Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Synology-NAS en Lightroom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Synology-NAS en Lightroom

Na het artikel in Shoot over de NAS SD420+ en omdat mijn huidige opslagcapaciteit verzadigd raakte, heb ik de overstap gemaakt. Het bedrijfsklaar maken van de opslagcapaciteit was inderdaad niet makkelijk, maar de communicatie voor documenten en andere files verloopt vlot. Echter niet voor de bewerking van beelden met Lightroom. Ik heb mijn data (RAWbeelden en catalogus) in "photo" geplaatst zoals de handleiding voorschrijft. Ik kan de beelden en de verbonden LR files met Verkenner zien. Wanneer ik LR echter vraag om een catalogus te openen, krijg ik als mededeling "de catalogus bevindt zich op een netwerkvolume waarop LR geen wijzigingen kan opslaan". En zo wordt het bewerken van de beelden dus onmogelijk. Dit ondanks het feit dat ik als beheerder/administrator voor "photo" ben ingelogd.
    Ik heb Pascal Gerrits aangeschreven omdat hij dat artikel schreef, maar kreeg nog geen antwoord. Iemand enige tips ? Dank op voorhand.
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

Re: Synology-NAS en Lightroom

LR kan idd geen metadata opslaan voor netwerkvolumes. Dat komt omdat de share geen drive-id heeft.
    Een harde schijf/usb stick/sd kaart,... heeft altijd een soort serienummer dat LR gebruikt om de locatie van bestanden te kunnen bijhouden. Een netwerkshare heeft die eigenschap niet.
    Ik zou niet weten hoe je dit kan oplossen/omzeilen.

Je zou kunnen proberen om de cataloog lokaal te plaatsen en de fotos (data) op de nas. Maar ik vrees dat dit ook niet voldoende zal zijn.

Ik ben wel benieuwd om te weten hoe die mens dat wel aan de praat heeft gekregen.

Comment

Catalog moet op een interne SSD staan voor performance.
      Zijn backups van de catalog op de NAS geen voldoende veilige oplossing ?

Comment

Je catalogus moet inderdaad lokaal staan (intern of externe harde schijf).

Comment

Zoals al aangegeven... LR catalog lokaal zetten.

Hoe ik werk:
          - LR cat dus lokaal
          - Beelden die waar ik nog actief aan werk, staan ook lokaal
          - Beelden die "af" zijn verplaatst ik via Lightroom (!!! belangrijk), naar een folder op mijn NAS

Je moet die vooraf gedefinieerde shares op de NAS (photos, videos, etc) helemaal niet gebruiken.
          Maak liever een eigen share aan, en definieer je eigen folder structuur daar op, zoals je met een lokale schijf doet.
          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
          Website - 500px - Instagram

Comment

Bedankt allen voor de tips.
            Van de Shoot redacteur nog geen antwoord.

Ik probeer dit nog eens uit voor ik die NAS op de schroothoop gooi (of aan Shoot verkoop)
            We houden jullie op de hoogte als het uiteindelijk lukt.

Comment

Deze fotograaf, Nigel Danson met een youtube kanaal https://www.youtube.com/watch?v=LRDaj7rP2_E
              gebruikt ook een synology en heeft zijn fotos in bewerking op de NAS maar de cataloog op een externe ssd, zodat hij op zowel laptop als desktop dezelfde beelden kan bewerken...
              ga daar eens vragen of hij nog wel eens last van de snelheid heeft, in de video beweert hij dat hij geen problemen heeft. helaas kan ik er niet uithalen of daar een usb-c of thunderbolt interface wordt gebruikt voor de ssd. de nas zit gewoon op een gigabit netwerk.... er zijn inmidddels betaalbare NAS met 10gb interface (Qnap en Terramaster)

Comment

Zelf gebruik ik mijn NAS enkel als backup medium. Lightroom library en foto's staan lokaal op een snelle SSD met een backup hiervan op de de NAS. Rechtstreeks op de NAS editeren is te traag wegens het netwerk.
                Synology heeft ook een app die je lokaal kan installeren die eens opgezet volledig continue een backup kan maken naar de NAS.

