Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
    Ik had op deze link op You Tube verleden week al een comment gegeven. Hij geeft een paar ( cross door het bos) lessen gratis. Heel veel aanpassingslagen,en het eindresultaat is een beetje overcooked wat mij betreft.Zijn betere tutorials die over luminocity maskers gaan zijn te betalen. Zoek ook eens op Serge Rammeli ( Fransman)....een pak photoshop lessen waar het eindresultaat voor mij ook een stuk " te " is....maar tis gratis en er is altijd nog wel iets te leren wat bruikbaar is.
    Peter ik heb eigenlijk nooit zo ver gegaan in blendingstechnieken. Door zijn film te bekijken heb ik eindelijk begrepen wat een laagmasker is en wat een blendings optie doet met de foto.Er gaat een hele wereld voor mij open nu..
    Ik heb jou methode als basis gebruikt soms en daar van uit gaand dat ik dan pas aanpassingen ging doen met Nic Vivesa en Color effects.Maar het is komt allemaal op hetzelfde neer dat er een hoop werk in steekt en dat je potverdomme met een duur toestel truukskes moet uithalen om je foto te polijsten.
    Het is echt een hobby dat processen maar je werkt toch uiteindelijk naar een persoonlijke smaak en resultaat waar je tevreden over bent.
    Ik ben al een stuk verder dan 3 jaar geleden bvb waar ik nog ergens de gewoonte had om me niet verder te verdiepen in de echte secure technieken maar meer en meer begint het stilaan zijn vorm te krijgen..
    We doen ons best en zolang de mensen dat kunnen waarderen dan zijn we goed op weg.
    Wat vind je trouwens van deze snelle bewerking hierboven? Ik heb hier uiteraard geen zee maar toch...
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
      Elkaars bericht gekruist
      Het viel wel op dat het resultaat vrij oververzadigd is , zo van die foto's waarvan je denkt "WOW" wat een kleuren, maar realistisch is anders.
      Moet film nog bekijken maar dat zal wel aan te sleutelen zijn.
      Ik moet nu ook eerlijk toegeven dat de man in het filmpje zijn foto's redelijk overdone zijn maar ik denk dat je allen zo kan zien wat je veranderd ook daadwerkelijk te zien is…In het echt zal het misschien allemaal wat minder zijn wat hij bewerkt maar deze is puur ter demonstratie denk ik. De kwaliteit van het filmpje laat ook te wensen over vind ik zelf maar goed genoeg om te volgen…en zeker voor mij wat nog belangrijker is….very slow LOL…..
      m.a.w ik heb het goed kunnen volgen en dikwijls de pauze knop ingedrukt.

Trouwens zeer gemakkelijk als je de ipad langs je kan zetten met het filmpje open en dan de CS op je Mac zonder te storen.
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht

Wat vind je trouwens van deze snelle bewerking hierboven? Ik heb hier uiteraard geen zee maar toch...
        Het resultaat is zeker goed ...al zou ik persoonlijk het contrast net ietsje lager gehouden hebben. Vooral de linkerkant komt door het hoge contrast veel te sterk over. Trap ook niet te snel in de standaard -2 , 0 , +2 val en bepaal zelf wat je nodig hebt. In dit geval is het gelukt om het volledig bereik van de scene vast te leggen....een volgende keer is zulks misschien niet het geval. Beoordeel via je histogram.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Het resultaat is zeker goed ...al zou ik persoonlijk het contrast net ietsje lager gehouden hebben. Vooral de linkerkant komt door het hoge contrast veel te sterk over. Trap ook niet te snel in de standaard -2 , 0 , +2 val en bepaal zelf wat je nodig hebt. In dit geval is het gelukt om het volledig bereik van de scene vast te leggen....een volgende keer is zulks misschien niet het geval. Beoordeel via je histogram.
          Deze fotos Peter waren nog uit mijn luie tijd.
          De laatste tijd werk ik steeds met de histogram voor 3 beelden te krijgen die uiteenlopend zijn..
          Merci voor de reactie.
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Zo , tijd gehad om te bekijken.
            De film is inderdaad interessant, en laat verschillende technieken zien.
            niet enkel de layerblending , maar ook en vooral de aanpassingen op gebied van kleur, levels, en de doordrukken en tegenhouden techniek.
            Ik doe het zelf een beetje andersom .
            Ik begin de 3 opname's eerst te bewerken (levels, etc) met het achterliggend idee, welk deel ik wil houden (voorgrond, achtergrond etc) en dan voeg ik ze pas samen.
            Eigenlijk is het beter zoals in de film want dan zie je meer in real time wat je aan het doen bent.
            Hij gaat wel heel ver betreffende de kleuren en de levels.
            je krijgt dan ze een typische zoals ik het wel eens durf te noemen :American way of photo's . knallende kleuren en dozijnen van contrast, zo altijd net over de rand.
            Maar dat is smaak natuurlijk en enkel maar een kwestie van de schuivertjes wat te beheren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
              Zo , tijd gehad om te bekijken.
              De film is inderdaad interessant, en laat verschillende technieken zien.
              niet enkel de layerblending , maar ook en vooral de aanpassingen op gebied van kleur, levels, en de doordrukken en tegenhouden techniek.
              Ik doe het zelf een beetje andersom .
              Ik begin de 3 opname's eerst te bewerken (levels, etc) met het achterliggend idee, welk deel ik wil houden (voorgrond, achtergrond etc) en dan voeg ik ze pas samen.
              Eigenlijk is het beter zoals in de film want dan zie je meer in real time wat je aan het doen bent.
              Hij gaat wel heel ver betreffende de kleuren en de levels.
              je krijgt dan ze een typische zoals ik het wel eens durf te noemen :American way of photo's . knallende kleuren en dozijnen van contrast, zo altijd net over de rand.
              Maar dat is smaak natuurlijk en enkel maar een kwestie van de schuivertjes wat te beheren.

