Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste PC voor fotobewerking....

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beste PC voor fotobewerking....

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Ik had eerst ook last met Windows 8, maar dan heb ik "Classic Shell" gedownload en geïnstalleerd, nu werk ik met die Windows 8 pc gewoon zoals ik dat vroeger deed met XP en Windows 7.
    Aan die tegeltjes en zo raak je wel gewend, dat is het probleem niet. Maar hier op de paar (uiteenlopende) machines van de zaak die win8 draaien en ook op het tablet van mijn vrouw merk ik dat windows 8 lang zo stabiel niet draait als windows 7. In windows 7 is het maar zeer sporadisch dat er een keer wat vast loopt of uit klapt, op windows 8 heb ik al weer een aantal malen het BSOD terug gezien en lopen applicaties veel vaker vast of verdwijnen gewoon in Nirvana. Als je dan vervolgens leest dat MS al weer de zoveelste win8 patch terugtrekt wekt dat weinig vertrouwen.

Voordat de Apple-fanboys hierop inhaken: ook op de MAC gaat het niet altijd even vlekkeloos. Vorige week liep Aperture weer eens helemaal vast en OSX was niet meer te bereiken. Ook Phase One, die ik als trial heb draaien, loopt van tijd tot tijd vast.

Comment

34 jaar Mac gebruiker en nog geen noemenswaard probleem gehad.

Bij een system update moet je wel de randapparatuur software updaten, wat niet altijd evident is! (kan soms een tijdje duren eer beschikbaar)

Heb een nieuwe Sony RX 10 camera en kon met PS de ARW's niet openen, tot ik de Adobe Raw Converter 8.6 opgeladen had ging het wel.
      Moet volgens mij ook gaan met Lightroom en met een hogere versie.

Een system update is niet altijd iets waar je beter van wordt, houden geen rekening met je specifieke wensen.
      Werkt enige tijd geleden met Snow Leopard alles werkte perfect, maar sinds een update naar Mavericks was het aan passen met updates.

Jev: Heb ook Aperture gehad, maar geloof dat je met Lightroom beter af bent en is nog in volle evolutie.

MVG, Ben
      Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
        34 jaar Mac gebruiker en nog geen noemenswaard probleem gehad...
        Da's knap! Ik dacht dat ik een van de oudste Mac-gebruikers hier op het forum was (let op: Mac, niet Apple II of wat; de Macintosh dateert nl. van 1984 en ik heb nog met zijn moeder "Lisa" mogen klungelen ) Dus je kunt hooguit 30j Mac-gebruiker zijn. Ik heb mijn eerste Mac (al niet meer de Mac Plus, wel de Mac SE) gekocht in 1987, da's dus 27j geleden. Maar overigens: blij een 'ouwe' Mac-ker tegen te komen!
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Da's knap! Ik dacht dat ik een van de oudste Mac-gebruikers hier op het forum was (let op: Mac, niet Apple II of wat; de Macintosh dateert nl. van 1984 en ik heb nog met zijn moeder "Lisa" mogen klungelen ) Dus je kunt hooguit 30j Mac-gebruiker zijn. Ik heb mijn eerste Mac (al niet meer de Mac Plus, wel de Mac SE) gekocht in 1987, da's dus 27j geleden. Maar overigens: blij een 'ouwe' Mac-ker tegen te komen!
          Voor mij was dat in '89 de IIcx (werk) en privé de SI in '90, slechts ongeveer 25 jaren terug.
          http://www.smuttynose.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
            Voor mij was dat in '89 de IIcx (werk) en privé de SI in '90, slechts ongeveer 25 jaren terug.
            Aangename kennismaking!
            We zouden een "ouwe-knarren" Mac-hoekje moeten beginnen, maar ik vrees dat we ook daar zouden gebasht worden.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Ge hebt gelijk LesC, was nogal te vlug en te ruw geschat... sorry!!!
              Je bent de oudste Mac-gebruiker:-)

Correctie:
              Ik was +- 39 jaar toen ik begon, in de Medische Reclamewereld en ben nu 68= 29 jaar...De eerste de binnen kwam was een Machintosh SE.
              Daarna herinner ik me nog de Machintosh II met ZW/W scherm, was toen enorm duur.
              Waren vlug te licht bevonden voor het werk en volgden anderen...een hele lijst.

En sinds ik ermee begon, nooit een groot probleem gehad...één maal "klingenling geluid" heb toen de P ram (Command Alt + R&P) hersteld en alles was terug in orde .
              Ook eens met geknoeid met het systeem, waar ik niet veel van kende en was toch redelijk vlug opgelost.

P.S.:Ik ben lid van een fotoclub en wat ik daar hoor van sommige hun PC's... de één na de andere met super grote problemen: Moederboord kapot, virussen, enz... stel ik me toch vragen!

