Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AfterShot Pro van Corel is het wat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AfterShot Pro van Corel is het wat?

Hallo,

Ik ben op zoek naar een fotobewerkingsprogramma, en kwam AfterShot Pro tegen. Wie heeft er ervaring met dit nieuwe programma, het kost echt bijna niks vergeleken met andere bewerkingsprogramma's en ziet er op het eerste gezicht heel interrresant uit.

Bedankt alvast.

Re: AfterShot Pro van Corel is het wat?

Lees ook zeker deze topic:
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Denk dat ge beter af zult zijn met PaintShop Pro X4.
      Lang gewerkt met versie 11 en 12 tot ik de mogelijkheid had om CS5 te kopen.
      Anders, ook eens kijken naar Lightroom of Adobe Photoshop Elements.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Of GIMP: gratis, dus kan je mee spelen voor je beslist of je toch iets anders wil ;-)
        Ik ben maar een eenvoudig beginnertje, die de basisprincipes nog aan het leren is...

Comment

ASP is in hoofdzaak een RAW converter. Een goeie mag ik wel zeggen. Vooral het plaatselijk toepassen van RAW-bewerkingen en de knappe (bijna uitsluitend gratis) plugins zijn sterke punten.
          't Is moeilijk te vergelijken met PS, PSE, PSP, Gimp of andere pixelbewerkers wiens kracht elders liggen dan in RAW conversie.
          Als je RAW wil "ontwikkelen": download zeker eens een gratis trial versie om je de kans te geven te evalueren in hoeverre je nog nabewerking in een externe editor nodig hebt.
          Ik gebruik het regelmatig (naast Lightroom - omdat elk zijn sterke en zwakke kanten heeft) en heb nog weinig behoefte aan een pixelbewerker achteraf.
          Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
          Oók wandelen met GPS?

Comment

Ik heb aftershot Pro aangeschaft maar eigenlijk is het nog wat te vroeg denk ik.
            Er zijn bijzider weinig plugins beschikbaar en mijn favoriete, de Nik plugins (color efex, silver efex, ...) worden niet ondersteund.

Ik heb verder problemen om de software op te starten omdat mijn raw bestanden op mijn server staan waarop apart moet ingelogd worden, en ondanks het feit dat mijn catalogus wel op mijn PC staat weigert Aftershot op te starten.

Ik vindt de software ook niet heel logisch. Zo moet ik een export uitvoeren om foto's te importeren (ik begrijp er niks van) en ook van de configuratie van de catalogus (catalogi, want je kan er meerdere aanmaken) en hoe je die configuratie kan aanpassen begrijp ik niks.

Ik kom van Lightroom, en dat staat toch ook niet bekend als de gemakkelijkste software, en ik vind lightroom toch logischer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
              Ik heb aftershot Pro aangeschaft maar eigenlijk is het nog wat te vroeg denk ik.
              Er zijn bijzider weinig plugins beschikbaar en mijn favoriete, de Nik plugins (color efex, silver efex, ...) worden niet ondersteund.

Ik heb verder problemen om de software op te starten omdat mijn raw bestanden op mijn server staan waarop apart moet ingelogd worden, en ondanks het feit dat mijn catalogus wel op mijn PC staat weigert Aftershot op te starten.

Ik vindt de software ook niet heel logisch. Zo moet ik een export uitvoeren om foto's te importeren (ik begrijp er niks van) en ook van de configuratie van de catalogus (catalogi, want je kan er meerdere aanmaken) en hoe je die configuratie kan aanpassen begrijp ik niks.

Ik kom van Lightroom, en dat staat toch ook niet bekend als de gemakkelijkste software, en ik vind lightroom toch logischer.
              Er is nochtans redelijk wat informatie beschikbaar.
              Bvb ook op het forum: klik. En in de help-functie.
              Dat van het exporteren om te importeren: begrijp echt niet wat je bedoelt!? Heb de indruk dat je niet op de "juiste" weg bent. Kan je eens beschrijven wat je probeert te doen en hoe je het nu aanpakt? MISSCHIEN kan ik of een andere lezer helpen. Of kan je op het ASP gebruikersforum hulp inroepen.

Een voordeel van het programma is dat je geen catalogus MOET gebruiken. Die is optioneel (en heeft enkele voordelen, o.a. op het gebied van de bewerkingsgeschiedenis van een foto). Maar je kan net zo goed in de "file-system" werken. Dat doe ik trouwens want wil me het programma inderdaad ook nog eigen maken.
              Ik denk dat je in de help eens moet kijken bij "draagbare" catalogi om je verder te helpen met jou server-installatie.
              Elk programma heeft een eigen logica en UI. Die moet men zich eigen maken en er zijn weg in zoeken.
              Ik dacht ook LR onder de knie te hebben... tot ik er een boek over las .