Ik heb nu deze tutorial en videos aangeschaft wat zeer realistische resultaten geeft....
              Ben momenteel alle videos aan het optimaliseren voor de ipad en daarna ga ik er naar kijken.
              Ik zou je eens aanraden om even naar de man zijn site te gaan en kijken wat het allemaal inhoud. Volgens mijn de must have voor de diehard landscapers...

To download all five hours of The Complete Guide to Luminosity Masks visit http://OutdoorExposurePhoto.com
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                Ik heb nu deze tutorial en videos aangeschaft wat zeer realistische resultaten geeft....
                Ben momenteel alle videos aan het optimaliseren voor de ipad en daarna ga ik er naar kijken.
                Ik zou je eens aanraden om even naar de man zijn site te gaan en kijken wat het allemaal inhoud. Volgens mijn de must have voor de diehard landscapers...

http://m.youtube.com/watch?v=vud5bUbzrf4
                Bagshaw is een lid van Photocascadia....daar zitten een paar grote landschapskrakken. Deze Bagshaw verkrijgt meer realistische resultaten met zijn werkmethode........maar ook hij maakt "nog steeds" dezelfde fout als een paar dozijn gerenomeerde landschapsfotografen. Weerkaatsing van lichtbronnen (heldere lucht, zon ,maan, kunstlicht enz) in veel van zijn foto's zijn ook bij Bagshaw sterker/helderder in de reflectie(water,spiegel,venster) dan de eigelijke lichtbronnen. Dat komt omdat Luminocity maskers geen onderscheid maken tussen wat de echte lichtbron is en wat reflectie van de lichtbron is. Enkel de fotograaf weet dat en moet dit bijsturen in de nabewerking.....deze laatste stap is ook Bagshaw vergeten.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

thanks guys ;voor deze nuttige tips dat jullie met ons willen delen ,apprecieer ik ten zeerste !!!!!

Comment

Bagshaw is een lid van Photocascadia....daar zitten een paar grote landschapskrakken. Deze Bagshaw verkrijgt meer realistische resultaten met zijn werkmethode........maar ook hij maakt "nog steeds" dezelfde fout als een paar dozijn gerenomeerde landschapsfotografen. Weerkaatsing van lichtbronnen (heldere lucht, zon ,maan, kunstlicht enz) in veel van zijn foto's zijn ook bij Bagshaw sterker/helderder in de reflectie(water,spiegel,venster) dan de eigelijke lichtbronnen. Dat komt omdat Luminocity maskers geen onderscheid maken tussen wat de echte lichtbron is en wat reflectie van de lichtbron is. Enkel de fotograaf weet dat en moet dit bijsturen in de nabewerking.....deze laatste stap is ook Bagshaw vergeten.
                    Maar hij geeft nog steeds zijn eigen interpretatie eraan vind ik…. Vind dat creativiteit mag en zeker als je de foto kan laten schitteren.Uiteraard ben ik voorstander van de natuurlijkheid en zeker niet zonder te overdrijven. Dat laatste probeer ik wel zo veel mogelijk te vermijden wat vroeger wel eens anders was.
                    Er gaat voor mij in ieder geval "nu pas" een heel andere wereld voor mij open.
                    Het is het proberen waard maar ik zal deze cursus bekijken door een roze bril en indien nodig gebruiken waar het mij uitkomt zonder te fel gaan op te vallen….of uit te schieten of hoe je het ook mag noemen…
                    In ieder geval ben ik al een stuk wijzer geworden door een paar video's bekeken te hebben…
                    Ik zeg niet dat deze technieken de absolute waarheid zijn maar je krijgt wel een andere kijk op de foto zelf en wat voor mij nog belangrijker is dat bij de opname zelf al een pak van deze "truuken" uit de video's een grote hulp gaan zijn…
                    Als ik ze dan goed kan toepassen zal dat absoluut een meerwaarde zijn in mijn leerproces. Laar ik betwijfel of mijn oude bak genoeg informatie op de gevoelige plaat gaat zetten om tot in de details alles eruit te kunnen halen…..Tis toch al bijna kerstmis dus…..
                    Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

