Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witbalans informatie in lightroom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: witbalans informatie in lightroom

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
    ...maar volgens mij verlies je toch scherpte als je de kleurtemperatuur achteraf in LR hard verschuift, niet ?
    Toch niet neen. Want je toestel stuurt geen witbalans mee in de RAW. Die moet je zelf nog volledig autonoom in (en met) je RAW converter bepalen.

Een RAW-converter gelijk LR doet NIETS af aan de kwaliteit (dus ook niet aan de scherpte) als je die witbalans kiest. Natuurlijk kan het zijn dat je foto totaal om zeep is als je een verkeerde witbalans gaat kiezen maar aan je pixels (dus scherpte) heb je niets veranderd, enkel aan het uitzicht.

Als je in LR gaat bijregelen aan de instellingen die voor een RAW wél van belang zijn bij het maken van de opname (ruis door hoge ISO, belichting, scherpstelling,...) daarentegen ga je wél aan kwaliteit inboeten... maar je hebt meer speling dan dat je vertrekt van de JPEG.
    Want die is (zie het schemaatje hogerop) al door een aantal bewerkingen geloodst die niet meer terug te draaien zijn.

Zo zal een RAW er "beter tegen kunnen" (nog meer detail recupereren) als je een foute belichting wat probeert recht te trekken. Algemeen wordt beweerd dat 2 stops zonder veel kwaliteitsverlies te corrigeren zijn. Maar zo ruim zie ik het niet zitten. Zoveel speling krijg je denk ik niet.
    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
    Oók wandelen met GPS?

Comment

Je kelvin graden zitten wel in een RAW.
      Stel je whitebalance van je camera maar eens in aan de hand van kelvin graden. Laad die foto in in lightroom en je zal perfect het getal dat je hebt ingesteld zien staan in de develop module.
      www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

Comment

Heeft de witbalans waarop je je toestel instelt bij het maken van foto's (bv kunstlicht vs tl of zo) geen invloed op de lichtmeting en dus de belichting en kan een foute witbalans dan niet meer over/onderbelichting veroorzaken ?
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
          Stel je whitebalance van je camera maar eens in aan de hand van kelvin graden. Laad die foto in in lightroom en je zal perfect het getal dat je hebt ingesteld zien staan in de develop module.
          Op auto wordt die ook weergegeven hoor, test maar eens
          en op auto zit die bij mij ongeveer tussen de 5000 en 6000
          Never resist temptation or it could go away...
          Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

En toch staat het internet vol met "klachten" over het feit dat de kelvins van de opname-instelling en die in LR "as shot" niet gelijk lopen!

De reden daarvoor heb ik ergens hierboven al beschreven en het heeft toch geen belang: in een RAW zit geen witbalans instelling.
            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
            Oók wandelen met GPS?

Comment

Hallo allemaal;

als 1e sorry, dat ik een weekje niet heb kunnen reageren vw buikgriep

Tot mijn blijdschap waren er nog na de laatste keer een aantal reacties.

2 dingen vallen me op/zijn mij duidelijk geworden; in RAW zit geen WB, en als je in Kelvin een opname maakt kan je dit wel zien in LR ( was mij niet bekend, maar ga dat eens proberen. In welk onderdeel wordt dat weergeven? )
              Maar áls je dat doet dan schijnt dat geen zuivere weergave te zijn vlg. VIM.

Dus, als ik 't goed begrijp, de WB zit er alleen voor de Jpeg opnamen?

RAW is dus echt een 'rauw' product en moet je volledig ontwikkelen. Op mijn camera fotografeer ik in RAW en Jpeg tegelijk, zitten ook 2 kaartjes in. Uit dat oogpunt moet ik dus mijn WB in de camera wel in de gaten houden.

Als ik in de sneeuw fotografeer en krijg een (te) blauwe zweem, doordat ik heb de WB verkeerd heb staan, is dat voor de RAW geen probleem, maar voor de jpeg opnamen wél. (uiteraard kan ik achteraf de raw foto in een jpg zetten, maar dat terzijde)

Maar, VIM, is dat de reden dat de WB-stand v.d. camera niet in LR (oid sw prog) wordt weergegeven/ wordt overgenomen? Als de kelvin waarden al niet goed overeenkomen? Nogmaals, ik begrijp nu, dat in RAW geen WB zit ( althans, ik probeer 't begrijpen ;-) maar ik trek dat niet in twijfel.

