Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis bij nacht HDR foto's.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ruis bij nacht HDR foto's.

Sinds ik in bezit ben van een statief ben ik begonnen met de fotografie die erg mijn interesse heeft. Namelijk nachtfotografie! Ik ben van de week 2 keer weggeweest en heb de nodige foto's geschoten. Ik werk als volgende:

1. ruisonderdrukking bij lange sluitertijden aan.
    2. Spiegel voorontspanner aan.
    3. Timer op 2 seconden ingesteld.
    4. Scherpstellen op wat ik scherp wil hebben.
    5. Daarna de scherpstelling afzetten.
    6. Bepalen hoe ik de foto zou nemen met een enkele foto (iso 100).
    7. Heb ik dit gevonden dan maak ik nog 4 foto's, 2x onder en overbelicht met telkens 1 stop verschil.
    8. Thuis voeg ik ze samen in photomatix 4.1 pro en ga van daaruit tonemappen.

Ik had al via google zitten zoeken over ruis en las dat dit inherrent is aan hdr foto's. Als ik bij mijn gemaakte foto's kijk komt er behoorlijk wat ruis voor in de donkere delen en sommige delen waar normaal schaduw zou zitten. Ik kan eigenlijk stellen dat mijn lucht altijd ruiserig is. De goed belichte delen zijn zo goed als ruisvrij. Moet de ruis nu achteraf verwijderd worden in de lucht, is dit inherrent aan de nachtfoto's of doe ik wat verkeerd?
    Groeten Remco.

Re: Ruis bij nacht HDR foto's.

Bij het bepalen van de belichtingswaardes kan je best je histogram nauwkeurig bekijken. Niet zomaar klakkeloos -2,-1, 0, +1,+2 instellen. De uiterste onderbelichte foto moet nog op de rand zitten waar de highlights net niet overbelicht zijn. Je moet met andere woorden niet zakken tot -2 als bij -1,5 je dit al bereikt.....elke foto die nutteloos donkerder is zal veel beeldruis toevoegen aan je resultaat. Voor de overbelichte foto's mag je zelf kiezen hoever je naar overbelichting gaat .....deze zullen nooit beeldruis toevoegen. Deze overbelichte foto's moeten nog wel enig detail bevatten...met een spierwitte opname voeg je niets toe aan het eindresultaat. Werk liefst met raw(nef)bestanden... geen jpegs indien mogelijk. In raw(nef) zit meer bruikbare info voor de hdr software dan in een sterk gecompresseerde jpeg. Hoe langer de opnametijd hoe meer beeldruis......probeer of je dmv een grotere diafragmaopening voldoende scherpte diepte hebt voor je onderwerp. Stel geen kleinere opening in als een grotere toereikend is. Probeer om nutteloze tussen opnames te vermijden en lifeview....hoe langer de beeldsensor actief is hoe warmer hij wordt.....en hoe meer noise je toevoegt.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 5 januari 2012, 14:59.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Bedankt voor je antwoord. Dan ben ik daar de fout in gegaan. Ik heb te ver onderbelichte foto's dan gebruikt. Ik ga er mee aan de slag. Bedankt hiervoor!

Groeten Remco.
      Groeten Remco.

Comment

Vind jou uitleg (Rupselkopke) echt wel duidelijk en hiermee is iedereen wel iets denk ik . Ik toch
        alvast zeker wel. Denk dat het bij mij ook zo wel ooit de mist in gaat. Nu weet ik dan ook de reden!

Life Isn't About Finding Yourself... Life Is About Creating Yourself...
        Canon Stuff, 5DII & 40D met het nodige glaswerk, filters en knipperlichten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
          Bedankt voor je antwoord. Dan ben ik daar de fout in gegaan. Ik heb te ver onderbelichte foto's dan gebruikt. Ik ga er mee aan de slag. Bedankt hiervoor!

Groeten Remco.
          Ik kan geen garantie geven dat je helemaal geen beeldruis gaat hebben in je resultaat hé.....het blijven nachtopnames met lange sluitertijden. Maar je zou toch al veel verbetering moeten kunnen zien indien je de sterk onderbelichte beelden uit de hdr bewerking laat.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Nee ik begrijp het. De laatste ruis zou ik dan altijd nog met photoshop kunnen verwijderen. Ik had al gelezen dat ruis inherrent is aan hdr.
            Groeten Remco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Probeer om nutteloze tussen opnames te vermijden en lifeview....hoe langer de beeldsensor actief is hoe warmer hij wordt.....en hoe meer noise je toevoegt.

Bedankt voor de tip!

Is er een regel/formule voor wat het minste ruis geeft tussen het optrekken van de isowaarde en verlengen van de sluitertijd?

thx.
              EOS 5D Mark III | 50 mm f/1.4 USM | Fisheye 8 - 16 mm f/4 L USM | 16-35 mm f/2.8 L II USM | 24-70 mm f/2.8 L USM | 70-200 mm f/2.8 L USM | 500 mm f/4 IS L USM II | 580 EX II
              www.vanvelsen.biz en http://bernardvanvelsen.wordpress.com

Comment

Volgens mij is het alleen je iso zo laag mogelijk houden. De ruis die bij langere sluitertijden vrij komt is altijd nog een stuk minder als bij een hogere iso. Daarnaast heb je ook ruisonderdrukking bij langere sluitertijden. Deze maakt een foto om het zwart te kunnen vergelijken als ik het goed hebt?
                Groeten Remco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                  Volgens mij is het alleen je iso zo laag mogelijk houden. De ruis die bij langere sluitertijden vrij komt is altijd nog een stuk minder als bij een hogere iso. Daarnaast heb je ook ruisonderdrukking bij langere sluitertijden. Deze maakt een foto om het zwart te kunnen vergelijken als ik het goed hebt?
                  ruisonderdrukking maakt dacht ik na jouw foto, nog een foto met dezelfde sluitertijd maar sluiter gesloten ofzo (dus sensor wordt aangeschakeld maar er komt geen licht op) vervolgens vergelijkt de camera die twee beelden en haalt zo de ruis eruit. Ik heb weet van mensen die hier serieus op foeteren omdat het de tijd eigenlijk verdubbelt. (belichting van 1minx2.... )
                  Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                  hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Klopt. Je kan het ook uitzetten.
                    Groeten Remco.

Comment

Working...
                    X