Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom en Photoshop Elements (verschillen)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lightroom en Photoshop Elements (verschillen)

[Mod-LesC]Topic van 2006. Eerst vond ik je vraag 'legitiem' genoeg om een oude topic op te graven (zie mijn reactie beneden), maar omdat je een soortgelijk onderwerp in een ander subforum had gestart, heb ik geoordeeld dat het beter was die twee vragen te bundelen.[/Mod]

Mag ik dit topic even uppen?
    Ik heb Silkypix 3 maar vind hem een beetje te beperkt (ik vind geen levels bij het histogram vb.)? Maar dus blijkbaar is er wel het één en ander veranderd sinds 2006...
    Ik overweeg om Lightroom aan te kopen omdat het meer mogelijkheden heeft. Iemand die dat kan beamen of weerleggen (of alternatieven kan bieden)?
    Ik schiet in RAW (als dat nog niet duidelijk was).

Ik zou ook graag de mogelijkheid hebben om met layers te werken. Ik vermoed dat dit de enige optie is om delen van de foto in kleur te laten en de rest in zwart wit (kan iemand dat beamen?) Ik zou dus aanvullen op Lightroom ook Photoshop Elements willen aankopen (ik vermoed dat dit hierin wel kan en niet in Lightroom)....
    Ben ik correct? En is dat dan een volledige setup -> RAW in Lightroom, eventueel naar Photoshop Elements, en dan naar jpeg. Ik werk op Mac by the way.

Bedankt voor jullie tips!
    Last edited by LesC; 27 december 2011, 08:37.

Lightroom en Photoshop Elements (verschillen)

Kan iemand me uitleggen wat de verschillen zijn tussen Lightroom en P Elements?
    En vooral: kan je met Elements alles van bewerkingen uitvoeren die je met Lightroom kan?
    Ik overweeg nl. de aankoop van beiden maar misschien is enkel Elements wel voldoende?
    Al lijkt Lightroom wel heel handig in gebruik voor enkel RAW conversie.

Comment

Re: Lightroom en Photoshop Elements (verschillen)

hangt er van af wat je er mee wil doen natuurlijk.
      Beiden zijn 30 dagen als trial te downloaden. Dus testen zou ik zeggen, en dan pas je besluit maken.
      Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Als je RAW werkt, zeker eerst voor LR gaan. Als je er niet prof mee bezig bent volg dan een cursus en koop de studentenversie...
        Flickr

Comment

Re: Verschil in kwaliteit raw convertor

Inderdaad een heel oude topic weer opgegraven, maar je vraag is legitiem. [Mod-LesC]Intussen je twee vragen samengevoegd tot één.[/Mod]
          Omdat Silkypix blijkbaar out of time is, zul je wel degelijk moeten uitwijken naar een andere RAW converter. Je hebt Mac (by the way, ik ook), dus je kunt ook Aperture (€199.- in de doos, maar verkrijgbaar voor een prijsje van ±€70 ? via de App Store) overwegen. Het klopt dat zowel Lightroom als Aperture slechts één laag ondersteunen, al is daar intussen via Perfect Layers van OnOneSoftware een goeie oplossing voor.
          Je mag ook niet vergeten dat je wellicht in Photoshop Elements zelf aan RAW ontwikkeling kunt doen. Enfin, ik heb de grote broer Photoshop, en daar kun je via Bridge en Adobe Camera RAW (ACR) in principe hetzelfde doen als in Lightroom. Eindafwerking gebeurt bij mij toch altijd in PS, niet in de RAW converter.
          Last edited by LesC; 27 december 2011, 08:48. Reden: prijs Aperture aangepast
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Goeie tips, heb de trials gisteren nog gedownload. Straks eens beginnen uittesten. LR ziet er alvast goed uit (Elements heb ik nog niet geopend).

En cursus en edu prijs ook goeie tip

Comment

LR is veel gemakkelijker om zelf te leren dan PE.

LR is ook veel gebruiksvriendelijker.

In PE bewerk je foto per foto (heel omslachtig als je veel foto's hebt), terwijl je in LR foto's van dezelfde shoot allemaal dezelfde bewerking kan geven.

PE is vooral handig voor dingen weg te klonen en dergelijke, dat gaat niet zo goed in LR.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Alright, wat ik al dacht. Lightroom als standaardpakket en Photoshop Elements voor de speciallekes.

Comment

Yep. Ah ja, en LR is vooral handig om je foto's te ordenen op basis van locatie, onderwerp etc ... Heel gemakkelijk om later iets terug te vinden op een bepaald trefwoord.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Mits je de locatie of onderwerp of het trefwoord invoert anders kan het zelf een lange zoektocht worden. Maar het is inderdaad handig als je meerdere foto`s in een keer wilt bewerken. dan ga je eerder naar LR dan naar P Elements.

Comment

Working...
                    X