Toch zou 't voor de leercurve v.e. beginner v.e. (spiegelreflex-) camera een aardige indicatie zijn wat je goed/fout heb gedaan, wetende dat 't geen 100% zuiver is, en dat je in RAW de WB moet aanpassen. Maw wat zou er op tegen zijn als de WB stand v.d. camera wel wordt overgenomen en weergegeven in LR?

mvg Calisto
              Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
                ...Maw wat zou er op tegen zijn als de WB stand v.d. camera wel wordt overgenomen en weergegeven in LR?
                Niets op tegen... Maar er is ook NIETS dat er voor pleit om het wél te doen vermits er in de RAW geen witbalans wordt ingesteld want dat doe je "zelf" achteraf op je computer.
                Je kan dus aan de cijfertjes op geen enkele manier zien of je keuze op je toestel wel de juiste was en dus ga je er ook NIETS uit leren. De Kelvin waarde die door LR worden voorgesteld worden bepaald door het profiel dat Adobe heeft opgesteld voor dat type toestel.
                En die worden o.a. gebaseerd op de "zwart lichaam" theorie en hoe je toestel daar mee omgaat.

Dit is natuurlijk niet de plaats om het uitgebreid te hebben over "zwart lichaam" (blackbody in het Engels),... noch heb ik de kennis om dat te doen . Dus moet ik even een linkje zetten: klik en klikkerdeklik.

Als je uit je RAW een kleurwaas ziet in LR, dan kan dat verschillende oorzaken hebben:
                • Het cameraprofiel dat Adobe opstelde voor dat toestel is niet helemaal je dat (tinternet staat vol van "klachten" daarover.)
                • De lichtomstandigheden bij opname zorgden al voor kleurwaas (en laat dat nu het meest voorkomende "probleem" zijn.)
                • Je prutste aan de standaard witbalans instelling in LR zodat elke foto op dezelfde manier ontwikkeld wordt en LR dus de kans niet krijgt om zijn werk goed te doen.

Je kan dus uit je RAW niet afleiden of je witbalans goed stond of niet.

Uit je JPEG daarentegen...

Google maar eens op "grijskaart" trouwens.
                Last edited by VIM; 5 maart 2013, 08:44.
                Oók wandelen met GPS?

Comment

Klopt, in de RAW file worden heel veel settings van de camera opgeslagen, maar dit wil niet zeggen dat er ook al iets mee is gedaan.

Moest Lightroom niets doen met die informatie, dan zou je gewoon het beeld krijgen die door de sensor was waargenomen. Het is dan ook pas Lightroom die iets met die waarden, die opgeslagen zijn in het RAW bestand, doet. Maar als gebruiker kun je de WB aanpassen zoveel als je wilt zonder negatieve gevolgen voor de scherpte van de foto. Dat is de kracht van werken met een RAW bestand.

Maar het is natuurlijk wel handig dat de camera die witbalans die hij heeft gemeten opslaat in het bestand. Want anders zou je bij elke foto zelf moeten gaan zoeken naar de juiste instelling. En als je dan geen goed referentie punt kunt vinden, dan wordt het nog leuk om die juiste instelling te vinden.
                  Mvg,
                  Rudy Mas
                  Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Om het allemaal heel simpel te maken, heb ik gewoon even mijn camera bij de hand genomen en een WB test gedaan. Foto's zijn natuurlijk in RAW genomen, ingeladen in Lightroom en dan zonder ook maar zelf 1 setting te veranderen geëxporteerd naar een JPG en via IDsizer verkleind naar 900px.

Dit is het resultaat:

Witbalans: Cloudy (6000 Kelvin)

Witbalans: Incandescent (3000 Kelvin)

Witbalans: Auto (4800 Kelvin)

Zoals uit het voorbeeld duidelijk zichtbaar is, leest Lightroom de witbalans instelling die is ingesloten in het RAW bestand als informatie, en past deze toe.

