Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DOF aanbrengen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DOF aanbrengen

In bijgaande foto zat in oorsprong geen scherpteverloop. Het leek me mooier om te proberen het waterhoentje wat meer los te laten komen van de achergrond. Ik heb hiertoe een poging gedaan door een drietal zones in te brengen met verschillende blur. Is het resultaat aanvaardbaar of is er een methode waarmee je de blur verlopend aan kunt brengen zodat het natuurlijker overkomt?

b.v.d. Eric

Groeten, Eric

Nikon Coolpix 8800
    Fuji S602 Zoom

ik vind het een zeer geslaagde poging!!
    GO ON...BE A TIGER!!!

Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

Comment

Je kan ook gemakkelijk een DOF realiseren op volgende manier (via een geleidelijke blurring):

- dupliceer je background layer
      - selecteer je duplicaat en zet er een goede gaussian blur over
      - kies voor "add layer mask"
      - doe een dubbele horizontale gradient op je layer mask: wit -> zwart -> wit

Wat je in feite doet is hetvolgende: je legt het wazig beeld op het scherpe beeld en door de gradient toe te voegen op je layer mask ga je zeggen dat je sommige delen van je wazige foto niet wilt zien (=transparant maken). Daardoor wordt op die plaatsen de scherpe foto zichtbaar. Je kan met je gradient spelen om de juiste DOF te maken (waar je scherp wilt, en hoe geleidelijk de overgang is van scherp -> onscherp)

Hopelijk is het wat duidelijk. Stuur me anders je originele foto en dan zal ik wat screenshots maken van het proces + resultaat.
      D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

Comment

goeie tip Manta ... en zo zie je maar dat die gradient niet enkel dient om een achtergrondje te maken ...het is gewoon een superhandige tool
        groetjes, Nina
        trotse eigenaar van een fuji S602Z
        Member of the Han Fan Clan
        http://ninasgallery.fotopic.net
        http://ninas--tutorials.fotopic.net

Comment

dank voor de tip, Manta, doet het hier ook goed, in principe. Want ik heb nog 1 vraagje:

- hoe maak ik een dubbele gradient? Kan ik dat in 1x doen, of moet ik de stap gewoon 2x uitvoeren (1x met gradient van boven naar benden voor het bovenste stuk en vervolgens hetzelfde, maar dan van beneden naarboven voor het onderst stuk)?

Verder is mijn suggestie om de gradient te laten lopen tot over het onderwerp heen en dan vervolgens te gaan gummen in het gedeelte dat je scherp wilt hebben. Als je nl. een wat groter dier hebt (een redelijke gorilla in mijn geval), dan wil ik het gras dat naast de gorilla zit (horizontaal bekeken) nog geblurred houden, terwijl het beest zelf scherp moet blijven. 't is wat lastig uit te leggen, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Groet,
          Michael
          www.lowspark.nl

Comment

Michael,

je kan in photoshop eenvoudig een meervoudige gradient maken:

- selecteer de gradient-tool uit de toolbox
            - bovenaan in de menubalk komt dan een voorbeeldgradient te staan (vb zwart-> wit), daar klik je op
            - je krijgt een nieuw scherm en onderaan zie je de gradient in het groot met aan de uiteinde van die "dingkjes" die erboven/eronder staan.
            - de "dingkjes" erboven dienen om de opacity te regelen, diegene die eronder staan bepalen de kleur. Je kan nu gemakkelijk van meer die zaken aanmaken door gewoon vlak boven of vlak onder de gradient te klikken.

In het geval van de DOF-toepassing maak je dus een gradient van wit -> zwart -> wit. Dit omdat we de gradient toepassen op een masker. (vector mask). Zwart betekent dan doorzichtig, en wit volledig opaak (of hoe noem je dien zaken in het nederlands )

Als je achteraf je DOF wilt finetunen (doordat je bv een groter dier hebt waardoor de DOF moeilijk toe te passen is) dan ga je best als volgt tewerk:

- maak een kleine DOF door de gradient beperkt te houden (klein verticaal lijntje trekken). Je zal zien dat een deel van het voorwerp nu ook wazig wordt.

- neem een zacht zwarte brush en schilder over je voorwerp op het vector mask (!!). Je zorgt er dan voor dat je voorwerp transparant wordt op de wazige layer, waardoor het op de uiteindelijke foto scherp wordt (door de background layer). Zo krijg je de meest realistische DOF's.

Ik heb snel een illustratie gemaakt (http://manta.studentenweb.org/BD) om het een beetje te verduidelijken, de DOF zelf trekt op niets en maakt de foto enkel lelijker, maar het principe is wel duidelijk

update: de link was fout

Comment

Thanks Manta, goede uitleg! Je voorbeeld-illustratie doet het alleen niet...;-(
              Ga er morgenavond eens goed naar kijken!

Groet,
              Michael
              www.lowspark.nl

Comment

Originally posted by Manta99
                Je kan ook gemakkelijk een DOF realiseren op volgende manier (via een geleidelijke blurring):

- dupliceer je background layer
                - selecteer je duplicaat en zet er een goede gaussian blur over
                - kies voor "add layer mask"
                - doe een dubbele horizontale gradient op je layer mask: wit -> zwart -> wit

Hopelijk is het wat duidelijk. Stuur me anders je originele foto en dan zal ik wat screenshots maken van het proces + resultaat.
                Manta bedankt voor deze uitleg, ik ga dat vanavond eens uitproberen. Mocht het allemaal niet lukken dan neem ik je aanbod over de voorbeelden graag aan.

Groeten, Eric

PS Opaque heet vast doorschijnend in het NL
                Groeten, Eric

Nikon Coolpix 8800
                Fuji S602 Zoom

Comment

PS Opaque heet vast doorschijnend in het NL
                  Nee juist het tegenovergestelde!

Comment

Heelemaal duidelijk hier! Even aan het pielen geweest met de color stops and opacity stops, maar ik ben eruit...als je het weet is het simpel...

Nu nog even experimenteren met de optimale hoeveelheid blur voor het beste resultaat.

Dank Manta, heb weer een hoop geleerd!
                    www.lowspark.nl

Comment

zeer goeie tip thanks
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Heeft me even geduurd. Ben me aan het verdiepen in Photoshop CS terwijl ik altijd Coreldraw gewent ben geweest. Begin wat meer te photoshoppen door dit soort beschrijvingen.

thnx Leon
                        Canon EOS 300D / 75-300mm III USM / 35-70mm / EFS 18-55mm

Comment

Working...
                        X