Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met afdrukken van foto's.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Probleem met afdrukken van foto's.

Prima.

Dan zou bv dit beeld perfect moeten afgedrukt worden (zowel vanuit photoshop als met een "basic" programma).
    Zo weet je dan al dat het niet aan het printproces ligt.

http://www.jirvana.com/printer_tests...Image_V002.zip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
      @Sieg.
      Nee,ik gebruik het niet.Goede suggestie.
      Heb het direkt even uitgeprobeerd,maar veel verschil zie ik niet,tenzij ik in gray etc; ga.
      Dit is niet het verschil met wat ik zie in de print.
      Ik denk dat vooral het verschil zal te vinden zijn in je instellingen van je scherm
      Ik lees hierboven dat je scherm in Adobe RGB staat ?
      Je hebt toch het scherm gekalibreerd en je hebt je kleurprofiel geladen van je scherm in je grafische kaart, voor de rest staat het scherm in Generic
      In Photoshop kan je uiteraard zelf kiezen in welk kleurprofiel je werkt, maar voor het afdrukken steeds een soft proofing doen.
      Zeker niet vergeten om je kleurprofiel van de printer te laden bij het soft proofen, heb je geen kleurprofiel van de printer kan je testen door de printer of Photoshop de kleuren te laten kiezen.
      Thuis printen lijkt simpel en echt moeilijk is het niet als je er eenmaal mee weg bent, wel moet je met alle stappen rekening houden

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

@palombian:
        dit wordt zowel uit windows photoviewer,als uit PS perfect afgedrukt.

Comment

@palombian:
          Ik veronderstel dat het er dan op je scherm ook zo uitziet.
          Dan ligt het niet aan je printer of z'n instellingen, maar aan je workflow "stroomopwaarts".

Dat je zo'n grote aanpassingen moet doen in PS lijkt me eigenaardig, in mijn LR komen zowal jpeg als raw foto's heel behoorlijk in beeld.
          Bij goede lichtomstandigheden kan ik nagenoeg zonder wijzigingen afdrukken.

Comment

@palombian:
            En ziet het er hetzelfde uit als dat je scherm het weergeeft ?

grts
            Sieg

Comment

Natuurlijk niet 100%.Scherm versus print,maar OK.
              Heb ondertussen in PS via kleurinstellingen mijn werkruimte veranderd van RGB naar 5feb.Dat is de calibratie met Spyder,ja gebeurd op 5 feb,en zo genoemd.
              "Alles moet hetzelfde staan" indachtig,het printerprofiel ook op 5feb gezet.
              En het ding werkt quasi perfect.
              Wat Spyder te maken heeft met printerprofiel etc?? Waarschijnlijk via de grafische kaart?? Ik dacht dat het alleen je monitor calibreerde,maar blijkbaar toch ook nog iets anders.
              En waarom er zo'n verschil was tussen die bestanden ???
              Nu alles nog eens verder uit testen. en hopen maar.
              Maar iedereen toch bedankt voor de suggesties.

Comment

De kleurruimte van PS heeft niets maken met het profiel van je display.
                Dat laatste dient om je grafische kaart - of je monitor intern naargelang het geval - de juiste kleuren te laten tonen.
                Na profileren met de Spyder staat je monitor goed en moet je niets meer doen.

Zet nu eens gewoon je PS in de aangeraden instellingen (waarschijnlijk ProPhotoRGB), blijf overal af en lees doodgewone sRGB jpegs in.
                Ik zie niet in wat daar nog fout zou mee zijn.

Vergeet even heel die AdobeRGB, dat is een kleurruimte tussen de twee waar je in de praktijk niets mee bent.
                Als je raw importeert doe dat dan naar de kleurruimte met het grootste bereik, dit is ProPhotoRGB (LR doet dat automatisch).
                Pas wanneer je exporteert moet je kiezen. Voor het web en ongeveer alles anders is dat de standaard sRGB.
                Om te printen is dat ook jouw probleem niet want je printerprofiel of driver doen de juiste omzettingen.