Echter, als ik die foto die is gemaakt aan 3000 Kelvin (Incandescant), nu aanpas naar de Auto setting, dan krijg ik 2 dezelfde foto's. Wat ook normaal is.

Dus, besluit. Alhoewel een RAW bestand de pure informatie bevat die werd opgemeten door de sensor, worden er ook de camera instellingen in opgeslagen. En de software fabrikanten doen daar ook iets mee op het moment je de RAW bestanden gaat inlezen.

Dus... het eerste resultaat dat je te zien krijgt op je scherm is al automatisch aangepast aan de settings die je hebt gebruikt in je camera. Een juiste witbalans setting in je camera, of auto, zal je al een heel stuk op wegzetten naar de juiste instelling in de software van je witbalans.

In de developer module van Lightroom kun je de Kelvin waarde van je foto vinden en natuurlijk aanpassen naar de juiste waarde indien Auto of je vaste settings niet juist waren.

Hopelijk heb ik met deze korte test een beetje bijgedragen aan hoe de camera settings inderdaad een invloed hebben op het verwerkingsproces van de software op een RAW file.
                    Mvg,
                    Rudy Mas

Comment

De redenering van Rudy Mas is inderdaad vollediger, duidelijker en juister dan mijn "betoog".
                      LR ziet de instelling en gebruikt ze als voorstel tot ontwikkeling als men kiest voor een witbalans "as shot".
                      Maar ook inderdaad: bij "auto" in LR gaat die aan de slag met het cameraprofiel en omdat er in de RAW zelf nog geen witbalans is vast gelegd krijg je identieke ontwikkeling. Of idem bij gebruik van het pipetje.

Dus mag je bij een RAW beeld toch gerust stellen dat er geen foute witbalans kan ingesteld worden bij opname want de keuze berust 100% bij ontwikkeling. Waarbij LR (e.a.) de cameraïnstelling slechts als voorstel overneemt.
                      Mijn interpretatie en ervaring althans.

Bij mij doet het pipetje (bijna altijd) alle werk en dus schieten doe ik op "auto WB".
                      En daar krijgt men toch geen speld tussen: je aandacht kan je bij het afdrukken wel voor andere dingen gebruiken!?
                      Oók wandelen met GPS?

Comment

Hallo Ruddy en Vim;

Beiden dank voor uw bijdrage.
                        @ Rudy dank voor uw voorbeelden, het maakt inderdaad eea duidelijker. Ik weet uit ervaring, dat het moeilijk is om iemand uit te leggen hoe iets werkt. Voor 'jouw' is dat helder, maar de ander is niet zo ver en heeft niet die ervaring noch de kennis. Dan helpen voorbeelden. Toch al 't mag een vraagje over die kelvin waarden:
                        U sprak in de 1e foto over Witbalans: Cloudy (6000 Kelvin) en de foto eronder was 3000 kelvin, maar die was veel blauwer.
                        Ik las een jaartje geleden in een art. van fotoblad Chip foto video over kelvin waarde. Daar stond dat donkerblauw 15.000 kelvin was, en 1500 kelvin was rood. Volgens mij is daar vaker verwarring over. Ik neem aan, dat de uwe juist is?

@Vim: Ik begon bijna te twijfelen moet ik de WB op de camera nu wel of niet aandacht geven. RAW & LR 'lost' dat wel op.
                        Dat is dus een beetje te kort door de bocht. LR doet wel degelijk iets met die gegevens en geeft jou in auto WB een 'voorstel' waar je verder mee kan werken ( of niet). Stel je in de camera een ( foute) kelvinwaarde in, wordt deze al naar gelang de ingestelde waarde, zo in LR weergeven. Is deze 'fout' dan is er nog niets aan de hand, toch?

mvg Calisto
                        Last edited by Calisto; 5 maart 2013, 22:56.
                        Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