Persoonlijk vind ik dat de beschikbare plugins zowat ALLES bieden wat ik me kan inbeelden ooit nodig te hebben. Zo vind ik zPerspector een super perspectiefcorrectie hulpmiddel. Ken geen sterkere OP RAW NIVEAU. En qua filters (z/w e.a.) zitten er ook een aantal knappe tussen.
              En ze zijn bijna allemaal GRATIS (wat van je Nik's niet echt kan gezegd worden ).

IMVHO
              Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
              Oók wandelen met GPS?

Comment

Heb hem hier eens geďnstalleerd op Ubuntu Linux en is nog niet gecrasht
                Is goed voor organiseren en snel bewerken en verbeteren van foto's (crop, rotatie, witalans, contrast enz.).
                Voor echte fotobewerking geef ik echter de voorkeur aan Gimp. Is gratis en ook beschikbaar voor Windows.
                Nikon D60 - Nikon Coolpix S8000 - Gimp - Ubuntu Linux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                  Er is nochtans redelijk wat informatie beschikbaar.
                  Bvb ook op het forum: klik. En in de help-functie.
                  Dat van het exporteren om te importeren: begrijp echt niet wat je bedoelt!? Heb de indruk dat je niet op de "juiste" weg bent. Kan je eens beschrijven wat je probeert te doen en hoe je het nu aanpakt? MISSCHIEN kan ik of een andere lezer helpen. Of kan je op het ASP gebruikersforum hulp inroepen.

Een voordeel van het programma is dat je geen catalogus MOET gebruiken. Die is optioneel (en heeft enkele voordelen, o.a. op het gebied van de bewerkingsgeschiedenis van een foto). Maar je kan net zo goed in de "file-system" werken. Dat doe ik trouwens want wil me het programma inderdaad ook nog eigen maken.
                  Ik denk dat je in de help eens moet kijken bij "draagbare" catalogi om je verder te helpen met jou server-installatie.
                  Elk programma heeft een eigen logica en UI. Die moet men zich eigen maken en er zijn weg in zoeken.
                  Ik dacht ook LR onder de knie te hebben... tot ik er een boek over las .

Persoonlijk vind ik dat de beschikbare plugins zowat ALLES bieden wat ik me kan inbeelden ooit nodig te hebben. Zo vind ik zPerspector een super perspectiefcorrectie hulpmiddel. Ken geen sterkere OP RAW NIVEAU. En qua filters (z/w e.a.) zitten er ook een aantal knappe tussen.
                  En ze zijn bijna allemaal GRATIS (wat van je Nik's niet echt kan gezegd worden ).

IMVHO
                  Bedankt voor de link

even over het importeren.
                  In aftershot kan ik importeren en dowloaden.
                  Als ik importeer, dan importeer ik enkel voorbeelden in de catalogus. mijn foto's blijvenop hun lokatie. ik moet ze downloaden om ze bv van mijn SD kaart nar mijn standaard directory te verplaatsen. En geraak ik het spoor bijster.
                  als ik de functie downloaden gebruik dan doet hij niks. Als ik ASP wil sluiten dan zegt hij dat er een nog een batch is. Ik heb opgezocht hoe dat zit met die batches en dan kom ik (in het Nederlands) bij de functie uitvoer terecht. Daarin moet ik dan de juiste optie kiezen om de download uit te voeren.

Dan vind ik lightroom wel wat gemakkelijker. ik stop mijn sd kaart in mijn laptop, lightroom start en in een wip zijn mijn bestanden geimporteerd EN gedownload.

Wat de plugins betreft. De plugins die ik wil gebruiken + waarvan de werkwijze me ligt zitten nu eenmaal in de NIK paketten. Prijs van een plugin bepaalt niet of ik hem goed vind. Ik ben niks met een goedkope of gratis plugin als hij niet kan wat ik nodig heb. Dan betaal ik liever voor het juiste (ook al zijn de NIK plugins wat aan de dure kant).

Ik zal waarschijnlijk nog wat geduld moeten hebben. Misschien binnenkort toch maar Lightroom 4 aanschaffen en binnen een jaartje of zo nog eens bekijken of er al wat meer ASP compatibele plugins beschikbaar zijn.

