Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom 5 problemen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lightroom 5 problemen.

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    Eind goed, al goed, maar waarom zeg je dan niet meteen wat je vraag/probleem is?
    Ik werk met Mac, maar ik neem aan dat je ook op PC/Windows kunt instellen wat er "verwacht wordt" (= wat JIJ wilt wat gebeurt) als er een geheugenkaart wordt ingestoken.
    Zoals gezegd, gebruik ik LR niet om mijn foto's op te laden (= te importeren). Daarvoor gebruik ik Bridge/Get Photos from Camera. Reden is dat er slechts een klein percentage van mijn foto's in LR gaat. Voor de andere heb ik andere bestemmingen. Ik verkies trouwens altijd een RAW-converter die eender welke RAW wil aanpakken, of ie nou "geïmporteerd" wordt of niet. Dat importeren is er voor mij eigenlijk al teveel aan.
    Sorry als ik dit zeg: maar de laatste zinnen heb ik niet goed begrepen.. Gewoon omdat ik er niets van ken :/
    Ik wist gewoon niet goed hoe ik men vraag moest formuleren, daarmee kom ik soms heel raar over..
    Zal het vanmiddag eens allemaal goed bestuderen..
    Bedankt !
    Everything has its beauty but not everyone sees it.

    Comment


    • #17
      Re: Lightroom 5 problemen.

      OK, misschien duidelijker uitleggen.
      Ik schiet in RAW+JPG. JPGs gaan in iPhoto voor 'onmiddellijke consumptie'; RAWs worden opgeladen in Adobe Bridge CS6 (onderdeel van Photoshop CS6). Omdat die RAW-bestanden zo groot zijn, worden die meteen op een externe harde schijf gezet. In een yyyy/mm/dd structuur. Foto's die ik gisteren gemaakt heb, zijn intussen opladen in 2013/201307/20130712.
      Vroeger, vóór we Lightroom hadden, ontwikkelden wij onze RAWs gewoon vanuit Bridge (Open in Camera RAW). RAW-ontwikkeling bestaat (bij ons nog altijd) voornamelijk uit aanpassing van de belichting (histogram), witbalans, contrast, e.d. Nadat de foto qua belichting gecorrigeerd is, openen wij de foto verder in Photoshop voor afwerking. Mijn vrouw werkt nog hoofdzakelijk zo.
      Ik verkies verschillende wegen te bewandelen: enkele foto's worden geïmporteerd in Lightroom (momenteel LR4), enkele in Aperture (3.2); andere worden 'behandeld' met DxO of DPP. Alle foto's blijven staan waar ze staan (op de externe harde schijf, in hun respectieve mappen). Alleen de twee laatstgenoemde programma's vereisen geen import: je kunt rechtstreeks aan je RAW beginnen te knoeien.
      Na dat 'geknoei' openen wij nog altijd verder (of kiezen we bv in Lightroom voor Photos/Edit in...) in Photoshop CS6. De bewerkte RAW wordt opgeslagen als PSD; na eindafwerking slaan we ons beeld op als JPG voor afdruk of publicatie op het web.
      Hopelijk is dit duidelijker?
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #18
        Re: Lightroom 5 problemen.

