonnement hebt bij Adobe, bijvoorbeeld Lightroom dan kun je Uw foto's importeren in een gratis Portfolio in de cloud van Adobe.
    Vriendelijke groeten van fotokijker.
    Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
    https://vanmeulder.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door u71806 Bekijk bericht
      Hallo,

Momenteel zijn mijn foto's opgeslagen in het foto's programma van Apple en heb ik daarvoor capaciteit gekocht in de Icloud. Van de opslag in foto's ben ik niet zo tevreden.
      Sinds vorige week heb ik een lightroom abonnement. Is het aan te raden om mijn fotobestanden over te brengen naar lightroom of zijn er betere alternatieven zodat ik mijn Icloud kan blijven gebruiken.

Al bedankt voor de feedback.

Peter
      Persoonlijk gebruik ik  Photos enkel voor de jpg-bestanden. Als je de library van Photos zou gaan overladen met RAW-bestanden, dan zou het snel veel te zwaar worden.
      RAW-bestanden gaan bij mij sowieso naar een externe HD in een yyyy/mm/dd (subject) folderstructuur.
      Ik gebruik geen RAW-developer die zoals Lightroom de bestanden dient te importeren, alvorens je ermee kunt werken. Gebruik je toch LR, dan raad ik je aan de bestanden eerder te linken dan volledig te importeren, hoofdzakelijk om dezelfde reden van verzwaren van de library of database. Ik werk met DxO, die -net zoals ON1 bv- geen bestanden importeert maar waarbij het volstaat een folder naar keuze te openen.
      Heb je je bestanden nu in Photos zitten, ga je ze eerst opnieuw moeten exporteren.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Importeren in LR betekent niet dat je de foto's fysisch ergens in LR importeert. Wat er gebeurt tijdens het importeren is dat er in een databestand, catalogus genaamd, een link gelegd wordt naar de de locatie van de te importeren foto zodanig dat LR de foto altijd kan terugvinden waar die zich ook maar bevind. LR biedt wel de mogelijkheid tijdens het importeren het fotobestand te kopiëren, te verplaatsen of te laten staan.
        Bovenaan in het import werkblad vindt je een aantal opties welke je kunt toepassen tijdens het importeren
        Kopiëren: bestand blijft op oorspronkelijke locatie staan maar wordt ook gekopieerd naar nieuwe locatie
        Verplaatsen: bestand wordt verplaatst naar nieuwe locatie en gewist op oude
        Toevoegen: Gebeurt niets met het bestand maar wordt gelinkt met de LR database

Dus je kunt je beelden laten staan en gewoon hun locatie kenbaar maken aan LR via de optie 'Toevoegen'
        www.polartha.com

Comment

Dank voor deze toelichting, Polartha. Ik kom van Apple Aperture, waar er wel degelijk een verschil was tussen een -dacht ik- ‘managed’ catalogue en ‘linked’ catalogue. Ik zou een ouwe handleiding uit de kast moeten halen om de correcte terminologie te checken. Ik meende te weten dat het bij LR hetzelfde was: ofwel het bestand importeren, ofwel het laten staan en enkel linken. Maar ik kan me vergissen.
          Ik hou sowieso niet van dergelijke programma’s en verkies daarom DxO: gewoon ‘browsen’ naar de folder in kwestie en ontwikkelen maar!

Toch maar even mijn oude handleiding uit de kast gehaald, en daarin spreekt men van 'referenced' vs 'managed' files. Alleen in het eerste geval blijven de bestanden staan waar je ze geplaatst hebt en wordt er enkel een link aangemaakt.
          Last edited by LesC; 30 december 2022, 17:18.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
          X