MVG, Ben
              Nikon D300 - Nikkor 16-85 VRII - Nikkor 70-300 VRII - Sigma 70mm 2.8 Macro - SB 800 - Sony RX10... en veel creativiteit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digi-art Bekijk bericht
                ...
                P.S.:Ik ben lid van een fotoclub en wat ik daar hoor van sommige hun PC's... de één na de andere met super grote problemen: Moederboord kapot, virussen, enz... stel ik me toch vragen!...
                Toen ik nog bij de fotoclub was, was het enige dat ik qua computers hoorde (buiten een algemene gebrek aan computerkennis): het doorgeven van illegale software.
                Verschillende jaren later, in de cvo-cursus en weer eens uit de mond van PC/Win-gebruikers: "Je betaalt toch niet voor Photoshop, zeker? Ik heb het allernieuwste, en nooit een frank uitgegeven!"

(maar we dwalen af)

Comment

. Maar overigens: blij een 'ouwe' Mac-ker tegen te komen!
                  1980 Apple II. Medische automatisering mee verricht in het Academisch Ziekenhuis Utrecht. BASIC in ROM. Machinetaal voor als het snel moest. Later in de hoogtijdagen van de samenwerking van DEC en Apple in dienst van DEC klantenondersteuning geboden op producten als AppleTalk for VMS. Het was toendertijd een prachtige combinatie van twee computergiganten. Net als Apple maakte DEC vroeger alles zelf. Hardware, software, randapparatuur, netwerk hard- en softeare. Jammer dat Microsoft roet in het samenwerkingseten heeft gegooid.

Jan

Comment

Was geen Mac, en ik heb er ook maar zijdelings kennis mee gemaakt, maar wat een Mac(hine) die Apple II (trouwens, boven al even vernoemd). Apple is dan wel van een DOS-achtige taal (wat was het ook weer, CP/M of wat anders) op een GUI overgestapt.
                    (zo blijven we natuurlijk afdwalen in Memory Lane)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jev Bekijk bericht
                      Aan die tegeltjes en zo raak je wel gewend, dat is het probleem niet. Maar hier op de paar (uiteenlopende) machines van de zaak die win8 draaien en ook op het tablet van mijn vrouw merk ik dat windows 8 lang zo stabiel niet draait als windows 7. In windows 7 is het maar zeer sporadisch dat er een keer wat vast loopt of uit klapt, op windows 8 heb ik al weer een aantal malen het BSOD terug gezien en lopen applicaties veel vaker vast of verdwijnen gewoon in Nirvana. Als je dan vervolgens leest dat MS al weer de zoveelste win8 patch terugtrekt wekt dat weinig vertrouwen.

Voordat de Apple-fanboys hierop inhaken: ook op de MAC gaat het niet altijd even vlekkeloos. Vorige week liep Aperture weer eens helemaal vast en OSX was niet meer te bereiken. Ook Phase One, die ik als trial heb draaien, loopt van tijd tot tijd vast.
                      Ik heb sinds ik een windows NT variant gebruik (heb nog met NT 4 gewerkt...) geen enkel blauw scherm meer gezien dat niet hardware gerelateerd was : dat was dan 1x slecht ram geheugen, en 2x een kapotte harde schijf die ervoor zorgde dat het virtueel geheugen niet meer beschikbaar was.
                      Ik kan dus niet zeggen dat windows 8 minder stabiel is dan 7 : hier zijn ze even stabiel...
                      Werk trouwens met windows sinds 1993 en veel problemen heb ik er toch nog niet mee gehad .
                      Groeten,

Polleke

Comment

1993 = Windows 3 (of was het nog 2?). Ofwel was jij toen nog te jong om (beroepsmatig) problemen te hebben met Windows (of ben je die ellende vergeten?), maar ik kan je verzekeren dat de combo Win 3 en WordPerfect (herinner me niet meer de exacte versie) een ramp was. En dat was wel beroepsmatig (ben nooit IT-er geweest, maar sinds eind jaren 70 als zware eindgebruiker met computers gewerkt). Die ellende was er toen niet met Mac System 5 of 6 en Word 3.

Comment

Voor zover ik tot nu toe ervaring heb met Windows 8.1 kan ik zeggen dat die even stabiel is als Windows 7.
                          Ik heb eigenlijk nog nooit een instabiele Windows versie gehad, en ik ben begonnen vanaf Windows 95, Vista heb ik wel overgeslagen.
                          De eerste pc was er een van een computerwinkel, alle andere waren Medion pc's (vanaf Windows 98 dus).
                          De eerste jaren gingen de aanpassingen aan computers zo snel dat je eigenlijk vrij snel terug een nieuwe moest kopen om de nieuwe randapparatuur te kunnen laten werken, tegenwoordig is dat veel minder het geval, je kan daardoor langer met dezelfde pc blijven werken (toch zeker als je niet de allergoedkoopste koopt met de traagste processor en bijna geen geheugen).
                          Met een "middenklasser" kan je gemakkelijk 6 jaar of langer voort als je niet de laatste nieuwe spelletjes wil spelen.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

