Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kaartje gemaakt van mijne Gordon setter .

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kaartje gemaakt van mijne Gordon setter .

    Ik heb maandag wat foto's genomen in mijn woonkamer ik heb geen studio de foto's zijn zonder flits genomen ik heb ze samen gezet een kaartje .
    Hoe krijg ik de achtergrond zwart want nu is hij meer grijs dan zwart .Hoe komt het dat de foto's onscherper worden door ze te verkleinen ? ik verklein ze in een paar keer bv 3200 -1499 en dan naar 800 .
    Foto's zijn genomen met de 50 mm canon 1.8 .



    Last edited by maudy; 16 november 2011, 09:24.

  • #2
    Re: Kaartje gemaakt van mijne Gordon setter .

    Velen zullen die foto's te donker vinden .... ik vind ze prachtig.
    Zijn die kadertjes in PS of PSE ?
    Ik volg les Lightroom, goed programma .... maar dat kan geen kadertjes en teksten maken.
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

    Comment


    • #3
      Re: Kaartje gemaakt van mijne Gordon setter .

      Voor zo'n kaartje heb je inderdaad PS of PSE (hier gebruikt, check de EXIFs) nodig.
      Na verkleinen dien je altijd te verscherpen. Vroeger verkleinde ik ook in stappen, nu hooguit in twee keer (als je b.v. Mortierke's methode gebruikt; weet niet of je dat in PSE kunt).
      Denk er ook aan dat verscherpen voor scherm verschilt van verscherpen voor afdruk.
      Achtergrond zwarter krijgen? Daarvoor gebruik ik de volgende truuk:
      Ik leg eerst een Curves laag bovenop, en "overdrijf flink" met de curves, zodat je een duidelijk onderscheid ziet tussen onderwerp en achtergrond, en vooral dat je duidelijk ziet waar de grootste fouten in de achtergrond zitten. Die (grootste fouten) zal ik dan donkerder maken met de burn-tool. Werk bij voorkeur op een aparte laag, zeker als je niet zo vertrouwd bent met die tool.
      Niet vergeten om af en toe de Curves-laag af en aan te zetten, om het resultaat te checken, en vooral niet vergeten op het einde van de rit de Curves-laag weg te gooien.
      Best is natuurlijk om bij het fotograferen zelf ervoor te zorgen dat de achtergrond zo donker mogelijk is, maar dat lukt zelfs mij niet altijd.

      Even een snel voorbeeldje van een "flink overdreven" Curves-laag:
      Last edited by LesC; 16 november 2011, 11:49.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #4
        Re: Kaartje gemaakt van mijne Gordon setter .

        Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
        Velen zullen die foto's te donker vinden .... ik vind ze prachtig.
        Zijn die kadertjes in PS of PSE ?
        Ik volg les Lightroom, goed programma .... maar dat kan geen kadertjes en teksten maken.
        Ik gebruik Adobe elements 8.0 en mijne zoon heeft vandaag de 10.0 gekocht .
        Ik heb ook lightroom maar ik moet het programma nog leren ik heb een boek gekocht over dat programma en nu hopen dat ik er aan uit kan .

        Les bedankt voor de informatie
        Ik klik elke keer op verscherpen en dan zet ik er een onscherp masker op (dat hebben ze me zo geleerd ik weet niet of dat juist is )
        Last edited by maudy; 16 november 2011, 16:27.

        Comment


        • #5
          Re: Kaartje gemaakt van mijne Gordon setter .

          D'er zijn een aantal verschillende manieren om te verscherpen. Naast USM (unsharp mask) bestaat er ook verscherping via een highpass filter, maar d'er is ook smart sharpen. D'er zijn ook third-party "verscherpers" zoals van Topaz, Nik Software, en nog andere.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment

          Working...
          X