Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk scherm voor fotobewerking 2019

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

Ook ik zou zou me een 27 inch monitor willen aanschaffen voor foto- en sporadisch videobewerking. Ik was/ben ook geneigd om te gaan voor een BenQ SW2700PT (deze lijkt me een zeer goede prijs/kwaliteitsverhouding te hebben). Na wat opzoekingen op internet en het bekijken van wat You-Tube filmpjes stel ik vast dat BenQ recent een opvolger/upgrade voor dit scherm op de markt heeft gebracht, nl. de SW270C. Heeft hier al,iemand ervaring met deze monitor. Ik zie (als ik de "specs" lees), dat er toch weer enkele verbeteringen zijn aangebracht, maar zijn deze het prijsverschil van +/- 170 EUR waard ?

Zoals in dit draadje ook reeds te lezen valt heeft BenQ haar eigen kalibratiesoftware (Palette Master Element). Kan iemand, die deze software gebruikt, mij laten weten of deze ook de ColorMunki Display van X-Rite ondersteunt? Of dien ik voor de ColorMunki Display best de software van X-Rite zelf te gebruiken.

Alleszins reeds op voorhand bedankt voor de adviezen.
    Jan Akkermans
    (BD1097BE)
    Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
      Werk nu al bijna 2 jaar met dit scherm en het is echt fantastisch. Eizo zal misschien nog een tikkeltje beter zijn maar om daar 1000€ meer aan uit te geven......

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Akkermans Bekijk bericht

Zoals in dit draadje ook reeds te lezen valt heeft BenQ haar eigen kalibratiesoftware (Palette Master Element). Kan iemand, die deze software gebruikt, mij laten weten of deze ook de ColorMunki Display van X-Rite ondersteunt? Of dien ik voor de ColorMunki Display best de software van X-Rite zelf te gebruiken.

Alleszins reeds op voorhand bedankt voor de adviezen.
        Nee, ik heb mijn ColorMunki verkocht en heb de Spyder 5 Pro gekocht.
        Palette Master Elements is uitgebreider dan Spyder software, Enfin, dat heb ik ondervonden.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Ik kreeg hem met Palette Master niet goed, Benq opgebeld en die beweerden dat ik een DataPortkabel moest gebruiken ipv HDMI. Heb dat ook gedaan, resultaat viel tegen. Heb terug mijn Spyder genomen en ik ben tevreden. Een vriend van mij heeft ook de BenQSW2700PT en die kalibreert met de X-rite zonder problemen.

Comment

Bij het lezen van al dit jeukte het weer.
            Nochtans, en zonder jullie plezier te willen bederven, heb ik voor mijn situatie een aantal argumenten om bij een sRGB monitor te blijven.

- het hele internet is sRGB, ik zie ook geen reden om bv Office toepassingen in Adobe RGB te gebruiken. Het ziet er ook niet uit in de Adobe RGB stand. Hebben jullie dan een aparte monitor voor fotobewerking of zetten jullie telkens een knopje om ?
            - ik hou mij nogal bezig met het afdrukproces en het vinden van kwalitatief goede maar toch betaalbare oplossingen. Als ik beide kleurruimten vergelijk is Adobe RGB vooral breder in blauw en groen, veel minder in rood. Voor zover ik printerkleurprofielen kan vergelijken moet ik vaststellen dat zo'n diep blauwe en groene inkten niet bestaan, en degene die het dichtst in de buurt komen kan ik niet betalen. In de meeste foto's komen deze extreme kleuren ook niet voor.
            - het belang van een wijde gamut voor een goede foto wordt m.i. erg overschat. Als je naar de prachtige foto's in magazines kijkt, zelfs op mat papier, denk ik dat de kunst vooral ligt in de juiste bewerking en omzetting naar druk. Bij het afdrukken van een foto op verschillende papieren komen matte papieren met een veel kleinere gamut er bv opmerkelijk goed uit. Uiteraard zullen professionele fotografen op de beste monitors werken omdat hun foto's ook via andere kanalen worden verspreid, maar als mijn wereld als amateur nauwelijks buiten de sRGB kleurruimte komt probeer ik eerst de extremen hiervan op te zoeken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              - het hele internet is sRGB, ik zie ook geen reden om bv Office toepassingen in Adobe RGB te gebruiken. Het ziet er ook niet uit in de Adobe RGB stand. Hebben jullie dan een aparte monitor voor fotobewerking of zetten jullie telkens een knopje om ?
              Vreemd. Mijn laptop (Dell XPS15) heeft ook een 100% AbobeRGB scherm. Office toepassingen zijn er bij mij toch normaal uit hoor.
              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
              Website - 500px - Instagram

