Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk scherm voor fotobewerking 2019

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welk scherm voor fotobewerking 2019

Een hele uitleg, tcf, waar ik me als amateur grotendeels in kan vinden.
    Wat zin heeft het om op je scherm kleuren te zien die niemand van je potentiele publiek op het web of op een afdruk ooit zal zien ?
    En als ik posthuum toch een groot fotograaf blijk geweest te zijn zit nog alles in de raws (Harry Gruyaert drukt nu ook z'n oude Kodachromes digitaal af).

Ik heb al lang een eenvoudige EV2316 - 23" 1080x1920 - die ik calibreer met een Colormunki Photo (en 120 cd is al helder genoeg, 110 zou beter zijn).
    Absoluut flikkervrij op 60 Hz en zeer laag verbruik.
    Ik zit 75 cm van het scherm, wat schijnt te kloppen.
    LR is m.i. default in Prophoto RGB ingesteld, mijn jpeg's exporteer ik uiteraard in sRGB.
    Met soft proofing zie ik wel behoorlijk wat gamut warnings voor het display en ook een aantal voor mijn (eveneens niet de laatste nieuwe) PRO-9500 II printer.
    Maar zoals je zegt, dat kan je eventueel nog wat bijtrekken.

Ik zou misschien vandaag een groter scherm kopen met een hogere resolutie om op dezelfde kijkafstand te blijven en meer schermruimte te hebben.
    Die BENQ 27" 1440x2560 zou bv in aanmerking komen.
    Bij de door TS aangehaalde 4K Philips met 2160x3840 zal ik dichterbij moeten, wat op zich geen probleem is.
    Last edited by palombian; 7 oktober 2019, 21:06.

Comment

Een hele uitleg tcf, die eigenlijk voor TS veel te ver weggaat van zijn oorspronkelijke vraag.
      Zelf heb ik die punten allemaal achterwege gelaten en mij gebaseerd op hetgeen TS wel wilde weten, nl. wel of geen 4K.

Tevens schrijf je dat jij tevreden bent met een héél goedkope monitor van 300 €
      Wel, eigenlijk is dat met alles zo toch, als jij er tevreden over bent is dat het belangrijkste, maar vergelijk het niet met een deftiger toestel want daar kan het niet aan tippen.
      Eigenlijk is het zoals met camera's, je kan met elke camera een foto maken zonder problemen, maar bij dat ene model ga je veel meer details zien
      Wel net hetzelfde is zo met monitors, als je niet beter gewend bent ga je het ook niet missen

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Inderdaad een hele uitleg, fijn dat jullie alles tot in de puntjes willen uitleggen!

Uiteindelijk zou ik alleen het verschil kunnen zien als ik de verschillende mogelijkheden eens zou kunnen zien en uitproberen, wat niet zo eenvoudig is.

Ik heb net de Benq SW2700PT besteld.

Volgens sommigen hier haal ik daarmee een monitor in huis dat niet kan tippen aan een dure Eizo, volgens anderen is zelfs dit overkill en had ik beter een goedkopere toestel aangeschaft.

De hele technische uitleg is me eerlijk gezegd wat moeilijk, ik heb me vooral gebaseerd op de vele goede reviews die ik overal kan lezen.

De toekomst zal uitwijzen of ik een goede aankoop deed.
        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Comment

Volgens mij een zeer goede keuze, waarschijnlijk de beste.
          www.polartha.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
            Inderdaad een hele uitleg, fijn dat jullie alles tot in de puntjes willen uitleggen!

Uiteindelijk zou ik alleen het verschil kunnen zien als ik de verschillende mogelijkheden eens zou kunnen zien en uitproberen, wat niet zo eenvoudig is.

Volgens sommigen hier haal ik daarmee een monitor in huis dat niet kan tippen aan een dure Eizo, volgens anderen is zelfs dit overkill en had ik beter een goedkopere toestel aangeschaft.

De hele technische uitleg is me eerlijk gezegd wat moeilijk, ik heb me vooral gebaseerd op de vele goede reviews die ik overal kan lezen.

De toekomst zal uitwijzen of ik een goede aankoop deed.
            En daar heb je een goede keuze in gemaakt
            Net zoals met alles, ga nooit voor het goedkoopste, kies een model tussenin en je zit goed
            Zeker als je geen prof. bent

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Ik kan een tweedehands Spyder Pro 5 kopen aan een aantrekkelijke prijs... doen of toch maar wat meer neerleggen voor het nieuwste model; de Spyder x Pro?