        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        OK, misschien duidelijker uitleggen.
        Ik schiet in RAW+JPG. JPGs gaan in iPhoto voor 'onmiddellijke consumptie'; RAWs worden opgeladen in Adobe Bridge CS6 (onderdeel van Photoshop CS6). Omdat die RAW-bestanden zo groot zijn, worden die meteen op een externe harde schijf gezet. In een yyyy/mm/dd structuur. Foto's die ik gisteren gemaakt heb, zijn intussen opladen in 2013/201307/20130712.
        Vroeger, vóór we Lightroom hadden, ontwikkelden wij onze RAWs gewoon vanuit Bridge (Open in Camera RAW). RAW-ontwikkeling bestaat (bij ons nog altijd) voornamelijk uit aanpassing van de belichting (histogram), witbalans, contrast, e.d. Nadat de foto qua belichting gecorrigeerd is, openen wij de foto verder in Photoshop voor afwerking. Mijn vrouw werkt nog hoofdzakelijk zo.
        Ik verkies verschillende wegen te bewandelen: enkele foto's worden geïmporteerd in Lightroom (momenteel LR4), enkele in Aperture (3.2); andere worden 'behandeld' met DxO of DPP. Alle foto's blijven staan waar ze staan (op de externe harde schijf, in hun respectieve mappen). Alleen de twee laatstgenoemde programma's vereisen geen import: je kunt rechtstreeks aan je RAW beginnen te knoeien.
        Na dat 'geknoei' openen wij nog altijd verder (of kiezen we bv in Lightroom voor Photos/Edit in...) in Photoshop CS6. De bewerkte RAW wordt opgeslagen als PSD; na eindafwerking slaan we ons beeld op als JPG voor afdruk of publicatie op het web.
        Hopelijk is dit duidelijker?
        Heel erg bedankt om het nog eens uit te leggen
        Volgens mij komt het er gewoon op neer dat je meerdere programma's gebruikt voor te bewerken dan alleen lightroom.
        En dat RAW foto's veel zwaarder zijn dan de gewone JPG foto's.
        Momenteel blijf ik toch nog op lightroom werken, want ik had het alleen maar nodig voor men naam erop te zetten.
        Ik ben ook nog van plan (later pas) er meer en meer mee te werken. Maar eerst ga ik nog wat men naam proberen te oefenen
        Stap per stap.
        Sorry als ik het nog niet steeds allemaal begrepen heb, maar het is nog een klein beetje Chinees :S
        Ik zal nog wat kennis en oefening nodig hebben vrees ik.
        Groetjes
        Everything has its beauty but not everyone sees it.

        Comment


        • #19
          Re: Lightroom 5 problemen.

          Je vat het inderdaad heel goed samen. RAW is veel zwaarder dan JPG, maar geeft je veel meer mogelijkheden om te kunnen corrigeren.
          Nu, als je spreekt van je naam op de foto's zetten, dat doe ik persoonlijk in PS; als ik echter denk aan 'batchbewerkingen' (= hetzelfde toepassen voor heel veel foto's, bv je naam), da's dan weer LR.
          Maar stel je vragen gerust op het forum, uiteraard liefst zo duidelijk mogelijk.
          Een goed boek naast je PC is ook aangeraden; kijk maar eens op de site van MoreThanWords, die trouwens in deze topic geantwoord heeft.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #20
            Re: Lightroom 5 problemen.

            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
            Je vat het inderdaad heel goed samen. RAW is veel zwaarder dan JPG, maar geeft je veel meer mogelijkheden om te kunnen corrigeren.
            Nu, als je spreekt van je naam op de foto's zetten, dat doe ik persoonlijk in PS; als ik echter denk aan 'batchbewerkingen' (= hetzelfde toepassen voor heel veel foto's, bv je naam), da's dan weer LR.
            Maar stel je vragen gerust op het forum, uiteraard liefst zo duidelijk mogelijk.
            Een goed boek naast je PC is ook aangeraden; kijk maar eens op de site van MoreThanWords, die trouwens in deze topic geantwoord heeft.
            Ik heb lightroom gekocht via een vriend van me, misschien had ik toch maar eens beter nog wat andere meningen gevraagd.
            Ik ben blij dat ik het (eindelijk) goed begrepen heb
            Everything has its beauty but not everyone sees it.

            Comment


            • #21
              Re: Lightroom 5 problemen.

              Hmm ik heb nog een probleem gevonden.
              Alles is gelukt, het importeren enz..
              Maar nu wil ik de BEWERKTE foto's op mijn pc zetten onder 'documenten'
              Mijn mapje zit onder 'Verzamelingen'
              Als ik ze op mijn pc wilt zetten, komt er een fout dat hij de foto's niet kan terugvinden
              Ofwel komen ze op mijn pc, maar zonder de bewerking
              Hopelijk is een beetje goed uitgelegd
              Groetjes.
              Everything has its beauty but not everyone sees it.

              Comment


              • #22
                Re: Lightroom 5 problemen.