@ Rudy dank voor uw voorbeelden, het maakt inderdaad eea duidelijker. Ik weet uit ervaring, dat het moeilijk is om iemand uit te leggen hoe iets werkt. Voor 'jouw' is dat helder, maar de ander is niet zo ver en heeft niet die ervaring noch de kennis. Dan helpen voorbeelden. Toch al 't mag een vraagje over die kelvin waarden:
                          U sprak in de 1e foto over Witbalans: Cloudy (6000 Kelvin) en de foto eronder was 3000 kelvin, maar die was veel blauwer.
                          Ik las een jaartje geleden in een art. van fotoblad Chip foto video over kelvin waarde. Daar stond dat donkerblauw 15.000 kelvin was, en 1500 kelvin was rood. Volgens mij is daar vaker verwarring over. Ik neem aan, dat de uwe juist is?
                          Hier moest ik toch even over nadenken. Maar wat je zegt klopt dus wel. Hoe lager de Kelvin waarde van het licht, hoe meer rood/oranje licht er wordt uitgezonden. En hoe hoger de Kelvin waarde, hoe meer blauw licht er wordt uitgezonden.

In mijn voorbeeld zou de bijna ideale licht-meting op dat moment 4800 Kelvin zijn. Als je nu je fototoestel instelt op Incandescent (3000 Kelvin). Dan zal er natuurlijk meer blauw te zien zijn in je foto. Dit is heel logisch, want je zegt eigenlijk tegen je toestel dat hij minder blauw en meer rood moet verwachten in het licht. Echter, doordat het eigenlijke licht nog steeds 4800 Kelvin is, zal de foto genomen met je toestel ingesteld op 3000 Kelvin het te veel aan blauw registreren en tonen op de foto.

Als fotograaf denk ik echter zelden zo technisch. Ik weet gewoon dat wanneer mijn foto te blauw toont, ik de Kelvin waarde van de foto omhoog moet brengen. Toont de foto te oranje, dan breng ik de Kelvin waarde omlaag. (Indien je dit onthoudt, dan ben je al heel ver.)

@Vim: Ik begon bijna te twijfelen moet ik de WB op de camera nu wel of niet aandacht geven. RAW & LR 'lost' dat wel op.
                          Dat is dus een beetje te kort door de bocht. LR doet wel degelijk iets met die gegevens en geeft jou in auto WB een 'voorstel' waar je verder mee kan werken ( of niet). Stel je in de camera een ( foute) kelvinwaarde in, wordt deze al naar gelang de ingestelde waarde, zo in LR weergeven. Is deze 'fout' dan is er nog niets aan de hand, toch?
                          Klopt, dankzij het RAW formaat wordt de eigenlijke toekenning van de juiste witbalans pas in de software gedaan. Was je fototoestel verkeerd ingesteld, of maakte hij een verkeerde inschatting in auto, dan kun je dit in LR rechtzetten zonder nadelige gevolgen.
                          Mvg,
                          Rudy Mas

Comment

Aan allen, en mn Rudy & Vim

Hartelijk dank voor alle info
                            hier kan ik voorlopig meer vooruit

mvg
                            Calisto
                            Met vriendelijke groet

Calisto

Comment

Misschien ben ik volledig fout, maar kan je de witbalans niet aflezen als je in lr4 naar de kleurtemperatuur gaat kijken? Die kan je dan ook aanpassen. Staat bij een normale foto in zonlicht bij mij zo rond de 5000 dacht ik. Dus is dit dan ook niet de witbalans die je camera gemeten heeft?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                                Misschien ben ik volledig fout, maar kan je de witbalans niet aflezen als je in lr4 naar de kleurtemperatuur gaat kijken? Die kan je dan ook aanpassen. Staat bij een normale foto in zonlicht bij mij zo rond de 5000 dacht ik. Dus is dit dan ook niet de witbalans die je camera gemeten heeft?
                                Dat klopt. Als je in LR4 naar de "Ontwikkelen" module gaat, en bij WB staat "Als opname", dan kun je de Temperatuur en Kleurtint van de opgenomen foto aflezen. Deze informatie is afkomstig van het fototoestel.
                                Mvg,
                                Rudy Mas

Comment

Working...
                                X