Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag bij het selecteren via RGB kanaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraag bij het selecteren via RGB kanaal

Ik probeer in een landschap foto de lucht van de voorgrond te scheiden.

In PS5 heb ik 2 foto's geladen, foto1 met de onderbelichte voorgrond maar mooie lucht, foto2 met overbelichte lucht maar mooie voorgrond. (foto's in de vroege ochtend genomen)

In het paneel "lagen" staat de overbelichte foto onder de onderbelichte.

Wanneer ik dan in PS5 enkel de overbelichte foto zichtbaar maak en CTRL-klik op RGB in het paneel "kanaal" bekom ik een perfecte selectie (stippellijn) van de lucht. Echter, als ik dan een masker maak in de onderbelichte foto krijg ik een "doorzichtig" masker ipv het zwart/wit masker dat je bij een normale selectie krijgt. In dit doorzichtige masker zitten ook stukken voorgrond die er in de stippellijn niet op staan.

Weet er iemand hoe je dus overgaat van de "RGB selectie" die een perfecte stippellijn geeft van het te selecteren gebied, naar een masker waar ook enkel het gebied binnen deze stippellijn zal geselecteerd worden?

Moest het niet duidelijk zijn kan ik er de foto uploaden.

Alvast heel erg bedankt!

Re: Vraag bij het selecteren via RGB kanaal

Oorspronkelijk geplaatst door jankmoens Bekijk bericht
    Ik probeer in een landschap foto de lucht van de voorgrond te scheiden.

In PS5 heb ik 2 foto's geladen, foto1 met de onderbelichte voorgrond maar mooie lucht, foto2 met overbelichte lucht maar mooie voorgrond. (foto's in de vroege ochtend genomen)

In het paneel "lagen" staat de overbelichte foto onder de onderbelichte.

Wanneer ik dan in PS5 enkel de overbelichte foto zichtbaar maak en CTRL-klik op RGB in het paneel "kanaal" bekom ik een perfecte selectie (stippellijn) van de lucht. Echter, als ik dan een masker maak in de onderbelichte foto krijg ik een "doorzichtig" masker ipv het zwart/wit masker dat je bij een normale selectie krijgt. In dit doorzichtige masker zitten ook stukken voorgrond die er in de stippellijn niet op staan.

Weet er iemand hoe je dus overgaat van de "RGB selectie" die een perfecte stippellijn geeft van het te selecteren gebied, naar een masker waar ook enkel het gebied binnen deze stippellijn zal geselecteerd worden?

Moest het niet duidelijk zijn kan ik er de foto uploaden.

Alvast heel erg bedankt!
    Je moet CTRL klikken op het rgb kanaal in het kanaalpallet terwijl de onderliggende blekere laag actief is. Vink eerst de bovenliggende donkere laag uit via het oogje voor de laag en selecteer/activeer eerst de onderliggende bleke laag. Ctrl-klik op het rgb kanaal in het channelspallet. Eenmaal de selectie gemaakt activeer je de bovenliggende laag en vink je ook het oogje terug aan in het lagenpallet. Voeg daarna pas het laagmasker toe. De stippelijn geeft alleen weer dat er een ruwe selectie gemaakt is....de stippelijn geeft niet de ganse selectie weer omdat deze selectie zo fijn en gedetailleerd is dat niet elke pixel geselecteerd kan weergegeven worden.. De selectie via rgb kanaal is een selectie van alles dat 50%grijs is en bleker....de middentonen worden echter maar gedeeltelijk geselecteerd daar waar de hooglichten 100%in de selectie zitten. Indien je een kleinere/nauwere selectie wil maken van enkel de hooglichten dan kan je opnieuw op het rgb kanaal klikken terwijl je gelijkertijd de toetsenkombinatie ctrl-alt-shift in houd. Herhalen van deze stap gaat de selectie telkens wat kleiner maken...uiteindelijk zal je enkel de superbleke delen overhouden in je selectie. Je kunt ook selecteren op shaduwen door de selectie via invert om te keren. Succes!!
    Last edited by RUPSELKOPKE; 25 februari 2012, 15:51.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Je moet CTRL klikken op het rgb kanaal in het kanaalpallet van de onderliggende blekere laag. Vink eerst de bovenliggende donkere laag uit via het oogje voor de laag en selecteer eerst de onderliggende bleke laag. Ctrl-klik op de rgb laag in het channelspallet. Eenmaal de selectie gemaakt activeer je de bovenliggende laag en vink je ook het oogje terug aan in het lagenpallet. Voeg daarna het laag masker toe.
      Bedankt voor je reactie. Ik heb dat geprobeerd maar dan zie ik zowel de voorgrond als de lucht veranderen. Er worden precies selectief pixels over de hele foto overgenomen. Ik zou deze selectie "hard" moeten kunnen maken... Dat zou toch moeten lukken aangezien die stippellijn perfect de selectie aangeeft.

