Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over donkere kamer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vraagje over donkere kamer

    Als je extreem grove korrel wenst ga je er niet komen door gewoon je ISO op te drijven en langer te ontwikkelen. Je kan bvb uw film zeer warm ontwikkelen (40 a 50 graden), en dan uw ontwikkeltijden in te korten. Maar dit is natte vingerwerk. De moderne films en ontwikkelaars zijn vrij fijnkorrelig. Je moet het proces echt gaan forceren. Hogere temperatuur = korter ontwikkelen geeft grovere korrel.

    Wat ook mooie resultaten kan opleveren is retitikulatie. Tijden het spoelen van je film de temperaturr opdrijven tot bvb 40° en dan de film plots afkoelen met koud water. De emulsie gaat dan reticuleren of barsten. Je krijgt dan een zeer grove korrel en barsten.

    En anders: negatieven inscannen en dan doe je ermee wat je wilt in photshop of....

    Comment


    • #17
      Re: Vraagje over donkere kamer

      Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
      Als je extreem grove korrel wenst ga je er niet komen door gewoon je ISO op te drijven en langer te ontwikkelen. Je kan bvb uw film zeer warm ontwikkelen (40 a 50 graden), en dan uw ontwikkeltijden in te korten. Maar dit is natte vingerwerk. De moderne films en ontwikkelaars zijn vrij fijnkorrelig. Je moet het proces echt gaan forceren. Hogere temperatuur = korter ontwikkelen geeft grovere korrel.

      Wat ook mooie resultaten kan opleveren is retitikulatie. Tijden het spoelen van je film de temperaturr opdrijven tot bvb 40° en dan de film plots afkoelen met koud water. De emulsie gaat dan reticuleren of barsten. Je krijgt dan een zeer grove korrel en barsten.

      En anders: negatieven inscannen en dan doe je ermee wat je wilt in photshop of....


      Dat spoelen, bedoel je daarmee wanneer de film al ontwikkeld is toch?

      Comment


      • #18
        Re: Vraagje over donkere kamer

        Oorspronkelijk geplaatst door Debby Bekijk bericht
        Dat spoelen, bedoel je daarmee wanneer de film al ontwikkeld is toch?


        inderdaad, ontwikkeld en gefixeerd

        Comment


        • #19
          Re: Vraagje over donkere kamer

          Het gekke in dit hele korrelverhaal / dokaverhaal vind ik de hoge scan die aangehaald wordt. Ik ben ook terug opgestart met analoog (zwartwit). Gebruik ook de TMax, maar da's nu net een film die je niet moet hebben als je grove korrel wilt, die staat er om bekend van fijnkorrelig te zijn!
          Tr-x 400 getrokken als 1600 en dan in Rodinal 1/25 voor 12,5 minuten en dan ben je aardig op weg voor contrastrijk en korrel.
          Oh ja, en afdrukken op papier met de vergroter, zoiets komt niet tot zijn recht op een scanner en een LCD. Of je moet al met de duurste en beste apparatuur afkomen... en dan nog.
          Last edited by Yourt; 22 februari 2012, 22:08.
          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
          www.musicinframe.be

          Comment


          • #20
            Re: Vraagje over donkere kamer

            Het is toch interessant, he? : een korel te veel op een foto gemaakt met een
            digitale camera resulteert (vaak) in een lange discussie over ISO-prestaties
            van het toestel en zo.
            Bij de analoge fotografie is het een "beetje" anders.
            http://lerrante.be/etoile/

            Comment


            • #21
              Re: Vraagje over donkere kamer

              Oorspronkelijk geplaatst door Shurik Bekijk bericht
              Het is toch interessant, he? : een korel te veel op een foto gemaakt met een
              digitale camera resulteert (vaak) in een lange discussie over ISO-prestaties
              van het toestel en zo.
              Bij de analoge fotografie is het een "beetje" anders.
              Da' omdat een digitale camera RUIS heeft en een analoge KORREL.
              En die iso prestaties... tja, gaat bij analoog eerder over DR en nuances of detail in de schaduwen of niet helemaal uitgeblazen wit....
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #22
                Re: Vraagje over donkere kamer

                Debby, pardon voor de off-topic

                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                Da' omdat een digitale camera RUIS heeft en een analoge KORREL.
                Of misschien omdat analoge fotografie (tegenwoordig) toch ergens meer met zwart-witte fotografie wordt geassocieerd? Met andere worden is ruis/korrel/whatever meer opvalend/storend op een kleurenfoto?
                Last edited by Shurik; 27 februari 2012, 23:28.
                http://lerrante.be/etoile/

                Comment


                • #23
                  Re: Vraagje over donkere kamer

                  Oorspronkelijk geplaatst door Shurik Bekijk bericht
                  Debby, pardon voor de off-topic



                  Of misschien omdat analoge fotografie (tegenwoordig) toch ergens meer met zwart-witte fotografie wordt geassocieerd? Met andere worden is ruis/korrel/whatever meer opvalend/storend op een kleurenfoto?
                  Ook weer waar. De meesten vinden dat het gebruik van analoge toestellen het meeste loont in Z/W contrastopnames. En uiteraard dan liefst met nat procédé op echt barietpapier afgedrukt. De 'diepte' van de foto op het papier heet dat dan hé...
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

                  Comment

                  Working...
                  X