Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over donkere kamer

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje over donkere kamer

Hallo iedereen,

Ik weet dat het misschien hier niet echt op zijn plaats is omdat dit forum zich vooral concentreert op digitale fotografie, maar ik denk dat er wel genoeg onder jullie zijn die vroeger analoog gewerkt hebben en er dus nog heel wat vanaf weten... hier is mijn vraag:

Hoe zorg je ervoor dat foto's geschoten met een rolletje van 400 iso eruit gaan zien alsof ze afkomstig zijn van een rolletje van 3200 iso?
    Ik wil graag dat er extra grain op mijn foto's te zien is, het mag echt fel zijn. Een beetje zoals hier (de foto die op deze pagina te zien is):

Is dit mogelijk? Hoe doe je dit dan tijdens de opname en achteraf in de doka ?

Heel erg bedankt!

Debby

Re: Vraagje over donkere kamer

het staat er toch bij hoe het moet..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

je zet je toestel op de gewenste iso in u geval 3200 ontwikkelen doe je aangepast nl langer ontwikkelen in u geval, hoeveel ? dit dient je proefondervindelijk te testen.

grts
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        het staat er toch bij hoe het moet..?
        grt,bouk.

Ja, ik heb het al een aantal keer gelezen maar ik begrijp het niet goed.

Ik begrijp dat het langer ontwikkeld is en dan op een zeer hoge resolutie is ingescand maar de rest van het verhaal snap ik niet

Comment

Dusss..als ik het goed begrijp, verbeter me als ik het fout heb, moet ik :

Gewoon doen alsof er een 3200iso filmpje in mijn camera zit, en dus telkens 3 stops onderbelichten?
          En dan de film langer ontwikkelen volgens de tijden van een 3200 iso rolletje?

Ik ben pas bezig met analoge fotografie, dus sorry als het echt een stomme vraag is!

Comment

Oeikes, dat was niet voor de hand liggend.
            Toestel zetten op de gewenste geforceerde ISO ( toen nog ASA of DIN ) dat klopt maar langere negatiefontwikkeling zat er niet bij, anders gingen de grijswaarden aangetast worden. Maar ja, als je houdt van "harde" contrasten, kan je het gerust proberen.
            Er moest een keuze gemaakt worden voor en welbepaalde negatiefontwikkelaar :
            bv.
            De reeds snelle Ilford HP 4 was oorspronkelijk 400 ISO.
            Men kon deze opdrijven door te ontwikkelen in
            Rodinal voor de gewone 400 ISO
            Ethol voor 500 of 650 ISO
            Promicrol voor 800 ISO
            ACU-1 voor 1000 ISO
            Ethol voor 1000 of 1200 ISO
            Acufine voor 1600 ISO

Gelijkaardige methodes waren er dus natuurlijk ook voor Ilford FP 4, Agfa IF e.d.

Bij de verpakking waren tabellen, waarmee men de verdunningsgraad, de temperatuur en de tijd kon berekenen.

Je had dan nog andere ontwikkelaars om de korrel te verfijnen bij diverse films.
            Bv. Acuspeed, Microphen, Microdol, Acutol, Emofin, Ultrafin .....

Enfin, nu blijkbaar nog maar één product nodig : Lightroom, Photoshop of i.d.
            Last edited by zoltan; 21 februari 2012, 11:33.
            Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Er bestonden (bestaan) ook nog filters die je mee in de negatiefhouder
              plaatste met verschilende effecten, van fijn zand tot grof wazig glaseffect.
              Maar het merk hiervan weet ik niet meer, het zat in een rood kartonnetje met kijkvenster.
              ik denk dat je die op de 2e hands markt zeker nog moet vinden.
              Voordeel hiervan was dat je het negatief zonder risico gewoon kon belichten en ontwikkelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Debby Bekijk bericht
                Gewoon doen alsof er een 3200iso filmpje in mijn camera zit, en dus telkens 3 stops onderbelichten?
                En dan de film langer ontwikkelen volgens de tijden van een 3200 iso rolletje?
                Zo is dat. Ontwikkeltijden kan je hier vinden. Als de tijd voor een bepaalde combinatie van film/ontwikkelaar er niet tussenstaat, moet je dmv deze berekeningen zelf zien hoelang je de film zal moeten ontwikkelen.

Welke film en ontwikkelaar wil je hiervoor gebruiken?

