Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

    is een tijdelijke black-friday aanbieding 209€ voor perpetual licentie ipv 349€ en 131€ ipv 219€ per jaar voor een abonnement. Geldt nog voor 5 dagen.
    C1 is een echt pro programma, waarschijnlijk de reden dat het zo duur is, spijtig dat men wat achterloopt wat AI betreft.
    www.polartha.com

    Comment


    • #17
      Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

      Het gaat tegenwoordig zo snel allemaal en qua software en technologie is niks nog zeker.
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

      Comment


      • #18
        Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

        Los van de adviezen....

        Ik vind het erg goed dat er stevige concurrentie aan het komen is.
        Lange tijd waren LR en Photoshop de onbetwiste marktleiders. Spijt de alternatieven.
        Maar dingen komen nu in een behoorlijke versnelling bij de concurrentie.
        Adobe voelt de bui al hangen en zet nu ook stevig in op innovatie.
        LR is nog nooit zo sterk geëvolueerd op korte tijd.
        Toch verwacht ik op lange termijn dat LR een stille dood moet sterven. Ik bekijk dit vanuit het standpunt als zowel fotograaf als informaticus.
        Photoshop zal hun winsthaantje blijven voor lang want daar is het erg moeilijk om concurrentie te maken.
        Wie gewoon is aan doorgedreven manipulatie in Photoshop zal niet snel overstappen.
        Daar waar overstappen bij een RAW converter veel eenvoudiger is.

        Comment


        • #19
          Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

          En ook Capture One gaat naar abonnement formule. Gedaan met de aankoop.
          https://www.shoot.be/nieuws/197529/c...aande-klanten/
          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

          Comment


          • #20
            Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

            Er is er nog eentje die geen abonnement aanbied, mn, DXO Photo Lab.
            Ik heb deze week mijn DXO PL 5 Essential opgewaardeerd naar DXO PL 6 Elite omdat ik een Fujifilm X-T4 heb.
            Je kunt ook een trial een week of zoiets gebruiken.

            PS: DXO heeft ook nog een ander programma: DXO Prure Raw².
            Last edited by Red Falcon; 10 december 2022, 11:03. Reden: PS:
            Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #21
              Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

              Ik had een abbo op C1 fujifilm. Dat is omgezet naar een pro abbo maar ik betaal nog de oude prijs, 11 euro per maand. Doen ze goed daar bij Capture One!

              Comment


              • #22
                Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                Ik heb mijn laatste versie van C1 niet langer een upgrade gegeven. Kort erna is't gezever begonnen over verplicht abbo. Niet bij Adobe, niet bij Capture One.
                Er zijn nog alternatieven genoeg.

                Comment


                • #23
                  Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                  Mij zeer recent Affinity Photo aangeschaft, nu nog onder de knie krijgen...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                    Photofiltre?

                    Comment


                    • #25
                      Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                      Ik hoor hier weinig over de leercurve van de programma's en de mogelijkheid veel tutorials te vinden.
                      Ik denk dat Ps/Lr hier toch de race winnen.
                      Bovendien gebruiken de meeste fotografie-opleidingen in academies en daarbuiten toch voornamelijk Adobe-programma's.
                      Er zal altijd wel een programma voorlopen of beter zijn dan PS/LR, maar voorlopig blijft Adobe toch de standaard lijkt mij.
                      Ikzelf wil de kennis die ik de laatste 15 jaar opgedaan heb over PS/LR niet zomaar loslaten. Ik heb hier veel tijd geïnvesteerd.
                      Je hoort het al, ik ben eerder fan van Adobe, daar kom ik eerlijk voor uit.
                      Misschien draagt dit toch een beetje bij aan de vraag van Peter C.
                      Straatfotograaf in Antwerpen

                      Comment


                      • #26
                        Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                        ...
                        Ikzelf wil de kennis die ik de laatste 15 jaar opgedaan heb over PS/LR niet zomaar loslaten. Ik heb hier veel tijd geïnvesteerd...
                        Ik heb hier heel veel tijd, en vooral geld in geïnvesteerd.
                        Dit staat nu in mijn kast te niksen:



                        Dan heb ik het niet eens over de cursussen die ik gevolgd heb, en die ook geld gekost hebben. Nu... die kennis rendeert nog altijd.

                        Ik kan een even imposante foto maken van alle Photoshop/Lightroom boeken die ik in de loop der jaren heb aangekocht, en die hier evengoed in de kast staan te niksen.