Sorry voor deze misschien gesimplifieerde stellingname, maar ik denk dat het feit "mijn monitor kan 99% AdobeRGB tonen" veel mensen op het idee brengt van hierin te werken.
                Je (wide gamut) monitor kan een heel stuk meer kleuren tonen, waaronder 100% sRGB, waarom zou je hem beperken door hem in AdobeRGB te zetten ?
                Dit is geen heilige graal of ultieme norm waaraan alle elementen in de keten moeten voldoen en waardoor je altijd juist zit. Je printer kan bv kleuren afdrukken die je niet ziet op de monitor of omgekeerd.

Dezelfde redenering dus als voor PS.
                Geef je tools de maximale werkruimte intern, zo verlies je niets.
                Voor de rest zie je wat je monitor kan laten zien, en print je wat je inkt en papier aankunnen (dat is bij betere spullen meer dan sRGB alhoewel het voordeel m.i. een beetje overdreven wordt en tot verwarring kan leiden ).

PS: de testfoto was in ProPhotoRGB, de kleurbalken onderaan zijn op geen enkele monitor of printer volledig af te beelden zoals ze werkelijk zijn - artificieel gemaakt, heb jij enig probleem gehad ?
                Last edited by palombian; 13 februari 2020, 22:57.

Comment

Natuurlijk niet 100%.Scherm versus print,maar OK.
                  Heb ondertussen in PS via kleurinstellingen mijn werkruimte veranderd van RGB naar 5feb.Dat is de calibratie met Spyder,ja gebeurd op 5 feb,en zo genoemd.
                  "Alles moet hetzelfde staan" indachtig,het printerprofiel ook op 5feb gezet.
                  En het ding werkt quasi perfect.
                  Wat Spyder te maken heeft met printerprofiel etc?? Waarschijnlijk via de grafische kaart?? Ik dacht dat het alleen je monitor calibreerde,maar blijkbaar toch ook nog iets anders.
                  En waarom er zo'n verschil was tussen die bestanden ???
                  Nu alles nog eens verder uit testen. en hopen maar.
                  Maar iedereen toch bedankt voor de suggesties.
                  Je bent duidelijk volledig verkeerd bezig en daar zit je probleem dan ook zoals ik eerder schreef.
                  Je kleurinstellingen in Photoshop is helemaal niet nodig ! Als je dat in een ander profiel hebt gezet zit dus daar je probleem
                  Zoals Palombian uitlegt zou je er moeten geraken

grts
                  Sieg

Comment

Terug naar af
                    De oorspronkelijke vraag was:
                    Waarom verschil in afdruk tussen foto's uit de Cloud,afkomstig van I-phone,en de normale afdrukkwaliteit van foto's uit een dsrl???
                    Met de standaardinstellingen ProPhotoRGB,RGB bij afdruk terug zeer fletse foto's van de I-phone.sRGB foto's uit dsrl,normale afdruk.
                    Met m'n 5feb geselecteerd,zoals hierboven beschreven,zowel I-phone als andere foto's normaal afgedrukt.
                    Waar zit het hem??

Comment

Terug naar af
                      Waarom verschil in afdruk tussen foto's uit de Cloud,afkomstig van I-phone,en de normale afdrukkwaliteit van foto's uit een dsrl???
                      Met de standaardinstellingen ProPhotoRGB,RGB bij afdruk terug zeer fletse foto's van de I-phone.sRGB foto's uit dsrl,normale afdruk.
                      Met m'n 5feb geselecteerd,zoals hierboven beschreven,zowel I-phone als andere foto's normaal afgedrukt.
                      Waar zit het hem??
                      Spreek je nu over afdrukkwaliteit of over de kleuren die niet correct zijn, want ik kan eerlijk gezegd niet meer volgen wat je nu hiermee bedoelt ?

Snap ik het goed dat je de foto's van je iphone probeert te bewerken in prophotorgb en adobe rgb ????

Ik denk dat je je eerst eens wat moet gaan inlezen in kleurruimtes, printprofielen, kleur settings werkruimte, kleurprofielen voor je scherm, dus eigenlijk het gehele kleurbeheer en printen daarvan

grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 14 februari 2020, 00:13.

