Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk scherm voor fotobewerking 2019

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

Die Eizo's zijn toch wel super goed hoor. Heb al veel goeds gehoord van de CS2730. De Benq monitoren komen ook regelmatig ter sprake maar daar hoor je toch regelmatig eens dat ze niet zo uniform zijn.

Ik heb zelf een Imac. Mooie kleurtjes etc Maar als ik mijn Eizo ernaast zet zie je pas echt hoe de foto is.
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Ik denk dat het eigenlijk minder te maken heeft met het scherm, het gaat meer over de software die gebruikt wordt om de foto te bekijken.
      Niet alle programma's kunnen Adobe RGB correct weergeven, de meeste programma's (doorgaans gaat het over de browsers) hebben geen enkel probleem met sRGB, ze kunnen wel een Adobe RGB bestand openen, maar dan worden de kleuren en contrasten niet meer correct weergegeven.
      Als je een scherm hebt dat Adobe RGB 100% kan weergeven, dan ziet een Adobe RGB bestand er nog altijd slecht uit als het niet met de juiste software wordt geopend.
      Als je een Adobe RGB bestand weergeeft met het juiste programma op een scherm dat minder goed is, dan zullen de kleuren er wel iets minder fel uitzien, maar dat valt veel minder op dan wanneer hetzelfde bestand wordt geopend met een programma dat niet overweg kan met Adobe RGB bestanden.
      [emoji106]

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
      Toon Nikonian
      D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Ik denk dat het eigenlijk minder te maken heeft met het scherm, het gaat meer over de software die gebruikt wordt om de foto te bekijken.
        Niet alle programma's kunnen Adobe RGB correct weergeven, de meeste programma's (doorgaans gaat het over de browsers) hebben geen enkel probleem met sRGB, ze kunnen wel een Adobe RGB bestand openen, maar dan worden de kleuren en contrasten niet meer correct weergegeven.
        Als je een scherm hebt dat Adobe RGB 100% kan weergeven, dan ziet een Adobe RGB bestand er nog altijd slecht uit als het niet met de juiste software wordt geopend.
        Als je een Adobe RGB bestand weergeeft met het juiste programma op een scherm dat minder goed is, dan zullen de kleuren er wel iets minder fel uitzien, maar dat valt veel minder op dan wanneer hetzelfde bestand wordt geopend met een programma dat niet overweg kan met Adobe RGB bestanden.
        Bijna alle soft geeft het verschil tussen srgb en adobe rgb goed weer Bart
        Zelfs de meeste browsers doen dit al
        Maar als je scherm srgb is en je probeert een Adobe rbg opname te bekijken dan maakt het niet uit welke soft er gebruikt wordt
        Het kleurenspectrum van je scherm is nooit groot genoeg om die opname juist weer te geven

grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
          Die Eizo's zijn toch wel super goed hoor. Heb al veel goeds gehoord van de CS2730. De Benq monitoren komen ook regelmatig ter sprake maar daar hoor je toch regelmatig eens dat ze niet zo uniform zijn.

Ik heb zelf een Imac. Mooie kleurtjes etc Maar als ik mijn Eizo ernaast zet zie je pas echt hoe de foto is.
          En zo simpel is het inderdaad
          Iemand die nog nooit op een EIZO gewerkt heeft schrijft hier vanalles neer zonder ervaring om toch maar die meerprijs van een EIZO af te breken (al valt die meerprijs nog goed mee)
          Gewoon omdat men afgaat op de cijfertjes
          Maar zet een EIZO naast eender welke monitor en vooral gebruik hem waarvoor hij dient en er gaat een heel andere wereld voor je open
          Opeens zie je dingen in je foto's die je ervoor nooit hebt gezien

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            En zo simpel is het inderdaad
            Iemand die nog nooit op een EIZO gewerkt heeft schrijft hier vanalles neer zonder ervaring om toch maar die meerprijs van een EIZO af te breken (al valt die meerprijs nog goed mee)
            Gewoon omdat men afgaat op de cijfertjes
            Maar zet een EIZO naast eender welke monitor en vooral gebruik hem waarvoor hij dient en er gaat een heel andere wereld voor je open
            Opeens zie je dingen in je foto's die je ervoor nooit hebt gezien

grts
            Sieg
            Wel Sieg, je hebt me overtuigd.
            Ik heb een tweedehands Coloredge CX240 op het oog, die kan ik met mijn Colormunki Photo calibreren.
            Deze ga ik als tweede scherm aansluiten (naast mijn EIZO Flexscan) en eens zien wat het geeft.
            Omdat ik vooral in LR werk kan ik de 10 bits kleuren wel niet gebruiken.