                Eens je foto's in LR zitten, moet je vanuit LR verplaatsen, e.d. Toch durf ik buiten LR ook verplaatsen, hoor. Als je dan in LR de boodschap krijgt dat ie de foto niet kan vinden (vaak gewoon een vraagteken rechtsboven de thumbnail van je foto), kun je op dat moment de link herstellen.
                En dat doe je zo:



                Klik op het vraagteken, en je krijgt het volgende venster:



                Druk dan op Locate, en ga zoeken waar je de foto geplaatst hebt:



                Druk op Select. De link wordt zo hersteld. Als het om een serie foto's gaat die naar dezelfde locatie verplaatst zijn (buiten LR om), dan denk ik dat eentje herstellen voldoende is. Ik heb die test echter nu niet geprobeerd.
                Last edited by LesC; 13 juli 2013, 14:37.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: Lightroom 5 problemen.

                  hmm ik wil gewoon dat die foto's in men mapje zitten in men documenten ;/
                  en nee, het is geen vraagteken, maar een kader die erop komt :/
                  Everything has its beauty but not everyone sees it.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lightroom 5 problemen.

                    Ik ken LR5 nog niet, en bovendien zijn er misschien verschillen tussen de Mac en de Windows-versie, maar het moet mogelijk zijn om achteraf (foutief buiten LR om verplaatst) de link te herstellen. Klikken, rechtermuisklik, iets in het menu... zoek maar 'ns even.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Lightroom 5 problemen.

                      In de Library vind je bij zo'n "misplaatste" foto rechts de oude locatie:


                      Klik je op dat pijltje, dan krijg je dezelfde dialoog als boven (de tweede afbeelding met "would you like to locate...". Vandaar kun je ook op zoek gaan.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #26
                        Re: Lightroom 5 problemen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        In de Library vind je bij zo'n "misplaatste" foto rechts de oude locatie:


                        Klik je op dat pijltje, dan krijg je dezelfde dialoog als boven (de tweede afbeelding met "would you like to locate...". Vandaar kun je ook op zoek gaan.
                        Dit lukt totaal niet...
                        Ik wil gewoon men foto's op men pc krijgen, vanuit lightroom naar men pc..
                        Everything has its beauty but not everyone sees it.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Lightroom 5 problemen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Yakina Bekijk bericht
                          Dit lukt totaal niet...
                          Ik wil gewoon men foto's op men pc krijgen, vanuit lightroom naar men pc..
                          Als ik je goed begrijp wil je dus gewoon een bewerkte foto uit de module "ontwikkelen" verplaatsen naar een map op je PC ?
                          Dan gebruik je toch gewoon de functie "exporteren" : daar krijg je de gelegenheid een map te kiezen of te maken op eender welke
                          locatie van je harddisk en vervolgens de foto daarnaartoe te exporteren.
                          fotosite

                          Comment


                          • #28
                            Re: Lightroom 5 problemen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                            Als ik je goed begrijp wil je dus gewoon een bewerkte foto uit de module "ontwikkelen" verplaatsen naar een map op je PC ?
                            Dan gebruik je toch gewoon de functie "exporteren" : daar krijg je de gelegenheid een map te kiezen of te maken op eender welke
                            locatie van je harddisk en vervolgens de foto daarnaartoe te exporteren.
                            Daar zit het probleem juist, als ik dat doe dan komt er een foto zonder de bewerkte dingen :/
                            Everything has its beauty but not everyone sees it.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Lightroom 5 problemen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Yakina Bekijk bericht
                              Daar zit het probleem juist, als ik dat doe dan komt er een foto zonder de bewerkte dingen :/
                              En ik doe het via 'presentatie' want daar kan je je naamkaartje opzetten
                              Everything has its beauty but not everyone sees it.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Lightroom 5 problemen.

                                Exporteren doe je op twee manieren : in batch vanuit je ontwikkelde bestanden onderaan in de filmstrip via de knop exporteren
                                of per foto vanuit de module ontwikkelen met rechtermuisklik op de foto en dan exporteren kiezen.
                                Een watermerk ("naamkaartje") insluiten doe je eveneens via de instellingen in het exportscherm.
                                De module "presentatie" is bedoeld om een presentatie te maken, niet om ontwikkelde foto's te publiceren.
                                Persoonlijk gebruik ik voor het meegeven van een handtekening liever BDsizer.
                                fotosite

                                Comment

                                Working...
                                X