Iemand goede raad?
              Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                En daar heb je een goede keuze in gemaakt
                Net zoals met alles, ga nooit voor het goedkoopste, kies een model tussenin en je zit goed
                Zeker als je geen prof. bent

grts
                Sieg
                Ben geen professor, gewoon een simpele fotograaf :-)

Comment

Spyder Pro 5, volstaat, let wel dat je het compleet verkrijgt,
                  - inclusief serial key/nummer
                  - naam waarop het geregistreerd is

naar mijn weten kan naam en serial key niet ontkoppelen, althans ik heb het niet kunnen vinden..

Comment

Een hele uitleg tcf, die eigenlijk voor TS veel te ver weggaat van zijn oorspronkelijke vraag.
                    Zelf heb ik die punten allemaal achterwege gelaten en mij gebaseerd op hetgeen TS wel wilde weten, nl. wel of geen 4K.

Tevens schrijf je dat jij tevreden bent met een héél goedkope monitor van 300 €
                    Wel, eigenlijk is dat met alles zo toch, als jij er tevreden over bent is dat het belangrijkste, maar vergelijk het niet met een deftiger toestel want daar kan het niet aan tippen.
                    Eigenlijk is het zoals met camera's, je kan met elke camera een foto maken zonder problemen, maar bij dat ene model ga je veel meer details zien
                    Wel net hetzelfde is zo met monitors, als je niet beter gewend bent ga je het ook niet missen

grts
                    Sieg
                    Vooreerst. Ik begrijp niet goed waar je haalt dat €300 voor een 24” scherm goedkoop is. BenQ verkoopt zijn 24” schermen voor €200.
                    Ten tweede. Wat is eigenlijk een “deftiger toestel” waar het andere “niet aan kan tippen”? Imo is dat een zeer vage omschrijving die ik nu niet onmiddellijk zou gebruiken om monitors te vergelijken.

Wel wat mensen aanzien die BenQSW2700PT als een topper, zeker afgaande op tal van populaire reviews.
                    De vraag is echter hoe goed/volledig die reviews eigenlijk zijn.
                    Ondanks het merendeel van die reviews weinig of niets testen/schrijven over schermhomogeniteit (in helderheid, kleurechtheid, temperatuur etc...) is dat nochtans voor een fotograaf/editor zeer belangrijk.

Een homogeen scherm geeft niet alleen goede waarden in het centrum maar over het gehele scherm en wel consistent.

Deze link kaart dat aan: https://www.xtof.info/blog/?p=887

En deze link geeft een volledige review zoals het hoort vd BanQSW2700PT: https://www.color-management-guide.c...tml#conclusion

Voor die het niet willen lezen.
                    In het center geeft de BenQ zeer goede waarden. Daarbuiten is het een heel ander verhaal.
                    Homogeen kan je dat scherm dus niet echt noemen en het hangt blijkbaar af van welk serienummer (batch van productie) je binnen krijgt.
                    Ik retourneer dan ook graag je quote gekoppeld aan homogeniteit ve scherm :
                    als je niet beter gewend bent ga je het ook niet missen
                    Voor mij is homogeniteit ve scherm wel belangrijk en dat is nu net waar Eizo steevast in uitblinkt; zelfs in zijn betaalbare 24” schermen.

Comment

Ik kan een tweedehands Spyder Pro 5 kopen aan een aantrekkelijke prijs... doen of toch maar wat meer neerleggen voor het nieuwste model; de Spyder x Pro?

Iemand goede raad?
                      Zoals ik al aanhaalde gebruik in de Spyder 5 Pro tot VOLLE tevredenheid in samenwerking met de software van BenQ die is veel beter dan de software die bij de Spyder zit.

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tcf;4739574En deze link geeft een volledige review zoals het hoort vd BanQSW2700PT: [url
                        https://www.color-management-guide.com/benq-sw2700pt-monitor-review.html#conclusion[/url]
                        Wat je allemaal op tinternet kunt lezen hé.
                        Die gast heeft zijn BenQ gekalibreerd met de i1Display Pro!
                        Ik kon mijn BenQ NIET kalibreren met de i1Display Pro want BenQ vond die niet.

