Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteitsverlies bij taggen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kwaliteitsverlies bij taggen ?

Wanneer je een foto met .jpg extentie opslaat boet je iedere keer opnieuw in in je kwaliteit. Iedere keer opnieuw wordt de compressietechniek toegepast.
    Nu is mijn vraag, of dit ook het geval is als je je foto's gaat taggen (labelen) ?
    Als je Bv. met Adobe Bridge trefwoorden toevoegd, zal er volgens mij bij ieder toegevoegd trefwoord opgeslaan worden. Is dit ten nadele van de kwaliteit ?

Re: Kwaliteitsverlies bij taggen ?

beste
    hoe dikwijls je een jpg bestand ook opslaat, er veranderd niets aan de kwaliteit, dat is een fabeltje...
    wel wanneer je wijzigingen aan je bestand aanbrengd dan word het een ander verhaal.....
    http://www.jvs-photography.be/

Comment

Dus, ik mag er van uit gaan dat ik zowel tags kan toevoegen, alsook de naam van het bestand te wijzigen, zonder kwaliteitsverlies ?

Comment

Als je het zeker wil weten...
        Kijk of het bestand kleiner wordt. Bij toepassing van compressie neemt de afbeeldingsgrootte natuurlijk af.
        https://www.naturephotoportal.com/

Comment

Heb ik gedaan. Lijkt niet te verkleinen.

Comment

In een JPG worden de pixels gecomprimeerd opgeslagen. Telkens als de inhoud van de foto (de pixels dus) veranderen wordt deze opnieuw gecomprimeerd. Maar de bestandsgrootte kan wel degelijk groter worden; bijv als je een JPG bestand, die eerder met een hoge compressie (lage kwaliteit) is opgeslagen, opent en die daarna met een lage compressie (hoge kwaliteit) weer opslaat. Natuurlijk wordt de slechte kwaliteit van de eerdere compressie dan echt niet meer beter, maar de bestandsgrootte wordt wel groter.

Als je foto's gaat taggen dan worden deze gegevens los van de pixels opgeslagen als zogenaamde metadata. Op de metadata op te slaan hoeft dus niet opnieuw gecomprimeerd te worden....en dus geen kwaliteitsverlies

Hert

Comment

Merciekes voor de reactie Hert !
              Dat is een hele opluchting, want als je een foto meerdere tags geeft, zou de kwaleit anders bij iedere tag achteruitgaan.

Jan

Comment

Ik zet meestal veel tags bij mijn foto's . Das toegevoegde info en heeft niets met de foto an sich temaken :-) Een foto kantelen geeft ook géén kwaliteits verlies ; het bestand blijft identiek .
                Grtn Thierry

Ps een foto (jpg ) oplaan op kwaliteit 12 of 11( of lager) , geeft wél een gigantisch verschil !

Comment

Dat is ook normaal, hoe kleiner hoe slechter de kwaliteit, en dan maak je hem nog enkel geschikt voor internet.

Oorspronkelijk geplaatst door thierry ysebaert Bekijk bericht
                  Ps een foto (jpg ) oplaan op kwaliteit 12 of 11( of lager) , geeft wél een gigantisch verschil !
                  Groetjes Rudy
                  Canon EOS 5DMKII / EF 28-300mm f/3.5-5.6 L IS USM

Comment

Working...
                  X