                        En als 'dank' voor mijn investering moet ik -of ik het programma nog gebruik of niet, en of mijn computer nog kan volgen of niet- levenslang maandelijks (of jaarlijks als je slechts eenmaal per jaar wil betalen) gemolken worden? Want als je je abo opzegt (ik ken mensen die hun kredietkaart hebben moeten kapot knippen om hun abo op te zeggen), heb je opeens niks meer.

                        Ik begrijp dat het voor jonge mensen, aan het begin van hun fotografisch 'avontuur', wellicht beter uitkomt een abo te nemen dan een programma te kopen. Misschien kun je -aan de hand van mijn foto- uitrekenen hoeveel ik geïnvesteerd heb in Adobe?
                        Voor mij is het antwoord duidelijk: geen eurocent meer.
                        D'er zijn andere en betere.

                        (ik heb trouwens ook geen Microsoft-programma's meer, en als er nog een bedrijf afkomt met de boodschap: voortaan een abo, dan is mijn antwoord duidelijk: niet voor mij. Ik heb evenmin Netflix of Spotify, enkel die 'utilities' waar je niet buiten kunt, zoals water, elektriciteit, verzekeringen...)


                        Toch nog even dit: je spreekt over 'leercurve'. Geloof je werkelijk dat PS of LR of wat dan ook van Adobe makkelijker is dan een programma van de concurrentie?
                        Last edited by LesC; 6 januari 2023, 22:35.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                        Comment


                        • #27
                          Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Eduardo Bekijk bericht
                          Ik hoor hier weinig over de leercurve van de programma's en de mogelijkheid veel tutorials te vinden.
                          Ik denk dat Ps/Lr hier toch de race winnen.
                          Bovendien gebruiken de meeste fotografie-opleidingen in academies en daarbuiten toch voornamelijk Adobe-programma's.
                          Er zal altijd wel een programma voorlopen of beter zijn dan PS/LR, maar voorlopig blijft Adobe toch de standaard lijkt mij.
                          Ikzelf wil de kennis die ik de laatste 15 jaar opgedaan heb over PS/LR niet zomaar loslaten. Ik heb hier veel tijd geïnvesteerd.
                          Je hoort het al, ik ben eerder fan van Adobe, daar kom ik eerlijk voor uit.
                          Misschien draagt dit toch een beetje bij aan de vraag van Peter C.
                          HET sterke punt van Photoshop is dat je in "Lagen" kunt werken.
                          Wat vroeger poepsimpel was is "Paint Shop Pro" van Corel, vroeger hé, nu is de leercurve steil.
                          Welk programma ik ook gebruik, ik kan niet zonder Photoshop en nu ze AI inbouwen al zeker niet.
                          Ook heel interessant is Luminar Neo van Skylum, ik werk er graag mee in elk geval.
                          Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                            Hallo,

                            Adobe Photoshop CS2 is gratis...
                            Greets Carsten
                            It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
                            (Duke Ellington)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                              PS/LR zijn niet makkelijker dan de concurrentie. Elk programma heeft een leercurve, de een al steiler dan de andere.
                              Ik vermoed zelfs dat PS en LR bij de moeilijkere horen. Maar dat is niet zo relevant.

                              Wie goed wil worden in eender wat zal moeten investeren in kennis.
                              En eens je goed bent in een bepaalde werkomgeving zal je niet zo makkelijk veranderen, net omwille van de geïnvesteerde uren, om weer opnieuw te beginnen leren.
                              Dus meteen van bij het begin een overwogen keuze maken is dan essentieel..... ikzelf kies dan voor de industriestandaard. En koken kost iets. Ik vind de abo-prijs best te doen.

                              Dat wou ik maar meegeven aan de initiële vraagsteller.
                              Straatfotograaf in Antwerpen

                              Comment


                              • #30
                                Re: Welk fotobewerkingsprogramma kiezen?

                                Nooit vermeld, maar schitterende, zeer betaalbare en intuïtieve software : ACDSee. Is bij mij binnen gekomen zoveel jaar terug en is nooit meer weggegaan. Is jaar na jaar verbeterd, startte ooit als een gratis versie. Ik volgde jaren avondschool fotografie, was verplicht om lightroom te leren, en kieperde het na mijn examen terug van mijn PC.
                                Alles wat ik hier ooit postte is langs ACDSee gepasseerd. https://www.acdsee.com/nl/products/p...udio-ultimate/
                                Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                                Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                                Comment

                                Working...
                                X