Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luminar 4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Luminar 4

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
    Wat brengt het op Bart om een samengesteld beeld in te sturen voor een wedstrijd als je toch weet dat hij niet door de jurering komt ?

grts
    Sieg
    Je hebt mijn uitleg misschien niet goed begrepen, de samengestelde foto's die ik op die tentoonstellingen heb gezien, dat waren wel degelijk beelden die door de jury "goedgekeurd" zijn (anders kan ik die niet gezien hebben, want als ze niet aanvaard zijn, dan worden ze ook niet tentoongesteld).
    Ik doe zelf eigenlijk niet mee aan wedstrijden, maar ik ken verschillende fotografen die wel geregeld meedoen aan wedstrijden met zwaar aangepaste beelden (ook volledig andere achtergronden bij bijvoorbeeld model en sportfotografie) en die daarmee heel dikwijls in de prijzen vallen.
    De juryleden hebben er dan blijkbaar toch ook geen probleem mee dat de foto's samengesteld zijn.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik zie niet in waarom je €89 zou betalen voor een zgn "AI actie" om de lucht te selecteren (aanpassen of vervangen) als je dat in PS kan zonder al die presets/plug-ins te kopen.

Gewoon een helderheidsmasker vanuit het blauw-kanaal. Eventueel op zichzelf of een ander kanaal toepassen (overlay, multiply etc...) of masker aanpassen met levels/curves.
      Op minder dan een minuut krijg je niet alleen een beter masker/selectie maar kan je het ook naderhand aanpassen (smart object).

Wat betreft het "vervangen" van luchten moet iedereen maar zijn goesting doen; ik heb daar persoonlijk geen probleem mee zolang het maar "klopt".
      Ik gebruik geen volledig nieuwe luchten maar wel dezelfde lucht met een andere belichting (bracketing). Vaak als je de voorgrond mooi belicht wil hebben gebeurt het wel eens dat sommige wolken zover uitgebrand zijn dat ze niet meer te recuperen vallen in ACR/LR. Dan kan een tweede opname bv met -3 stops vd lucht wel helpen.

Comment

Stiekem wil ik nu natuurlijk ook weten of andere mensen ook hun kijk op fotografie, zoals ze hier voorbijkomt, aanpassen.
        Hoeveel is nog echt en hoeveel is erover?
        ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Eerlijk gezegd, gaat het omdenduur niet wat ver ? luchten vervangen in landschapsfotografie, achtergronden vervangen in dieren en vogelfotografie, enz ...
          Voor mij is er nog altijd zoiets als op zoek gaan naar de foto en de omstandigheden zoals je dat wilt
          Voor mij persoonlijk is dan ook die zoektocht / avontuur belangrijker dan de foto zelf
          Maar waarschijnlijk ben ik wel ouderwets ....

grts
          Sieg
          Ja je bent ouderwets, ik voel mij hier nu niet alleen

waar jij aanhaalt zou ik het om dezelfde redenen ook niet doen ...

In de abstractomgeving stoort het mij dan weer niet
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht

Mij wel, ook in de architectuuromgeving waar zelfs de ramen aangepast worden als er een weerspiegeling dwars ligt.
            Waar eindigt fotografie en waar begint synthetisch (be)werken? Het is een dunne lijn en eeuwige discussie.

Ook zich ouderwets voelen, natuurlijk, of altijd gelijk hebben zoals een nieuw lid dat zich bliksemsnel opwerkt tot senior member omdat je dan blijkbaar 'wel' de waarheid schrijft.
            Glad ijs, maar 't is bijna winter...
            ...leeg...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
              Ja je bent ouderwets, ik voel mij hier nu niet alleen

waar jij aanhaalt zou ik het om dezelfde redenen ook niet doen ...

Oef ben al blij dat ik niet de enige ben Frans

grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                Mij wel, ook in de architectuuromgeving waar zelfs de ramen aangepast worden als er een weerspiegeling dwars ligt.
                Waar eindigt fotografie en waar begint synthetisch (be)werken? Het is een dunne lijn en eeuwige discussie.