Comment

De meeste fotografen onder ons stellen graag hun werken ten toon. Ze zijn misschien aangesloten bij een fotoclub die jaarlijks een salon geeft en ook de geprinte werken ten toon stelt. Of misschien (zoals ik) mee doet aan aan wedstrijden en natuurlijk zijn werken moet printen en opsturen. Awel voor die fotografen zo ik een scherm met 99% RGB kleuren aanraden, wil je echter alleen op Faceboek of Instagram je werk ten toon stellen dan kan je ook met een goedkoop scherm werken. Nu ga ik weer een heleboel commentaar krijgen maar dit is mijn mening.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                  Vreemd. Mijn laptop (Dell XPS15) heeft ook een 100% AbobeRGB scherm. Office toepassingen zijn er bij mij toch normaal uit hoor.
                  Een prachtige laptop, en zo te zien koop je misschien beter een OLED display voor een wijd kleurenbereik dan een dure monitor met gekleurde LED's.
                  Waarschijnlijk staat je scherm default in sRGB mode, daarom lijkt alles normaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paep Bekijk bericht
                    De meeste fotografen onder ons stellen graag hun werken ten toon. Ze zijn misschien aangesloten bij een fotoclub die jaarlijks een salon geeft en ook de geprinte werken ten toon stelt. Of misschien (zoals ik) mee doet aan aan wedstrijden en natuurlijk zijn werken moet printen en opsturen. Awel voor die fotografen zo ik een scherm met 99% RGB kleuren aanraden, wil je echter alleen op Faceboek of Instagram je werk ten toon stellen dan kan je ook met een goedkoop scherm werken. Nu ga ik weer een heleboel commentaar krijgen maar dit is mijn mening.
                    In jouw situatie heb je volledig gelijk.

Comment

Waarschijnlijk staat je scherm default in sRGB mode, daarom lijkt alles normaal.
                      Toch niet. De Spyder calibratie software rapporteert ook dat het AdobeRGB is.
                      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                      Website - 500px - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                        Toch niet. De Spyder calibratie software rapporteert ook dat het AdobeRGB is.
                        Dan zijn de verhalen dat een beeld in sRGB verkeerde kleuren heeft wanneer bekeken met AdobeRGB instellingen onjuist ?
                        Of doet jouw laptop dat automatisch ?

Is dat ook zo bij een aparte monitor ?

Comment

Dan zijn de verhalen dat een beeld in sRGB verkeerde kleuren heeft wanneer bekeken met AdobeRGB instellingen onjuist ?
                          ...
                          Andersom (AdobeRGB ipv sRGB) hebben we deze week nog een probleem gezien in de BD-Challenge. Een AdobeRGB beeld gaf bij opladen voor de Challenge erg doffe kleuren; vervangen door een sRGB bestand: stukken beter!
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

om te printen het best in sRGB terug zetten, en eigelijk voor te laten zien op internet ook. In PS zet je wat je wil op de meeste schermen zie je het toch nauwelijks

Comment

Het is net omgekeerd Jan, als je een Adobe RGB beeld bekijkt op een srgb monitor zijn de kleuren niet juist
                              Juist omdat die monitor niet alles kan weergeven want het spectrum in de Adobe kleurruimte is veel groter.
                              Uiteraard moet elk beeld afgewerkt worden in srgb om op het internet te laten zien, da's nu eenmaal de standaard

Dus een monitor met Adobe kleurruimte geeft het srgb beeld wel goed weer

grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                                Het is net omgekeerd Jan, als je een Adobe RGB beeld bekijkt op een srgb monitor zijn de kleuren niet juist
                                Juist omdat die monitor niet alles kan weergeven want het spectrum in de Adobe kleurruimte is veel groter.
                                Uiteraard moet elk beeld afgewerkt worden in srgb om op het internet te laten zien, da's nu eenmaal de standaard

Dus een monitor met Adobe kleurruimte geeft het srgb beeld wel goed weer

grts
                                Sieg
                                Ik denk dat het eigenlijk minder te maken heeft met het scherm, het gaat meer over de software die gebruikt wordt om de foto te bekijken.
                                Niet alle programma's kunnen Adobe RGB correct weergeven, de meeste programma's (doorgaans gaat het over de browsers) hebben geen enkel probleem met sRGB, ze kunnen wel een Adobe RGB bestand openen, maar dan worden de kleuren en contrasten niet meer correct weergegeven.
                                Als je een scherm hebt dat Adobe RGB 100% kan weergeven, dan ziet een Adobe RGB bestand er nog altijd slecht uit als het niet met de juiste software wordt geopend.
                                Als je een Adobe RGB bestand weergeeft met het juiste programma op een scherm dat minder goed is, dan zullen de kleuren er wel iets minder fel uitzien, maar dat valt veel minder op dan wanneer hetzelfde bestand wordt geopend met een programma dat niet overweg kan met Adobe RGB bestanden.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X