Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luminar 4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Luminar 4

Ik gebruik Luminar als plug-in voor PS en het werkt snel hoor. Voordeel vind ik als je in PS met lagen en slimme objecten werkt dat je steeds kunt terug gaan naar Luminar om eventueel nog aanpassingen te doen.

Comment

Zal ook niet tegen te houden zijn. Straks zullen we camera's hebben die dit
      zelf, in het toestel doen. Is dat erg? We trachten nu eenmaal ons leven op
      veel manieren in te kleuren of een betere smaak te geven. Noem het maar
      hoe je wilt. De natuur en wijzelf worden aangepast aan onze smaak. Ik heb
      daar geen oordeel over.
      Wat mezelf betreft: fotografie is een moment uit de tijd, een tel, dan is het
      voorbij en daarna zal het nooit meer hetzelfde zijn. Dat moment wil ik, wil
      ik vasthouden door op een knop te drukken. Daarbij maakt het me niks uit
      of anderen er ademloos van worden, of het niets vinden.
      Fotografie is voor mij niet altijd plezieren of een gevoel opwekken iets goed
      te kennen; het gaat om het moment waarin de waarheid ligt vervat.

Comment

Voor mij is fotograferen een vorm van kunst. Voor kunst staan je verschillende tools ter beschikking: een camera, een lens, licht (echt of studio), misschien een model, software en je eigen fantasie. Hoe iemand tot zijn eindresultaat komt is zijn eigen keuze. Als de kijker ervan geniet, maakt het niet uit hoe het resultaat tot stand is gekomen en welke keuzes hij hiervoor heeft gemaakt. Als het verhaal maar verteld wordt wat de fotograaf wil vertellen.
        Wat wel belangrijk is, is dat de maker eerlijk is in zijn verhaal over de totstandkoming als er naar gevraagd wordt tijdens bv een jurering. Er moet niet verteld worden dat men 5 uur heeft liggen wachten voor het perfecte licht terwijl men deze gewoon in photoshop, luminar of welk andere software ook maar heeft toegevoegd.

Bij journalistieke fotografie en documentaire fotografie ligt dit anders voor mij. Bij dit soort fotografie is de essentie dat je de waarheid vastlegt en deze onbewerkt laat zien, op een kleine correctie van bv witbalans, contrast, helderheid en scherpte na. Zelfs bijsnijden vind ik al tricky bij dit soort fotografie aangezien je dan de context zou kunnen veranderen.

Dit is mijn mening en hoeft niemand het mee eens te zijn. De clou is naar mijn mening dat een lucht vervangen met behulp van software om een sterker verhaal neer te zetten toegestaan is in de kunst.
        "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

Working...
        X