Ps: ontwikkelen op hogere temperatuur kan ook nog voor meer korrel zorgen

@zoltan: tuurlijk moet je uw film WEL langer ontwikkelen, anders eindig je gewoon met een onderbelichte film. Als je veel korrel wil, moet je ook geen Acufine beginnen gebruiken, want dat gaat de korrel alleen maar reduceren... en da's net niet haar bedoeling.
                http://www.flickr.com/photos/pentaprism_/
                http://blog.bertwynant.net

Comment

hallo,

de lijst en info van 'pentaprism' zal u zeer nuttig zijn.

als je een concreet voorbeeld wilt en nog geen materiaal aangeschaft hebt :
                  ga voor Ilford HP5 en rodinal ontwikkelaar.
                  uw Ilford film belichten alsof het een 800 asa film is, en ontwikkelen in Rodinal 1/25 verdunning voor 8 minuten

of belichten als een 1600 asa film en in Rodinal 1/25 voor 12 minuten.

door een relatief geconcentreerde ontwikkelaar te gebruiken zul je je korrel accentueren

als ik me nog goed herinner kun je ook uw ontwikkeltechniek beetje aanpassen : als je met een ontwikkeltankje werkt ( genre paterson ) : de eerste minuut constant kippen, dan 1 maal per minuut en de laatste 3-5 minuten niet meer kippen, zou de scherpte op de randen bevorderen.
                  T'was toch gans iets anders dan lightroom tegenwoordig ...

Afdrukken op harder papier ( of als je met nieuwerwets multigrade papier werkt filter aanpassen)

have fun ! Geert.

Comment

Ik ben net langs de fotograaf geweest en die heeft me ook nog wat op weg geholpen.

Ik gebruik Tmax 400 film en ook Tmax ontwikkelaar.

Ik ga niet 3200 iso maar 1600 iso eerst proberen.

Dus dan doe ik het zo heb ik begrepen:

- mijn toestel instellen op 1600iso
                    - gewoon foto's maken alsof het een 1600 film is
                    - Langer ontwikkelen.

Ik heb intussen ook de ontwikkeltijden gevonden op de website van Kodak Tmax. Dus normaal zou het nu moeten lukken...:-)

Bedankt allemaal !

En ja, ik ga ook eens kijken voor die filtertjes, lijkt me super handig!

Comment

Ohja, en idd, veel bewegen en warmer ontwikkelen zou de korrel nog versterken!

Comment

Ohja, en idd, veel bewegen en warmer ontwikkelen zou de korrel nog versterken!
                        steeds de zelfde handeling aanhouden en temp. is aangeraden, wil je steeds het zelfde ontwikkel resultaat. (door de ene keer om de min. te kiepen of te draaien en de andere keer om de 30 sec veranderd de ontwikkel procedure)
                        de tabellen die bij ontwikkelaar zitten (vroeger toch) zijn richtlijnen dus je dient deze nog aan te passen moest het niet het gewenste resultaat zijn.
                        ook als je test stroken maakt van bv 5 negatieven om de juiste ontwikkeltijd te bekomen bv. wijkt af als je de volgende keer een rol ontwikkeld van 36 opnames.

ps, moest je er niet aan gedacht hebben, de film die je in de patterson tank steekt dient te gebeuren in volledige donker, dus niet met een doka lamp lol

grts
                        Last edited by korandoke; 21 februari 2012, 12:51.
                        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                        www.korandoke.be

Comment

neenneen, niet veel bewegen en warmere temperatuur om de korrel te versterken :

warmere temperatuur : om de ontwikkeling te versnellen ( equivalent aan tijd van ontwikkeling te verlengen ) (wel correct dat je daardoor kortere ontwikkeltijd kunt hebben, maar je moet die temperatuur natuurlijk kunnen behouden hé)

meer bewegen : door meer te bewegen ga je uw ontwikkelaar meer verversen : ttz op de plaatsen die het meest ontwikkelaar verbruiken = meer nodig hebben, meer verse ontwikkelaar aanbrengen. dus eigenlijk uw ontwikkeling versnellen .
                          Maar ... door dat juist niet te doen ( dus niet te ganse tijde er mee te kippen ) ga je betere betere randscherpte en wellicht contrastrijkere korrel krijgen.

Voor constante resultaten te behalen, best wel steeds dezelfde en correcte techniek gebruiken : niet te veel variabelen ( film, ontwikkelaar, concentratie, temperatuur, schudtechniek, enz ) ineens veranderen, zoals aangehaald door karandoke.

nu, met te proberen kun je niet missen. 't is geen Masterchef hé. Als er na de eerste film vragen zijn zal het Verenigd Forum u met plezier verder ( proberen te ) helpen.

grten, Geert.

Comment

Ik heb net een 400iso filmpje geschoten op 1600iso instelling op de camera. Ik heb hem langer ontwikkeld (9min ivm 7min, volgens de tabellen van tmax). Maar ik zie geen verschil met gewone ontwikkeling, geen extra korrel te bespeuren.

Wat heb ik verkeerd gedaan?

Comment

Ik heb net een 400iso filmpje geschoten op 1600iso instelling op de camera. Ik heb hem langer ontwikkeld (9min ivm 7min, volgens de tabellen van tmax). Maar ik zie geen verschil met gewone ontwikkeling, geen extra korrel te bespeuren.

Wat heb ik verkeerd gedaan?
                              Draai uw vergroter helemaal naar boven en belicht eens een 10 x 15 cm papier.
                              Er zou korrel moeten te zien zijn, niet genoeg? belicht uw film op 3200 iso, zal je ook langer moeten ontwikkelen maar die gegevens heb je al zie ik.

Comment

Working...
                              X