Ook zich ouderwets voelen, natuurlijk, of altijd gelijk hebben zoals een nieuw lid dat zich bliksemsnel opwerkt tot senior member omdat je dan blijkbaar 'wel' de waarheid schrijft.
                Glad ijs, maar 't is bijna winter...
                Lieven, ik ken forums waar er een afdeling "bewerkte foto's" is en ik moet zeggen dat ik daar heeeeeel mooie foto's al de revue heb zien passeren.
                Als ik mij niet vergis was het Pascal die hier een draadje opgestart heeft met bewerkte foto's en ook op BD zitten heel veel mensen die Photoshop bijna van binnen en van buiten kennen.
                En een mooie foto nog mooier maken is ook een kunst en een liefhebberij in de liefhebberij.
                Van presets heb ik echter mijn bekomst. Je betaalt daar overdreven veel voor en de meeste presets zijn zelfgemaakte actions gemaakt in Photoshop.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Een tijdje geleden heb ik deze scan van een dia uit de jaren 70 hier in de rubriek "Analoog" geplaatst.
                  Nu heb ik er met Luminar 4 een toch wat interessantere lucht aan toegevoegd en in Camera Raw heb ik het stadhuis even recht gezet.
                  Andermaal op basis van het origineel heb ik deels met Photoshop, deels met Liminar 4 er een nachttafereel van gemaakt. Door de stedelijke lichtpollutie zal dit eerder surrealistisch blijven vrees ik, tenzij Antwerpen ooit door het afschakelplan in duisternis zou gehuld worden . . .

Het is en blijft een vorm van spelen en/of creatief bezig zijn.
                  Luc

Comment

Tjah ....

grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Inhoudelijk is het een nuttige redevoering - en af en toe een snuifje humor en wat kritische noten - dat hoort er gewoon bij.
                      Doe zo verder - daar hebben we wat aan! (m.a.w. na Adobe is de volgende leverancier richting schavot aan het afglijden - mogelijks C1 deze keer).
                      Er is wat misgegaan - en dus herbekijken we de "markt".

Comment

Ik hou ervan als de foto de realiteit zo dicht mogelijk benadert. Moet toegeven als ik soms sterk bewerkte foto's zie ( met bijv een andere lucht) krijg ik soms wel een waaahw gevoel. Maar ik wil dat mijn foto's weerspiegelen wat ik zie of zag tijdens wandeling of trip op verlof. Als ik iets teveel verander dan stemt dit niet meer overeen met wat ik en mijn reisgezellen gezien hebben. Ik hou het bij croppen, niveau's, helderheid, contrast enz......Heel zelden haal ik een vuilbak of brandblusser weg.

Maar zoals ik al zei: je ziet soms wel heel erg prachtige dingen na bewerking.
                        Sony RX10 Mark IV
                        nog een fijne dag verder!
                        Guido

Comment

Ondertussen zitten we met Luminar weeral een paar stappen verder en het is er flink op vooruit gegaan.

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Luminar 4 vooruit gegaan?
                            Heb de trial geprobeerd: enorm traag toch op een Windows 10. Gebruikt ontzettend veel geheugen. Batch werkt niet (blijft eindeloos hangen)
                            Ze moeten eerst toch nog wat boterhammen eten denk ik.

Comment

Mja, misschien ligt het ergens aan je Pc want hier start die even snel (of traag) op als Adobe CS6.
                              Ik heb geen klagen hoor. Wat hier traag opstart is DXO PhotoLab 3 en de 2 deed dat ook al en al zijn voorgangers ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                Mja, misschien ligt het ergens aan je Pc want hier start die even snel (of traag) op als Adobe CS6.
                                Ik heb geen klagen hoor. Wat hier traag opstart is DXO PhotoLab 3 en de 2 deed dat ook al en al zijn voorgangers ook.
                                Klopt! Ook bij mij (Mac) start DxO PL3 traag op. Geen problemen met de snelheid van Lum4.
                                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                                X