Mijn eerste scherm heb ik na twee weken terug gebracht. De helft van het scherm was goed, de andere helft veel te koud.
                        Na lang, te lang palaveren met Konijnenberg kreeg ik, na dreigen van mijn kant een klacht te sturen naar BenQ, uiteindelijk een ander scherm.
                        Dit doet het tot op heden uitsteken.
                        Moet wel zeggen dat mijn eerste scherm van de eerste serie uitgeleverde schermen was en dat het euvel pas na 14 dagen te zien was.
                        Bij Konijn geloofden ze me niet en lag het aan mijn VGA kaart, grotere zever had ik nog nooit gehoord.
                        Bij dat Konijn er niet meer is, Kamera Express is veel en veel beter.

Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Wat je allemaal op tinternet kunt lezen hé.
                          Die gast heeft zijn BenQ gekalibreerd met de i1Display Pro!
                          Ik kon mijn BenQ NIET kalibreren met de i1Display Pro want BenQ vond die niet.
                          In zijn nota zegt hij ook duidelijk dat hij geen calibratie met zijn i1DisplayPro kon doen vermits het niet compatibel was.
                          Dat alleen al doet mijn wenkbrouwen fronsen want waarom doet BenQ dat eigenlijk?
                          Wat hij wel heeft gedaan, zoals het begrepen heb althans, is een profiel gemaakt met zijn DisplayPro en dan vermoedelijk handmatig aanpassingen heeft gedaan in Palette Master van BenQ.
                          Daarna heeft hij identieke foto's visueel vergeleken naast zijn Eizo CG24 en kwam tot de conclusie dat ze identiek waren. Calibratie via Palette Master van BenQ gaf andere, afwijkende waarden aan zodat zijn besluit dan ook was dat calibratie met DisplayPro betere, accuratere resultaten gaf.

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Mijn eerste scherm heb ik na twee weken terug gebracht. De helft van het scherm was goed, de andere helft veel te koud.
                          Na lang, te lang palaveren met Konijnenberg kreeg ik, na dreigen van mijn kant een klacht te sturen naar BenQ, uiteindelijk een ander scherm.
                          Dit doet het tot op heden uitsteken.
                          Moet wel zeggen dat mijn eerste scherm van de eerste serie uitgeleverde schermen was en dat het euvel pas na 14 dagen te zien was.
                          Bij Konijn geloofden ze me niet en lag het aan mijn VGA kaart, grotere zever had ik nog nooit gehoord.
                          Bij dat Konijn er niet meer is, Kamera Express is veel en veel beter.
                          Om eerlijk te zijn overwoog ik anderhalf jaar geleden ook de aankoop van die BenQ.
                          Maar na het lezen van die reviews (in de diepte en volledig) en tal van rapporten van ontevreden klanten (oa dpreview etc...) begon ik toch serieus te twijfelen.
                          Als je ongeluk had kreeg je een model dat echt benedenmaats was en de na-service bleek niet echt vlot te verlopen.
                          Als je aan de andere kant geluk had kreeg je een goed model en dan had je echt veel waar voor je geld.

Althans voor mij toch geen basis om met vertrouwen zo'n monitor te kopen. Ik ga "op goed geluk" geen €650 betalen voor een monitor.
                          Een krasbiljet tot daar aan toe.
                          Last edited by tcf; 9 oktober 2019, 15:02.

Comment

Ik had eerst de software van Datacolor geïnstalleerd en de monitor daarmee gekalibreerd en was daar echt niet tevreden mee.
                            Die software heb ik dan verwijderd en die van BenQ geïnstalleerd en deze gaf mij volledige voldoening.
                            Ondertussen zijn er al 3 of 4 updates geweest en ik blijf tevreden van deze monitor.
                            Ik heb dus echt geen monitor "op goed geluk" gekocht, het waren de verkopers van Konijnenberg die verdomd moeilijk deden, reden was dat Konijn bijna failliet was zeker.
                            Toen ik dreigde direct contact met BenQ op te nemen en naar de ombudsman te schrijven draaiden ze plots bij.
                            Nee, voor mij is het een heel goede monitor en wat hier nog niet gezegd is geweest is dat hij zuinig is en bijna geen warmte ontwikkeld, een enorm verschil met mijn Dell Ultra Sharp 27".
                            Mijn eerste CRT van Eizo was zelfs na twee dagen stuk, kan bij elk merk voorkomen natuurlijk.
                            En ook zit de kap erbij en is de monitor hardware te kalibreren.

Comment

Ben dit scherm ook aan het overwegen. Ben je er tevreden over?
                              Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                              Website - 500px - Instagram

Comment

Werk nu al bijna 2 jaar met dit scherm en het is echt fantastisch. Eizo zal misschien nog een tikkeltje beter zijn maar om daar 1000€ meer aan uit te geven......

Comment

Working...
                                X