Comment

heb Aftershot aangeschaft, en ik werk er liever mee dan silkypix. Bevalt mij tot nu toe.
                    voordeel is inderdaad dat je zonder catalogus kan werken.
                    Sony RX10 Mark IV
                    nog een fijne dag verder!
                    Guido

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wigelII Bekijk bericht
                      In aftershot kan ik importeren en dowloaden.
                      Als ik importeer, dan importeer ik enkel voorbeelden in de catalogus. mijn foto's blijvenop hun lokatie. ik moet ze downloaden om ze bv van mijn SD kaart nar mijn standaard directory te verplaatsen. En geraak ik het spoor bijster.
                      als ik de functie downloaden gebruik dan doet hij niks. Als ik ASP wil sluiten dan zegt hij dat er een nog een batch is. Ik heb opgezocht hoe dat zit met die batches en dan kom ik (in het Nederlands) bij de functie uitvoer terecht. Daarin moet ik dan de juiste optie kiezen om de download uit te voeren.
                      Inderdaad verwarrend.
                      "Uitvoer" is toch een ongelukkige vertaling van de Engelse versie "Output" .
                      En dan nog.
                      Heb zelf de help eens bestudeerd omdat ik het "downloaden" van mijn SD-kaart en hernoemen van de bestanden altijd in de EOS-utility van Canon doe. Dat werkt goed en daarom heb ik de functie "Download" nog niet gebruikt in ASP (vroeger Bibble).

In ASP stopt men alle batches onder de rubriek "Uitvoer".
                      Bij "Download" bedoelt men eigenlijk "Uitvoer van de SD kaart naar de computer" .
                      Bij "Uitvoer - Batchverwerking - Downloaden" kan je instellen HOE hij die download standaard moet doen. Als je daar kiest voor "Vragen", dan zal hij u vragen naar waar er moet gedownload worden.
                      Maar...
                      In tegenstelling tot bvb LR kan je in ASP inderdaad ZONDER catalogus werken . En dus zal die "Download" niks anders doen dan... downloaden van de SD-kaart naar de map die je zelf hebt gespecifieerd.
                      Als je echter bij die Download-batch-instelling ook kiest om te importeren in je catalogus zal hij dat ook in dezelfde batch doen.
                      Dat laatste kan wel eens even duren. Afhankelijk of je dat zo ingesteld hebt zal hij ook tegelijk de "voorbeelden" (previews) aanmaken. En (zoals in LR) duurt dat wat langer dan wanneer je dat niet doet op het ogenblik van import.

Ik probeerde dat eens en inderdaad: in enkele muisklikken heb ik bereikt wat ik wil bereiken.
                      Eigenlijk vind ik het VEEL handiger dan wat ik in LR kan doen: juist omdat ik niet verplicht ben om te werken met een catalogus.
                      Maar ook mét catalogus is die Download functie zeer handig... eens je door hebt hoe de ASP logica in elkaar steekt .

Hoop de zaken wat te hebben verduidelijkt.

...ook al zijn de NIK plugins wat aan de dure kant...
                      To say the least...
                      Last edited by VIM; 3 maart 2012, 11:16. Reden: Typfout
                      Oók wandelen met GPS?

Comment

een maand op proef gehad en beviel me wel.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

[QUOTE=VIM;3462494]Inderdaad verwarrend.
                          "Uitvoer" is toch een ongelukkige vertaling van de Engelse versie "Output" .

Het zal me leren, in het Nederlands willen werken

Bedankt voor de uitleg.
                          Ik zal me er maar eens fatsoenlijk mee bezig houden (ipv te denken dat ik een nieuw product snel, snel, tussen de soep en de patatten, onder de knie kan krijgen).

Ik heb ondertussen de Tiffen dfx plugins eens bekeken maar ook daar, geen Aftershot support

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                            ...
                            Bij "Download" bedoelt men eigenlijk "Uitvoer van de SD kaart naar de computer" .
                            ...
                            Ik zou denken dat van de kaart naar de computer eigenlijk een Upload is.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ik zou denken dat van de kaart naar de computer eigenlijk een Upload is.
                              Eigenlijk is het beide .
                              Als je 't vanaf de harde-schijf-kant bekijkt is het wel degelijk een download .
                              Als je 't vanaf de toestel-kant bekijkt is het een upload.
                              En zo hebben ze in de computerwereld altijd gelijk .

Vertalingen vanaf het Engels in fotobewerkingssoftware zijn nogal dikwijls eens ongelukkig gekozen (met alle respect voor de vertalers want 't is niet altijd gemakkelijk). 'k Zag het hier deze week ook ergens (klik) passeren bij het bespreken van een bewerking in LR die ook een onbenullige vertaling had meegekregen.

Gelukkig kan je in beide ASP en LR gemakkelijk de taal kiezen waarin je wil werken.
                              Oók wandelen met GPS?

Comment

Working...
                              X