Comment

Om hier even op terug te komen, ik was mijn tijd aan het verliezen op marktplaats met mensen die nog veel geld denken te krijgen voor een 10 jaar oude monitor, en ik heb aan de Sint een nieuwe EIZO Coloredge CS2420 gevraagd.

Na een avondje zoeken met de instellingen is de zaak al veel duidelijker.
              Ik was in de mening dat je naargelang de toepassing tussen de mode Adobe RGB en sRGB moest switchen.
              Maar bij nalezen van de instructies blijkt dat je kalibratie met Colornavigator enkel moet/mag doen in de CAL modes.
              Ik heb dan ook een profiel gemaakt in CAL1 (Monitor native 120 cd/m2 6500K zoals mijn vorige monitor).
              Dit profiel is veel breder en omvat zowel sRGB als Adobe RGB.

In de meeste toepassingen wordt nu automatisch het juiste profiel gekozen, mijn foto's op Flickr en op BD zien er juist hetzelfde uit als in Lightroom.
              Soft proofing ziet er ook OK uit, ik moet alleen de neiging onderdrukken niet te oversatureren.

Onafgezien van het nut van wide gamut is het beeld scherper, je ziet meer in de foto zoals Sieg al opmerkte.
              Het scherm is ook veel egaler dan mijn Flexscan.

Uiteraard kan je voor dezelfde prijs bij een ander merk een veel groter scherm kopen, maar dan moet je geluk hebben dat het een goed exemplaar is zoals hier al is verteld.
              Ook kan een EIZO met gelijk welk toestel gecalibreerd worden, wat bij andere ook niet het geval is. Ik had daarvoor dus geen extra kosten.
              Dat calibreren met een externe sonde gaat heel snel, zodat de ingebouwde sensor van de duurdere modellen niet zo'n groot gemis is.
              Het nut van een kap moet ik nog even uitproberen met zwart karton.

Als je met raw in Lightroom werkt lijkt de hele problematiek me redelijk eenvoudig onder controle te houden en kunnen horrorscenarios over kleurverschuivingen vermeden worden.

PS: na een weekend afdrukken ben ik volledig verzoend met het scherm
              Last edited by palombian; 8 december 2019, 18:43. Reden: alles OK nu

Comment

Zou kunnen kloppen wat je zegt, maar bestaat er überhaupt een scherm die 100% Adobe RGB kan weergeven?
                Mijn Benq heeft 99% RGB en 100% sRGB weer.

En nog iets in verband met Benq:
                Als je de software van uw kalibratie toestel gebruikt stel je je Benq Softwarematig af?
                Je stelt je Benq enkel en alleen hardwarmatig af met hun software "Palette Master Element".

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Ik vraag me af waarom ik Adobe RGB zou willen, als ik probeer om alle Adobe van mijn computer te krijgen.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Omdat RGB de meeste kleuren weergeeft?

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Een wide gamut scherm geeft meer kleuren weer dan Adobe RGB (en uiteraard ook sRGB), vooral naar het rode en het gele toe.
                      Een printer daarentegen heeft doorgaans meer bereik naar de groene en blauwe kant.
                      Met Soft Proofing kan je zien waar de monitor of de printer de kleuren niet volledig kunnen weergeven.

Of het uiteindelijk resultaat daar zoveel beter van wordt moet ieder voor zich uitmaken, maar in elk geval zijn de kleuren erg mooi en is het mijn eerste monitor waarvan de belichting en de tint volledig egaal zijn.
                      En dat is dan nog het allereenvoudigste model van EIZO (CS2420).

Naar mijn ervaring houden de meeste toepassingen en browsers nu rekening met het kleurprofiel (of schakelen bij ontbreken daarvan naar sRGB) zodat je niet constant van mode moet veranderen.
                      Last edited by palombian; 4 januari 2020, 18:11.

Comment

Working...
                      X