Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Luminar 4 naar Luminar AI

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Van Luminar 4 naar Luminar AI

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Awel achtergronden veranderen waarom niet?
    Stel je gaat op verlof en je schiet natuurlijk genoeg foto's, anders verzamel je beter bierviltjes.
    Je komt op een gegeven moment op een wondermooie plaats en helaas 1000 X helaas een grauwe grijze lucht, daar gaan je foto's.
    Gelukkig is de lucht vervangen tegenwoordig een fluitje van een cent en je hebt een mooie foto, net als deze dat je in de folders zag.
    En jullie zouden dat niet doen, jullie zouden daar geen realistische achtergrond aan plakken?
    Ik verdomme wel want dan "red" ik mijn foto.
    En wat is daarmee om een foto te bewerken?
    Denken jullie soms dat die mooie foto's van "professionelen" niet bewerkt zijn soms? Dan geloof je ook nog in Sint Nikolaas.
    Neen Luc dat zou ik niet doen, ieder z'n ding qua realiteit waarschijnlijk
    Als ik op verlof ga en er zit een grijze dag tussen dan mag dat (in mijn opinie) gezien worden op de foto's
    Als ik overal andere luchten inplak om zo "mooiere" foto's te bekomen dan bedrieg ik niet alleen mijzelf maar ook mijn gezelschap dat meekijkt of waar ik hem deel
    Maar eigenlijk zou iedereen dat voor zichzelf moeten uitmaken hé, als je je daar goed bij voelt moet je dat gewoon doen.
    Als het hier op het forum gebeurt zou het wel interessant zijn voor anderen om het erbij te vermelden, zodat ook anderen kunnen zien hoever technologie dezer tijd staat.
    Gelukkig valt het meestal wel op dat een lucht vervangen is, alé ik heb er toch al verschillende tussenuit gehaald, maar dat zal met de jaren enkel nog beteren qua kwaliteit
    Het is leuk als spielerei maar zelf zou ik het niet doen denk ik Luc, maar zeg nooit nooit ...

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Via een omweg lukt het dan toch om Luminar AI als plug-in te installeren in de oude Lightroom 6,14
      en ondertussen is er reeds een update geweest van Luminar AI.

Persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander om luchten te gaan veranderen in een foto, want dan kan je
      het volgens mij geen foto meer noemen maar een gemanipuleerd beeld.

Een foto is voor mij het vastleggen van een bepaalde waarneming niets meer.
      Het grootste probleem is eigenlijk dat mensen geen tijd of veel te weinig tijd spenderen om DE foto te maken.
      Ze komen ergens en wensen direct DE foto te kunnen maken ipv eerst waar te nemen en geduld te hebben.

Wanneer je nu het beeld van die waarneming gaat bewerken met de basistools dan blijft het voor mij een foto.
      Vanaf wanneer je start met grote elementen aan te passen zoals een andere achtergrond of een andere lucht dan
      strookt dat niet meer met de werkelijkheid zoals je het hebt waargenomen en bedrieg je eigenlijk je zelf en de kijker.

Met software kan je ondertussen zoveel doen en manipuleren van een beeld dat dit voor mij geen fotografie meer is
      maar het creëren van een eigen beeld.

Ook in grijze luchten bvb zit een tekening een bepaalde charme.

Groetjes,

Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
        .......... Wanneer je nu het beeld van die waarneming gaat bewerken met de basistools dan blijft het voor mij een foto.
        Vanaf wanneer je start met grote elementen aan te passen zoals een andere achtergrond of een andere lucht dan
        strookt dat niet meer met de werkelijkheid zoals je het hebt waargenomen en bedrieg je eigenlijk je zelf en de kijker.
        Kan ik volledig in volgen Dirk, zo zie ik het ook
        Maar zoals ik schreef, behalve met astrofotografie omdat je daar niet anders kunt, camera's hebben nu eenmaal niet dat enorm grote dynamische bereik om voorgrond en nachthemel goed te belichten.
        En dat heb je dus soms ook bij gewone landschapsfotografie waarbij je met meerder belichtingen moet werken om dat dynamisch bereik aan te kunnen, maar dan gebruik ik wel de exacte lucht die op dat moment er wel degelijk was in het frame
        Maar ik ben niet tegen manipulatie maar ik probeer het wel zo veel mogelijk te vermijden

