Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ultrawide: Defischen lukt niet echt....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ultrawide: Defischen lukt niet echt....

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
    Ik heb intussen de Olympus 9-18mm besteld en veronderstel dat een zonnekap (duur plastiekje) voor een breedhoeklens wel een must is
    Must, niet altijd... maar toch aangeraden voor bepaalde omstandigheden.
    Zelfs voor nachtfotografie is een 'zonne'kap handig om lensflare door straatverlichting te weren.

Duur? Hangt er vanaf... je lens heeft een diameter van 52mm voor filters.
    Er bestaan ook zonnekappen die je er kan opschroeven.
    Kies er eentje die niet te lang is, anders krijg je op je breedhoek ongewenste vignettering.
    Vrij goedkoop via ebay:
    Get the best deals for Lens Hood 52mm Screw at eBay.com. We have a great online selection at the lowest prices with Fast & Free shipping on many items!

Comment

Bedankt voor de toelichting
      Sony A7 mkIII
      Is all I need :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
        Bedankt voor de toelichting
        Kunt ge mij die raw file eens doorsturen via pm ? Ik gebruik zelf een een samyang 12mm fisheye.
        ik wil wel eens proberen als ik dat zelf recht krijg. Ik heb een fijne plugin en wat trukjes die ik gebruik om de horizontale en zowel de verticale lijnen recht te zetten. Zonder kwaliteit verlies, bijna niets uitgerokken en geen geruis. Ik wil weten of het bij 8mm ook mogelijk is.
        Mijn Flickr: https://www.flickr.com/photos/138701916@N06/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrankeeG Bekijk bericht
          Kunt ge mij die raw file eens doorsturen via pm ? Ik gebruik zelf een een samyang 12mm fisheye.
          ik wil wel eens proberen als ik dat zelf recht krijg. Ik heb een fijne plugin en wat trukjes die ik gebruik om de horizontale en zowel de verticale lijnen recht te zetten. Zonder kwaliteit verlies, bijna niets uitgerokken en geen geruis. Ik wil weten of het bij 8mm ook mogelijk is.
          De bovenstaande foto is genomen met een Olympus 9mm bodycap in jpeg, indien je graag deze file wenst hoor ik het graag.
          Ben wel eens benieuwd wat jij uit het bovenstaande plaatje kan toveren
          Sony A7 mkIII

Comment

Vertrekkende van uw Defish en 5-10 min photoshop verkrijg je dit resultaat:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maniac Bekijk bericht
              Vertrekkende van uw Defish en 5-10 min photoshop verkrijg je dit resultaat:

Behoorlijk recht! Ik heb geprobeerd met hemi plugin, de adaptive wide angle plugin en wat warping distorting.
              Maar zo recht als hier kreeg ik het niet.
              Mania, een kleine tutorial mag wel

Comment

Ben gewoon vertrokken van de bestaande Defish van TS
                In Photoshop eerst linkerstuk en nadien rechterstuk geselecteerd (rechthoek), deze stukken gedupliceerd en wat samengetrokken met free transformation.
                Wat laagmasker aangebracht om resp. de voorkant en de achterkant van de 2 middenste auto s vrij te maken.

Nadien de foto rechtgetrokken met free transformation.

Comment

Nice. Dat inzicht krijgt ge uit veel ervaring. Thanks voor les

Comment

Wanneer ik aan de hand van bovenstaande voorbeelden het defishen zo even bekijk, vraagt dit toch wel enig inzicht om de juiste tools, etc... toe te passen.
                    Het bevestigd voor me enigszins toch weer dat je opname met een fisheye uit de camera best onbewerkt (defisch) laat en de vervorming extra toepast of ze gewoon voor lief neemt. In mijn geval heb ik gekozen voor een breedhoeklens zonder deze vervorming
                    Sony A7 mkIII

Comment

Working...
                    X