Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen computerscherm.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Instellingen computerscherm.

Dames/Heren:

Op het computerscherm zijn al mijn foto's briljanter dan een geprint exemplaar.
    De foto's zijn donkerder in geprinte uitvoering.
    in corel paintshop photo pro X3 is een calibratie van het scherm mogelijk, echter lost dit mijn probleem niet op.
    Ik heb geen hardware voor schermcalibratie.
    Wat zijn nu de instellingen van mijn computerscherm om een zo goed mogelijke benadering te verkrijgen.
    Mijn scherm: Samsung SyncMaster 2443 digitaal.
    met de volgende instelkbare dingen: brightness; contrast;Sharness en ,magicbrite.
    Verder heeft mijn beeldschermadapter ook nog een instelmogelijkheid, maar hier heb ik nog geen gebruik van gemaakt ( Intel(R) Graphics Media Accelerator HD)

Je ziet heT: een volkomen leek in deze.
    Bedankt voor Uw moeite.
    tini van den Wijngaard

Re: Instellingen computerscherm.

Softwarematig calibreren kan helpen.

monitor gamma calibration, monitor gamma correction, monitor gamma adjustment, adjust monitor gamma, calibrate monitor gamma, adjust monitor brightness and contrast, monitor gamma correction utility
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Meestal staat de helderheid van een scherm véél te hoog.
      Dat verklaart waarom de afdrukken van foto's altijd donkerder lijken.
      Uw scherm is immers te vergelijken met een mooie lichtbox vanwaar het licht achter de foto komt.
      Bij een geprinte versie is dat wel anders.
      Als je een calibratie toestel koopt zoals een Spyder dan zal je naast de gigantische kleurverschillen ten opzichte van het standaard kleurprofiel direct opvallen dat de helderheid veel lager moet ingesteld worden (mijn scherm staat nu op 18%)
      Zonder externe hardware is het toch heel moeilijk uw scherm juist in te stellen (ik spreek van ondervinding)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
        Meestal staat de helderheid van een scherm véél te hoog.
        Dat verklaart waarom de afdrukken van foto's altijd donkerder lijken.
        Uw scherm is immers te vergelijken met een mooie lichtbox vanwaar het licht achter de foto komt.

Zonder externe hardware is het toch heel moeilijk uw scherm juist in te stellen
        Helemaal mee eens. Zonder hardwarematige calibratie van je scherm zul je nooit de correcte kleur bekomen. En het gaat verder.
        Om een gelijkend resultaat te bekomen moet je ook je printer calibreren. De colormunki van X-rite doet dit alles prima maar hier ben je dan ook snel 3 à 400 euro voor kwijt. Maar we zijn er nog niet.
        Om helemaal goed te zijn zou je beeldscherm moeten opgesteld staan in een ruimte met constant licht, liefst 5000° Kelvin. En nu wordt het misschien vervelend maar ook dan nog loop je het risico om geen correcte afdruk te bekomen, want om zeker te zijn dat beeld en printer werkelijk overeenkomen zou je de afdruk eerst nog moeten softproofen. (softwarematig nakijken of het kleurbereik op je scherm binnen het kleurbereik van de printer valt)
        Voor velen onder ons is dit alles uiteraard een brug te ver en dus geen haalbaar gegeven.
        Wat al heel veel helpt is het contrast van je beeldscherm drastich verlagen zoals Crispyn hierboven vermeld. Ik heb een 24 inch Eizo staan en bij mij staat het contrast, na calibrering met de colormunki op 14%. Dit zal je misschien niet de juiste kleur geven maar je zult veel minder het effect hebben van te contrastrijke beelden.

Comment

Heel duidelijk uit de doeken gedaan door ISO200.
          Het is inderdaad een lange weg.
          waarvan de eerste stap altijd het scherm is.
          Ik worstel nu nog met mijn afdrukken, maar Rome is ook niet op 1dag ....

Comment

Working...
          X