Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem: te zware compressie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem: te zware compressie

Hello hello!

Onlangs beetje gaan spotten en wat kiekjes genomen.
    Helaas hebben de foto's echt last van té zware compressie.
    (heb ondertussen wat research gedaan, en iedereen met mijn toestel klaagt
    erover).

Dit is een crop van de originele foto, heb enkel de lucht weggesneden zodat hij binnen het formaat van 800x600 past. De compressie is duidelijk zichtbaar aan de buik van het toestel.

Nu is mijn vraag of iemand een goed truukje kent om de foto te 'verbeteren',
    of hoe moet ik het zeggen: minder te comprimeren door bewerking achteraf?
    Ik gebruik Photoshop Elements 2.0.

Ik heb zelf een poging gedaan, en het beste resultaat zie je hier:
    De compressie is naar mijn mening minder zichtbaar, maar de foto heeft wat aan scherpte verloren. (in psElements gekozen voor "filter>Stileer>onscherp..." in de nederlandstalige versie uiteraard)

Wie weet raad? Wie slaagt er in om de eerste foto terug wat beter op te smukken? of de tweede ?

Alvast bedankt,
    Last edited by yowan-kenobi; 17 september 2004, 14:51.

Re: probleem: te zware compressie

Waar deze foto vooral last van heeft is ruis... die ga je met PSE niet weg kunnen krijgen zonder veel kwaliteitsverlies. Gebruik hiervoor een noise verwijderaar. Probeer eens het freeware pakket NoiseWare CE, te vinden op http://www.imagenomic.com/download.asp Haal daarmee wat ruis weg en ga dan verder met PSE.

Wat er verder nog scheelt is: CA aan de staart (dat paarse op het scheidingsvlak tussen voorkant v/d staart en de lucht).. Onscherp: probeer eens lichtjes een USM (unsharp-mask) filter toe te passen. Verder zit er ook een ietsje teveel rood in de foto. De rug van het vliegtuig is licht rood gekleurd ipv wit. Haal een beetje rood weg en misschien zelfs een beetje blauw erbij (niet teveel).

Verder is het jammer van die heel grijze lucht.
    Last edited by Havezet; 17 september 2004, 15:58.

Comment

Working...
    X