Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoog dynamisch bereik via helderheidsmaskers.

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
    tiens, waarom wordt er dan zoveel zever verkocht over het bereik van RAW-bestanden van sommige camera's.
    Denk er eens over na.

Ik zeg zeker niet dat het zaligmakend is maar spreek ook niet over een +3 en -3 ontwikkeling van je bestand.

G
    Ik kan je wel volgen hoor, soms laat de situatie toe om er met 1 raw file te komen, die je dan 2 of 3 keer ontwikkelt. Het gebruik van GND filters kan daarbij natuurlijk veel helpen. Het extra voordeel is dan dat je achteraf alvast geen probleem hebt met mogelijke verplaatsingen tussendoor.
    Wat je hier dan eigenlijk doet is de maximale DR uit 1 raw halen. Dat is natuurlijk niet hetzelfde als met 2 of meerdere separate belichtingen werken, maar die heb je dus niet altijd nodig.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

tiens, waarom wordt er dan zoveel zever verkocht over het bereik van RAW-bestanden van sommige camera's.
      Denk er eens over na.

Ik zeg zeker niet dat het zaligmakend is maar spreek ook niet over een +3 en -3 ontwikkeling van je bestand.

G
      Eén stop tot anderhalve in beide richtingen terughalen (schaduwen en/of hooglichten) dat zal nog wel lukken via één raw bestand daar heb je zeker een punt ....maar meer zit er echt niet in. Als achteraf blijkt dat die ene foto net niet toereikend blijkt...dan heb je een probleem.Alles zal afhangen van beeldkwaliteitsnormen die je zelf hanteerd. Voor mij persoonlijk is dat schaduwen die geen beeldruis vertonen en hooglichten waar de raw software geen invul pixels moet uitvinden. Beperkt dynamisch bereik is een nadeel waar elke digitale camera op de markt tot vandaag last van heeft. Door twee of drie aparte foto's te maken en achteraf ook 2of 3 foto's te gebruiken zit ik safe.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 23 oktober 2011, 13:19.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Je hoeft niet persé meerdere opnames te maken. Ontwikkel je RAW-file normaal, dan eens met onderbelichting zodat bv. de lucht goed zit, en nog eens met overbelichting om eventueel schaduwen te recupereren.

G
        Ik doe het al jaren volgens deze methode maar heb genoeg ondervonden dat je er bij hoog dynamische bereik (vb in tegenlicht met de zon in je lens) niet komt met één RAW opname om nog een fraai resultaat te bereiken in de donkere partijen. Ik concentreer mij meestal op de hooglichten wat betekent dat de rest van de foto zwaar onderbelicht is. Het terughalen van de donkerste partijen bezorgt mij telkens problemen (grijzig, ruis, zelfs met een D700) en dan mag ik het weer gaan uitleggen waarom ik niet verder 'oplicht'.

De mannen/vrouwen die verschillende opnames blenden hebben dit soort problemen niet en zetten hier dan ook fantastische resultaten neer.

Als ik veel RAW gebruik is dat niet omdat het evenwaardig is als een stack van 3 afzonderlijke belichtingen, want dat is geen waar, maar omdat het gemakkelijker is (ik heb zo mijn redenen waarom ik niet overal mijn statief wil meesleuren, maar da's hier niet terzake).

RAW is wel erg bruikbaar als er minder lichtverschil te overbruggen is.

Dus Geert, wat Peter zegt klopt dus als een bus en zijn tutorial is bij hoog dynamisch bereik te verkiezen boven één RAW file .
        "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

Peter ik heb nog een vraag over je bewerking hier.

Ik zat namelijk aan de stap waar ik het laagmasker toevoegde aan de normale foto met 50 % gaussiaans filter.
          Dan klik ik op ok.

Dan moet je weer op de rgb klikken met command maar het is me niet duidelijk of dat op het laagmasker moet met de donkere hoeken of de foto zelf?
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
            Peter ik heb nog een vraag over je bewerking hier.

Ik zat namelijk aan de stap waar ik het laagmasker toevoegde aan de normale foto met 50 % gaussiaans filter.
            Dan klik ik op ok.