In wezen is de methode niet verschillend met de laagmasker-methode zoals ook Dama het beschrijft.
                      Het gaat enkel verder .
                      Het wordt mooi uitgelegd maar ik denk dat een echte beginner er toch moeite mee heeft.
                      Elke foto is uniek en heeft ook een andere benadering, zeker in de verdere nabewerking wat betreft kleurbalans,lokaal doordrukken en tegenhouden, ruisreductie, verscherpen, .... Noem maar op.
                      Nu begint het bij mij wat te lukken na toch enkele jaren, want de moeilijkste vraag blijft toch altijd: wanneer doe ik welke actie?
                      Inderdaad, er zijn zo van die fouten zoals die weerspiegeling, er moet ooit iemand zijn dat u daar attent op maakt anders maak je steeds dezelfde fout.
                      En net daarom is dit forum een erg leerzame plek.

Comment

Ter aanvulling op de methode aan de start van deze topic die eerst enkel de photoshop CS versies konden gebruiken omdat enkel die versies de optie channels(kanalen) palet bevatten. Je kunt ook snel de hooglichten selecteren via een toetsenkombinatie. Wanneer je CTRL + ALT + 1, 2 of 3 gebruikt krijg je ook een reeds verzachte hooglichtselectie die je verder kan gebruiken.Het nummer dat je achter CTRL+ALT in drukt 1,2of3 maakt telkens een net iets andere selectie....maar omdat we het masker van de selectie achteraf toch verzachten maakt het weinig verschil welke van de 3 getallen je kiest.Ook wanneer je voor een of andere reden de hooglichten wil beschermen en enkel de middentonen of schaduwen in een foto wil bewerken(kleuren,contrast,niveau enz).... je kan dan die eerder gemaakte hooglichtselectie omkeren door toetsenkombinatie CTRL+SHIFT+ I in te drukken zodat enkel je middentonen en schaduwen geselecteerd zijn
                        . De selecties zijn steeds reeds verzacht ook al lijken ze redelijk scherp in je bestand.

Comment

Ter aanvulling op de methode aan de start van deze topic die eerst enkel de photoshop CS versies konden gebruiken omdat enkel die versies de optie channels(kanalen) palet bevatten. Je kunt ook snel de hooglichten selecteren via een toetsenkombinatie. Wanneer je CTRL + ALT + 1, 2 of 3 gebruikt krijg je ook een reeds verzachte hooglichtselectie die je verder kan gebruiken.Het nummer dat je achter CTRL+ALT in drukt 1,2of3 maakt telkens een net iets andere selectie....maar omdat we het masker van de selectie achteraf toch verzachten maakt het weinig verschil welke van de 3 getallen je kiest.Ook wanneer je voor een of andere reden de hooglichten wil beschermen en enkel de middentonen of schaduwen in een foto wil bewerken(kleuren,contrast,niveau enz).... je kan dan die eerder gemaakte hooglichtselectie omkeren door toetsenkombinatie CTRL+SHIFT+ I in te drukken zodat enkel je middentonen en schaduwen geselecteerd zijn . De selecties zijn steeds reeds verzacht ook al lijken ze redelijk scherp in je bestand.
                          Ik gebruik ook dikwijls twee kanalen die ik substract nasr de iedeale grijstoon. Zo kan je twee selecties combineren zodat je niet te fel andere delen gaat beinvloeden. Mja.. Het is een beetje wikken en wegen en ik ben nog aan het leren vooral hoe je er mee omgaat en vooral welk deel van de foto de juiste handeling toe te passen.
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Wel jammer dat ik geen posts meer kan vinden van onze vriend Rupselkopke, die hier knappe foto's, alsook veel leerzame en begrijpelijke stof neer plaatste.
                            Hopelijk is alles oké met hem.
                            Klein kodakske

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vroy Bekijk bericht
                              Wel jammer dat ik geen posts meer kan vinden van onze vriend Rupselkopke, die hier knappe foto's, alsook veel leerzame en begrijpelijke stof neer plaatste.
                              Hopelijk is alles oké met hem.
                              Heb hier ook al lang niets meer gezien van hem. Hij zit wel op 500px en Flickr (Peter Houtmeyers), maar daar is ook geen nieuw werk van hem te zien.
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

bedankt voor je uitleg. Ik ga deze eens toepassen deze week :-)

Comment

Working...
                                X