In feite is de oorspronkelijk 'Mac of PC' vraag niet zo relevant. Foto's bewerk je namelijk niet met Windows of OSX, maar met Lightroom, Photoshop, etc.
                            Photoshop en Lightroom zijn grotendeels identiek op beide platformen, dus zoveel doet het besturingssysteem er niet toe. Ik neem aan dat de computer echter niet alleen voor fotobewerking dient. Misschien zijn er specifieke andere toepassingen nodig die een veel betere reden zijn om specifiek een Mac of PC te kiezen. Misschien hebben andere gezinsleden reden om één specifiek platform te verkiezen. Puur voor fotobewerking denk ik dat beide platformen elkaar echt niet veel ontlopen.
                            Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Hallo,

Ik weet niet of de topic-starter, dit nog allemaal volgt. Hij wou beslist niet de eeuwige discussie Mac - Windows. Er is voor beide een pro en een contra. De redenen zijn zelfs al grotendeels aan bod gekomen. Pro mac is stabiliteit (maar apple draait dan ook maar op zijn eigen type gekende hardware en dit zorgt dan weer voor de prijs).

Uit mijn eigen avondschool ervaring (Lightroom, photoshop), weet ik dat je met een degelijke windows 8(.1) PC zeker goed kan werken. Je hebt ook meer public domain tools, op windows, en je bent veel vrijer om je SSD, Ram of wat dan ook te wijzigen aan het systeem.

Oh ja, ik werk zelf in de IT sector, een tip : koop niet het snelste en nieuwste want daar is de prijs-verhouding nooit ok. Je hebt helemaal niet het superieure nodig. Wel een stevige PC. Dus netjes onder de high-end blijven.

Enkele tips (mocht je kiezen voor windows) :
                              - SSD 256 MB is voldoende, zet hier enkel je programma's en photoshop-cache, ... . De foto's zelf zet je op één of meerdere hd's van 3 TB of zo.
                              - kies minimum 16 GB ram
                              - Neem een Mobo van merk (Asus, Gigabyte) met een degelijke chipset
                              - Neem een schermkaart met 1 GB ram meer moet het niet zijn
                              - Een goed scherm met IPS
                              - En koop ook een calibratie toestelletje (bijv. een spyder4 pro)

Met windows 8.1 loopt het dan gesmeerd.

Over de ervaringen met 'defect materiaal', wel ik heb het ook een tijdje gehad. Windows draaide perfect, maar in photoshop altijd een crash 'BSOD'. De reden bleek een defecte ram-module. Kan je hard op zoeken. Maar eenmaal gevonden geen probleem. Laat die maar eens defect gaan in je Mac. En een SSD kopen bij Apple is ook zoveel duurder.
                              En toch zit hier mogelijks een toekomstige Mac fan. Het design is prachtig, de kwaliteit is prima. De Apple spullen in huis, daar zijn we tevreden van.

Zoek je kwaliteit aan betaalbare prijs, stel zelf je pc samen. Eventueel, kan je hem bij een PC-boer (of webshop) laten assembleren, als je hier zelf niet de kennis van hebt of van wil opdoen.

Groeten,

Comment

1993 = Windows 3 (of was het nog 2?). Ofwel was jij toen nog te jong om (beroepsmatig) problemen te hebben met Windows (of ben je die ellende vergeten?), maar ik kan je verzekeren dat de combo Win 3 en WordPerfect (herinner me niet meer de exacte versie) een ramp was. En dat was wel beroepsmatig (ben nooit IT-er geweest, maar sinds eind jaren 70 als zware eindgebruiker met computers gewerkt). Die ellende was er toen niet met Mac System 5 of 6 en Word 3.
                                Tsjah : als ik je zeg dat ik professioneel nog met Autocad R13 gewerkt heb onder windows 3.1 for workgroups (met een mechsoft extensie op de autocad), op een "coax"-netwerk... Dus van de tijd dat de server nog niet was uitgevonden. En trouwens altijd met Microsoft software gewerkt. Dus windows, Word en excel (Wordperfect : bach...).
                                Daarvoor was het zelfs nog onder dos met autocad R12 en Norton commander als "filemanager".

Later hebben we dan ons eerste "echt" netwerk gehad op basis van Windows NT4 server en Windows NT4 workstations... Dat was ook de tijd dat we ons eerste 3D CAD pakket gekocht hebben (PTC Pro-e Release 18 : in die tijd 1.1 miljoen Befkes/licentie : zonder hardware, maar gelukkig opleiding inclusief...). Dat ding was de echte noodzaak dat we Windows NT 4 nodig hadden (naast die server natuurlijk). We hadden toen de keuze voor een Unix-workstation van 750.000 BEF-kes, en een NT 4 cloon van 300.000. De keuze was snel gemaakt... Maar 1.4 miljoen voor een werkstation was voor een KMO'ke wel veel geld. Vandaag koop je hetzelfde, dat veel sneller is en veel meer mogelijkheden voor een 12.000 €...

De mizerie ben ik niet vergeten, maar eigenlijk niet echt veel mizerie gehad... Maar je moet die dingen gebruiken waarvoor ze dienen, hé... En yep : ondergetekende was daar netwerkbeheerder (samen met een externe).
                                Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                                X