Sinds ik in bezit ben van een statief ben ik begonnen met de fotografie die erg mijn interesse heeft. Namelijk nachtfotografie! Ik ben van de week 2 keer weggeweest en heb de nodige foto's geschoten. Ik werk als volgende:
1. ruisonderdrukking bij lange sluitertijden aan.
2. Spiegel voorontspanner aan.
3. Timer op 2 seconden ingesteld.
4. Scherpstellen op wat ik scherp wil hebben.
5. Daarna de scherpstelling afzetten.
6. Bepalen hoe ik de foto zou nemen met een enkele foto (iso 100).
7. Heb ik dit gevonden dan maak ik nog 4 foto's, 2x onder en overbelicht met telkens 1 stop verschil.
8. Thuis voeg ik ze samen in photomatix 4.1 pro en ga van daaruit tonemappen.
Ik had al via google zitten zoeken over ruis en las dat dit inherrent is aan hdr foto's. Als ik bij mijn gemaakte foto's kijk komt er behoorlijk wat ruis voor in de donkere delen en sommige delen waar normaal schaduw zou zitten. Ik kan eigenlijk stellen dat mijn lucht altijd ruiserig is. De goed belichte delen zijn zo goed als ruisvrij. Moet de ruis nu achteraf verwijderd worden in de lucht, is dit inherrent aan de nachtfoto's of doe ik wat verkeerd?
1. ruisonderdrukking bij lange sluitertijden aan.
2. Spiegel voorontspanner aan.
3. Timer op 2 seconden ingesteld.
4. Scherpstellen op wat ik scherp wil hebben.
5. Daarna de scherpstelling afzetten.
6. Bepalen hoe ik de foto zou nemen met een enkele foto (iso 100).
7. Heb ik dit gevonden dan maak ik nog 4 foto's, 2x onder en overbelicht met telkens 1 stop verschil.
8. Thuis voeg ik ze samen in photomatix 4.1 pro en ga van daaruit tonemappen.
Ik had al via google zitten zoeken over ruis en las dat dit inherrent is aan hdr foto's. Als ik bij mijn gemaakte foto's kijk komt er behoorlijk wat ruis voor in de donkere delen en sommige delen waar normaal schaduw zou zitten. Ik kan eigenlijk stellen dat mijn lucht altijd ruiserig is. De goed belichte delen zijn zo goed als ruisvrij. Moet de ruis nu achteraf verwijderd worden in de lucht, is dit inherrent aan de nachtfoto's of doe ik wat verkeerd?
Comment