Hoe heb je de NAS geconfigureerd ? 4 schijven in SHR, BTRFS, en de checksum opzetten bij het maken van een shared folder ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
                  Na het artikel in Shoot over de NAS SD420+ en omdat mijn huidige opslagcapaciteit verzadigd raakte, heb ik de overstap gemaakt. Het bedrijfsklaar maken van de opslagcapaciteit was inderdaad niet makkelijk, maar de communicatie voor documenten en andere files verloopt vlot. Echter niet voor de bewerking van beelden met Lightroom. Ik heb mijn data (RAWbeelden en catalogus) in "photo" geplaatst zoals de handleiding voorschrijft. Ik kan de beelden en de verbonden LR files met Verkenner zien. Wanneer ik LR echter vraag om een catalogus te openen, krijg ik als mededeling "de catalogus bevindt zich op een netwerkvolume waarop LR geen wijzigingen kan opslaan". En zo wordt het bewerken van de beelden dus onmogelijk. Dit ondanks het feit dat ik als beheerder/administrator voor "photo" ben ingelogd.
                  Ik heb Pascal Gerrits aangeschreven omdat hij dat artikel schreef, maar kreeg nog geen antwoord. Iemand enige tips ? Dank op voorhand.
                  Hierna mijn conclusies uit de BD forumantwoorden en de handleidingen

Het probleem betrof de continuiteit van het werken met Lightroom na het inschakelen van een NAS DS720+ na een artikel in Shoot 81 (pag 92-93). De reden voor de uitbreiding van de nood aan een grote opslagvolume en de veilogheid van een RAID1 systeem. Tot op heden ontving ik nog geen reactie van de redacteur van Shoot.

Vooreerst twee algemene lessen

les1 : handleidingen lezen en herlezen in fuctie van nieuwe noden.
                  les2 : geloof niet alles wat er geschreven staat over nieuwe toestellen.

De LR handleiding vermeldt inderdaad duidelijk dat de catalogus op een rechtstreeks verbonden HD (intern of extern) dient te staan. Om te begrijpen hoe men best een nieuw systeem functioneel maakt, moet men altijd in het achterhoofd houden dat de verzameling beelden en de catalogus twee op zichzelf bestaande entiteiten zijn die van elkaar moeten weten waar ze zich bevinden alvorens ze in de door u gekozen workflow optimaal kunnen werken.

Catalogus :
                  op een rechtstreeks verbonden HD (intern of extern)
                  een externe HD heeft als voordeel dat je van op verschillende toestellen kan werken met dezelfde beelden die op een bereikbare NAS staan.
                  zelf gebruik ik afzonderlijke catalogi per jaar en subfolder (+/- 4 per jaar) wat door ervaren gebruikers niet per se aangeraden wordt.
                  veiligheid : frequente back-up van catalogus op de NAS (wegens RAID1) ofwel via een Synology app, ofwel een eigen back up programma.

De Beelden :
                  bij initiële verwerking (wegens groot volume) : eventueel lokaal houden en daarna naar een NAS verhuizen.
                  indien occasioneel een of enkele beelden verwerkt moeten worden , kan dit van op de NAS.
                  Het verplaatsen van de beelden dient te gebeuren met gebruik van LR . De LR-handleiding hierover is duidelijk en verstaanbaar.
                  is het een bekabeld netwerk dan lijkt me de snelheid geen probleem (slechts enkele dagen ervaring momenteel !)
                  netwerk via wifi werkt inderdaad te traag.
                  Folderstructuur : momenteel werk ik per jaar en dan per project/item met elk een afzonderlijke catalogus dan is de folder niet te groot en momenteel werkt dit naar mijn wens.

Nogmaals dank aan de BD correspondenten op het forum en via priveberichten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
                    veiligheid : frequente back-up van catalogus op de NAS (wegens RAID1) ofwel via een Synology app, ofwel een eigen back up programma.
                    Misschien nog een tip: Ik laat Lightroom de catalog backup bij afsluiten schrijven naar een cloud drive (bvb Google Drive, OneDrive, etc...).
                    Staat dan steeds veilig.
                    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                    Website - 500px - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                      Misschien nog een tip: Ik laat Lightroom de catalog backup bij afsluiten schrijven naar een cloud drive (bvb Google Drive, OneDrive, etc...).
                      Staat dan steeds veilig.
                      Dat heb ik meteen eens geprobeerd, een heel goed idee.

Het gebruik van verschillende catalogi is - tenzij het over volledig gescheiden gebieden gaat, bv professioneel en privé - volledig tegen het principe en heeft m.i. alleen maar nadelen.

Mijn catalog bevat 221.000 foto's over meer dan 15 jaar, de backup is 600MB en duurt met verificatie,compressie, optimalisatie en save op Proximus Cloud exact 1min45sec.

Over het gebruik van een NAS voor LR denk ik, net zoals TS nu, het mijne .
                      Last edited by palombian; 3 januari 2021, 16:43. Reden: NAS

Comment

Working...
                      X