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Zonet op m'n windows-machine toch maar die Luminar AI geïnstalleerd gekregen. En wat blijkt - ik kan die interface niet in 't engels krijgen - dus gaan we meteen zien hoe goed hun ondersteuning is.
          Op al mijn systemen moet alles in 't engels staan - ook mijn fototoestellen. Als dat in 't nederlands staat, dan voelt dat aan alsof ik in't zuidafrikaans aan't werken ben - met genotsknotsen en rekenaars dus... Dat is trouwens een heel leuke taal, met zeer toepasselijke vertalingen van alle termen die je je maar kan indenken (daar zou ik misschien wel mee omkunnen).
          Zonet ook de C1 21 (sony ed.) geïnstalleerd (allebei met fikse kortingen verworven - en ja C1 heeft naast versies voor Fuji, en Sony ook versies voor Nikon camera's - die doen hetzelfde als de full - maar zijn beperkt tot één merk van camera's - en vriendelijker geprijsd).
          Het probleem is dat ik gewoon al zoveel jaren in 't engels m'n spullen lees en verwerk - dat iets technisch in 't nederlands lezen gewoon niet langer lukt. Het bewijst dat Skylum moeite doet.
          We zijn benieuwd hoe snel de support zal reageren...
          En die AI - we gaan er niet aan ontkomen, wie zuiver vertrouwt op AI is wel IA. Indertijd toen we "den duits" nog bezet hielden - was er een collega-millicien die de hele dag zat te antwoorden: "Geen gebalk" en er waren er die tegen oorlog waren ook...
          Uiteraard ben ik ook tegen manipulatie - kijk maar 's naar Qanon en Trump - daar komt niks goeds van.

Ondertussen al gevonden: rechtermuisknop en dan een van de submenu's - het navigeren van die submenu's vind ik wel niet supergebruiksvriendelijk - nu ja ik ben heel vervelend als klant. Meestal als er iets mis is, doe ik de zaak meteen op z'n bek gaan...
          Last edited by mutley69; 17 december 2020, 21:34.

Comment

Deze die tegen het bewerken zijn van een foto hebben dus Luminar AI en Photoshop, wel , wel.
            Genoeg gehoord hier, ben er vanonder!
            Precies of men in de analoge tijd ook niks manipuleerde zeker?

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Precies of men in de analoge tijd ook niks manipuleerde zeker?
              Tja, hier heeft Luc wel gelijk he.
              Zolang fotografie bestaan heeft, dus vanaf de eerste dag, is er manipulatie geweest. Door filters, masking, vaseline op filters, soorten zwart/wit conversie, vroeger ook de keuze van filmmerk, temperatuur van het water waarin men de film ontwikkelde , de snelheid waarmee men de koker roteerde waarin de film stak had allemaal invloed op het eindresultaat. En het tegenhouden en doordrukken komt ook uit de tijd van de donkere kamer. Dus het ideologisch beeld van 'pure fotografie' heeft nooit bestaan.

En iedereen moet maar beslissen hoever men hier in wilt gaan.
              Verscherpen is ook manipulatie, ruisreductie is ook manipulatie, wegklonen van een hinderlijk takje ....

Persoonlijk houd ik mijn nabewerking tot een minimum, ben IT'er en zit reeds genoeg uren achter het computerscherm, maar bij portret en modelfotografie zet ik ongeveer de helft van mijn foto's om naar zwart/wit .... tja ik heb geen zwart/wit sensor.

Maar ik heb het reeds vermeld, manipulatie van foto's heeft altijd bestaan, en de discussie daaromtrent ook en zal ook blijven bestaan .....
              Dus ja, als je er maar plezier en voldoening aan beleeft denk ik dan.
              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Een goede foto wordt gemaakt, het is in de nabewerking waar de fotograaf het verschil maakt.
                Een fotograaf kan (moet) in nabewerking de nadruk leggen op datgene wat hij wil tonen alsook een sfeer creëren om zijn verhaal beter over te brengen.
                Daar waar met de klassieke beeldverwerking toch enige kennis vereist is om dit te bereiken is dit met behulp van AI toch al heel wat eenvoudiger geworden.
                Nu kan een minder ervaren fotograaf door gebruik te maken van de beschikbare templates in Luminar AI toch ook heel mooie resultaten bereiken en daarbij
                versnelt het ook de werkmethodes van een ervaren beeldverwerker.
                Bvb als je in 1 portret de ogen aanpast kun je dezelfde aanpassingen automatisch overbrengen op andere portretten, zelfs al staan de ogen op een totaal andere positie.