Dit is wat ik probeer:

De selectie via RGB:

Deze laatste selectie zou ik gewoon moeten kunnen deleten zodat ik er een laag onder kan plaatsen met de juiste lucht.

Comment

Ik kan niet goed volgen.....je hebt geen extra laag selectie voorgrond nodig.
        Begin met je twee lagen op elkaar te leggen. De donkere op de bleke.
        Maak de onderliggende bleke laag actief in het lagenpallet door er op te klikken. De zichbaarheid van de bovenliggende laag vink je uit (oogje voor laag).Op je scherm zie je nu alleen de bleke laag. Open je kanalen pallet. Ctrl - klik op het rgb kanaal......je krijgt nu een selectie. Deze stippellijn is zoals ik eerder reeds aangaf niet 100% de eigelijke selectie. Als er in je goede lucht laag nog delen zitten die bleker zijn dan 50%grijs dan zullen deze mee in de selectie zitten en ook wijzigen als je een laagmasker toevoegd .Activeer nu opnieuw de zichtbaarheid via oogje van de bovenliggende laag(donkere laag) activeer de laag door erop te klikken. Voeg nu onderaan in het lagenpallet met het masker icoon ( vierkant met cirkel erin) het laagmasker toe. Klaar is kees. Je krijgt nu een resultaat waar de voorgrond en de lucht alle details bevatten ( als die tenminste aanwezig waren in de beide originelen). De foto zal nu nog flets en contrastloos lijken. Indien je het masker verzacht via gaussian blur ( 150-250%) dan zal er opnieuw meer contrast in je beeld komen.
        Last edited by RUPSELKOPKE; 25 februari 2012, 16:42.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Ik begrijp wat je bedoelt maar op die manier veranderen dus zowel de voorgrond als de lucht, zij het met mate.

Wat ik dus echt zoek is hoe je die stippellijn kan omzetten in een harde selectie, alsof je het gebied gewoon zou selecteren.

In ieder geval bedankt voor je hulp.

Comment

Wat je veranderd door van een helderheids selectie een masker te maken zijn enkel de hooglichten en een gedeelte vd middentonen. Wat ik eerder ook reeds een paar keer zei is dat een helderheids selectie niet de volledige selectie kan laten zien....deze is namelijk veel fijner en niet volledig weer te geven met "the marching ants" oftewel selectiestippelijn. Enkel de helderste pixels worden 100% geselecteerd de net iets donkere pixels al wat minder....en de pixels die het dichtste bij 50% grijs zitten al haast niet meer. M.a.w het helderheidsmasker zal grijstonen bevatten welke deels transparant zijn. Het is dus NIET mogelijk om een harde selectie af te leiden uit een helderheidsmasker (luminocitymask).

Als je echter geen wijzigingen in bepaalde delen van je foto wil dan kan je ze via het penseelgereedschap terughalen door in het masker met wit te borstelen.

Om je bedoelingen beter te begrijpen kan je ons misschien laten weten wat je uiteindelijk wil bereiken.....wil je er misschien een totaal andere lucht inplakken ofzo. Indien je enkel het dynamisch bereik in je foto wil verhogen kom je er vast en zeker met datgene wat ik eerder reeds gezegd heb.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 26 februari 2012, 09:42.

Comment

Het was inderdaad mijn bedoeling om een identieke voorgrond uit een andere foto ( op een iets later tijdstip) te gebruiken om zo wat meer detail in de voorgrond te krijgen, vandaar dat ik de harde selectie nodig had. Zoals te verwachten gaf dat een onrealistisch resultaat. In ieder geval was het sowieso al geen geweldige foto, ik was er dan ook maar wat mee aan het experimenteren.

Ik waardeer je hulp en heb ook al veel gehad aan enkele van je tutorials die op dit forum staan. Daar kunnen wij leken nog wat uit leren!

Dit is het dan uiteindelijk geworden, zonder HDR.

Comment

Working...
              X