Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NEF programma

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: NEF programma

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Ik ben blij met de laatste interventies, van Dirk en van Wim, maar wat ik veranderd zie zijn exif-data, zoals tijd en datum van opname, wat ik als Challenge-Moderator zeker in de gaten moet houden, maar zijn er met de genoemde (of 'gesuggereerde') programma's ook wijzigingen aan belichting, contrast, kleur... (enfin, aan alles wat bijna allen van ons wel willen uitvoeren op een RAW-bestand) ook mogelijk, MET opslag in het originele RAW-bestand zelf?
    Daaraan blijf ik twijfelen. De rest is inderdaad 'foefelen' met de opnamegegevens.
    Neen Lesc, een bewerkt beeld kan je niet terug opslaan als bvb CR2 file.
    Met dat programma kan je enkel de cijfertjes en lettertjes veranderen van de exif en als je wenst
    kan je een nieuwe lens uitvinden en nieuw toestel enz.
    Niet aan mij besteed.

Groetjes,

Dirk

Comment

Re: NEF programma

RAW-files zijn meestal ASCII besztanden. Kun je gemakkelijk aanpassen met een eenvoudige editor.
      Uiteraard niet met wordprocessors omdat die extra data gaan toevoegen zoals font-style, alinea’s etc.
      De EXIF- en METADA kun je zo lezen. Als je RAW-editor een nieuw toestel nog niet herkent kun je dit
      dikwijls eenvoudig omzeilen door het type camera te wijzigen naar een vorig model.
      www.polartha.com

Comment

Working...
      X