Daarbij 1 foto liegt praktisch altijd, toont nooit, of toch zelden, het volledige plaatje. Het is een subjectieve uitsnede van het geheel.
                Ter vergelijking, als iemand een verhaal vertelt wordt dit dikwijls ingekleurd, en hij die dit het verhaal het beste kan inkleuren wordt het meest geloofd,
                niet hij die strikt bij de feiten houdt. Maar je mag nooit overdrijven want dan wordt het echt ongeloofwaardig.
                www.polartha.com

Comment

[QUOTE=mutley69;4815096
                  Zonet ook de C1 21 (sony ed.) geïnstalleerd (allebei met fikse kortingen verworven - en ja C1 heeft naast versies voor Fuji, en Sony ook versies voor Nikon camera's - die doen hetzelfde als de full - maar zijn beperkt tot één merk van camera's - en vriendelijker geprijsd).[/QUOTE]

Misschien een domme vraag maar wat bedoel je met C1 21 Sony
                  Sony RX10 Mark IV
                  nog een fijne dag verder!
                  Guido

Comment

C1 staat voor Capture one, is professionele foto software/ RAW-converte. 21 staat voor de 21ste editie.
                    Bestaat al vrij lang, veel langer dan bijvoorbeeld LR, maar was oorspronkelijk vooral gericht op de professionele fotograaf.
                    De prijs van dit programma is niet mals, daarom heeft men versies ontwikkelt welke enkel toestellen van 1 specifiek merk ondersteunen
                    De merken zijn Sony, Fuji en Nikon. Er bestaat ook een light versie deze is gratis voor de 3 vernoemde producenten.
                    Discover what’s new in the latest release of Capture One photo editing software. Explore our top new tools and world-class features. Try it free.

Je krijgt het programma waarschijnlijk gratis als je een Phase-one (zelfde firma) mid-formaat toestel koopt.
                    www.polartha.com

Comment

Het werkt op deze manier de piraterij in de hand, dus ik heb hem maar gedownload voor op mijn Macbook Pro M1.
                      Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

Comment

Een paar weken geleden heb ik L 4 geïnstalleerd met het idee om LR te vervangen maar het programma werkte zooo traag [emoji849] de foto's laden zeer goed maar als ik een foto aanklik duurt het 15" eer ik iets kan doen.

Vorige week een nieuwe poging met L AI maar het probleem blijft [emoji30][emoji30] Google zegt me dat ik niet de enige ben.
                        "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                        500px

Comment

In tijden van Corona moeten wij puristen ons toch amuseren en geld over de balk gooien nietwaar? Luminar AI was in de aanbieding voor een som die ik niet kon weigeren.

Gezien we geen Photoshop gebruiken voelen we ons niet geviseerd - en toegegeven - het is soms leuk om eens met die AI-tools te spelen, en wat te jongleren met je beelden, en zien wat er mee kan. Stiekem bewonderen we die tools. We voelen ons dan als een jonge mens in een speelzaal - alles mag, alles kan.

Zelf had ik de ambitie om de kerstfoto's van de kerstbomen van Melania om te toveren tot een hels tafereel om nog 's goed te lachen met Trump (met Melania heb ik eerder een beperkte vorm van medelijden - zeker nu haar scheiding van Donald op het menu voor 2021 komt - de herdecoratie van Mar-a-lago schijnt geen sukses te zijn, evenmin als de Trump-bende-gok op kudde-immuniteit). Blijkt dat er dus geen eenvoudige methode is om het witte huis te pimpen... Tja - een hell-filter - dat wordt een betalende add-on vrezen we, wegens een te populair! Nu als die er komt - ga ik 'm kopen, dat is bruikbaar om zich eens goed uit te leven. Ik als Crazy-harry-fan (zie the muppet-show) heb dat nodig.

We wensen jullie dus het beste toe voor 2021 en dat we nog veel discussies mogen hebben over wat mag en kan in de fotografie. De ene gaat het wat zuiverder willen daar waar voor de andere bewerken met AI kan. Zelf wil ik zo goed mogelijk blijven schieten - maar af en toe hebben we als IA de hulp van AI nodig - in 2021.

Veel brubbels, veiligheid en goede gezondheid en een warmer en socialer 2021. Dat wensen we jullie allemaal zonder uitzondering.

Soit - ik moet nu dringend the goodies gaan halen die besteld zijn!

Comment

Working...
                          X