Comment

Terug naar af
                        Waar zit het hem??
                        Zoals Sieg al zei is dat 5feb monitorprofiel gebruiken als kleurruimte voor PS onzinnig. Misschien heb je daar toevallig een redelijk resultaat mee maar je gaat het nooit oplossen op die manier.

Waarom moet je RGB voor afdruk kiezen ?
                        Een printer werkt in CMYK.
                        Maar zoals reeds gezegd mag je dat direct vergeten want je printer driver of profiel zorgt daar zelf voor, zoals je al met succes hebt uitgeprobeerd.

Als ik het goed begrijp zijn je Iphone foto's de enige die flets zijn bij gangbare instellingen.
                        Misschien gebruik je daar wel een afwijkende instelling ?
                        Ik kan je niet verder helpen hiermee, is er een Apple gebruiker in de zaal ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Spreek je nu over afdrukkwaliteit of over de kleuren die niet correct zijn, want ik kan eerlijk gezegd niet meer volgen wat je nu hiermee bedoelt ?

Snap ik het goed dat je de foto's van je iphone probeert te bewerken in prophotorgb en adobe rgb ????

Ik denk dat je je eerst eens wat moet gaan inlezen in kleurruimtes, printprofielen, kleur settings werkruimte, kleurprofielen voor je scherm, dus eigenlijk het gehele kleurbeheer en printen daarvan

grts
                          Sieg
                          Flets:verliess van kleur (cfr Vandaele etc.)

Ja dat probeer ik,daar deze blijkbaar een ingesloten profiel hebben van RGD.En niet sRGB wat je al zou verwachten.

De laatste drie weken al van alles gelezen.Alleen zit er geen rechte lijn in.
                          PS in sRGB,RGB etc..Blijkbaar wordt alles dan toch aangepast??Dikwijls hetzelfde gelezen,en in sommige boeken,over ProPhotrgb hetzelfde,met zelfs 100% indentiek dezelfde tekst,klakkeloos overgenomen door verschillende auteurs en andere uitgevers.(????)
                          Soms tegenstrijdig.
                          Mijn conclusie:
                          Na ontvangen van de foto's van CEWE,voor het doel dat ik heb momenteel,is dat zeker voldoende.
                          Voor mijn eigen foto's klassiek genomen zonder I-phone etc.,en op groot formaat,ga ik ze zelf afdrukken als hobby.
                          Grote reeksen raak je er niet aan uit aan de kosten.
                          Besluit:
                          Vierkant draait ook.Als ik met mijn 5feb goed kan afdrukken,niettegenstaande totaal onlogisch,ga ik het niet laten.
                          Last edited by demuro; 14 februari 2020, 13:52.

Comment

Apple gebruiker in de zaal: de foto's afkomstig van mijn 4s en XR hebben allebei sRGB als kleurprofiel.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Apple gebruiker in de zaal: de foto's afkomstig van mijn 4s en XR hebben allebei sRGB als kleurprofiel.
                              Blijkbaar anders bij TS.
                              Wat belet hem van dat even aan te passen aan de gangbare norm zodat hij niet zijn hele workflow moet tweaken voor één apparaat ?

Comment

Mijn foto's komen niet rechtstreeks van een I-phone,maar via whattsapp,en dan via Google photo's cloud in een win 10.
                                Maar als mijn PS in kleur ingesteld staat op sRGB,en dan verder in PS:melding:geen kleur..,aanpassen aan werkruimte etc.
                                Ingesloten profiel RGB.Dus ik mag veronderstellen dat dit het profiel is.
                                @palombian:
                                test
                                Kleurkolommen re onder:3 li onderzijde wat te zwart,volgende kol 6;onderzijde 1/10 wit,volg 3 onderzijde wat zwart.

Blijkbaar is er geen duidelijk antwoord te geven voor dit probleem.
                                Iedereen bedankt voor het mee denken
                                DUS:VIERKANT DRAAIT OOK.
                                Als het maar werkt.Heeft mijn al genoeg papier en sloten inkt gekost.

Comment

Working...
                                X