Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Kringen" als je een foto tegen de zon in neemt?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• "Kringen" als je een foto tegen de zon in neemt?

Hallo allemaal,
    Ik ben nieuw hier op dit forum, maar ik kan mezelf best redelijk in fotobewerkprogramma's vinden. Ik hoop dat iemand het antwoord op mijn vraag weet:

'Hoe worden de "kringen" (die je soms te zien krijgt) op een foto genoemd, wanneer je deze tegen de zon in neemt?' Zie afbeelding voor wat ik bedoel:

En ik heb een foto waarop dit niet te zien is, maar waarop ik het wel graag zou willen hebben. 'Weet iemand hoe ik dit kan doen en eventueel ook met welk programma?'
    Ik heb eens gezien dat iemand dat zelf toevoegde, maar ik weet niet hoe of wat...

Alvast heel erg bedankt!

Re: "Kringen" als je een foto tegen de zon in neemt?

De juiste term is 'flare' of 'lensflare'.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

reflectie van de zon in je lens, ofwel op de randen, maar meestal op de kanten van je diafragma (daarmee ook hun vorm.)

Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Misteris Bekijk bericht
          En ik heb een foto waarop dit niet te zien is, maar waarop ik het wel graag zou willen hebben. 'Weet iemand hoe ik dit kan doen en eventueel ook met welk programma?'
          Ik heb eens gezien dat iemand dat zelf toevoegde, maar ik weet niet hoe of wat...
          Ik weet niet wat je bedoelt met die aanhalingstekens maar in Photoshop zit er een filter waarmee je dat kunt toevoegen.

Mooi grasveldje trouwens.

Comment

Je kan dit filter vinden in de meeste versies van Photoshop onder "filter"---"render"---"lensflare". Er zijn een paar verschillende types lensflare mogelijk. Een paar dozijn bewerkingen om flare toe te voegen
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Allemaal heel erg bedankt voor de snelle reacties. Ik heb helaas geen photoshop, maar wel Gimp en dan kan het ook (niet zo mooi, maar toch). Dus het is gelukt (nogmaals: niet zo mooi, maar toch)!

@ Leonidas: Ja, dat grasveldje doet het 'em!

Comment

Working...
              X