Dan moet je weer op de rgb klikken met command maar het is me niet duidelijk of dat op het laagmasker moet met de donkere hoeken of de foto zelf?
            Het gaussiaans verzachten doe je altijd op het zwart-witte laagmasker nooit op de foto....of je vervolgens rgb klikt terwijl de foto of het masker actief is maakt volgens mij geen verschil in het eindresultaat.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Ik zal dit ook eens proberen....ben daar niet zo sterk in maar toch de moeite waard!!
              Bedankt hé!!
              Gr Pascale
              Eerlijkheid duurt het langst!!
              Mijn website: http://www.degrafon.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tantine Bekijk bericht
                Ik zal dit ook eens proberen....ben daar niet zo sterk in maar toch de moeite waard!!
                Bedankt hé!!
                Gr Pascale
                Pascale dat is eigenlijk 20 sec voor elke foto..
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Heel erg bedankt voor deze tutorial. 't Ziet er heel interessant uit...

Ik zou deze methode ook graag eens uittesten, maar ik geraak niet verder dan stap 4: "Open het channels pallet". Ik werk met PSE 9. Kan het zijn dat dit pallet niet beschikbaar is in deze versie? Via "Venster" is het niet te vinden. Ik heb ook 2 boeken liggen over PSE 9 en nergens kan ik iets terugvinden over de kanalen... Iemand die ook met deze versie werkt en hier ervaring mee heeft? Alvast bedankt!
                  Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

Comment

Volgens mij is dit iets dat in PSE ontbreekt, trouwens net hetzelfde als LAB kleuren (andere tutorial). Daarvoor heb je de "grote broer" Photoshop nodig.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Volgens mij is dit iets dat in PSE ontbreekt, trouwens net hetzelfde als LAB kleuren (andere tutorial). Daarvoor heb je de "grote broer" Photoshop nodig.
                      Bedankt, Lesc! Ik vreesde er al voor...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                        Bedankt, Lesc! Ik vreesde er al voor...
                        Nelita kan je eens nakijken of er in photoshop elements 9 onder "select" de optie "color range" kunt vinden. Er is misschien een methode die toelaat om ook in elements nagenoeg een gelijkaardig resultaat te bekomen. Het ontbreken van het "channels palet" is spijtig..maar niet onoverkomelijk. Er leiden verschillende wegen naar Rome.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                          Nelita kan je eens nakijken of er in photoshop elements 9 onder "select" de optie "color range" kunt vinden. Er is misschien een methode die toelaat om ook in elements nagenoeg een gelijkaardig resultaat te bekomen. Het ontbreken van het "channels palet" is spijtig..maar niet onoverkomelijk. Er leiden verschillende wegen naar Rome.
                          Rupselkopke, onder "Selecteren", staan de volgende mogelijkheden:
                          - Alles
                          - Deselecteren
                          - Opnieuw selecteren
                          - Selectie omkeren
                          - Alle lagen
                          - Selectie lagen opheffen
                          - Gelijksoortige lagen
                          - Doezelaar
                          - Hoeken verfijnen
                          - Bewerken
                          - Toename
                          - Gelijkend
                          - Transformatie selectie
                          - Selectie laden
                          - Selectie opslaan
                          - Selectie verwijderen

Dus, ik denk dat er niets in zit dat te maken heeft met de selectie van afzonderlijke kleuren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nelita Bekijk bericht
                            Rupselkopke, onder "Selecteren", staan de volgende mogelijkheden:
                            - Alles
                            - Deselecteren
                            - Opnieuw selecteren
                            - Selectie omkeren
                            - Alle lagen
                            - Selectie lagen opheffen
                            - Gelijksoortige lagen
                            - Doezelaar
                            - Hoeken verfijnen
                            - Bewerken
                            - Toename
                            - Gelijkend
                            - Transformatie selectie
                            - Selectie laden
                            - Selectie opslaan
                            - Selectie verwijderen

Dus, ik denk dat er niets in zit dat te maken heeft met de selectie van afzonderlijke kleuren...
                            Inderdaad.....datgene wat ik bedoelde zit niet langer in elements 9. Men veranderd die versies om de haverklap...in elements 3 zat het er bv nog wel in. Spijtig....zonder helderheidsselecties gaat het moeilijk zijn om een zelfde eindresultaat te bekomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                              Inderdaad.....datgene wat ik bedoelde zit niet langer in elements 9. Men veranderd die versies om de haverklap...in elements 3 zat het er bv nog wel in. Spijtig....zonder helderheidsselecties gaat het moeilijk zijn om een zelfde eindresultaat te bekomen.
                              Jammer, maar niets aan te doen... Ik roei verder met de riemen die ik heb... Toch bedankt voor de moeite!

Comment

Toch nog een makkelijke manier om twee belichtingen samen te voegen om meer dynamisch bereik te bekomen. De methode voor elements gebruikers( staat bovenaan bij de start vd topic) is gemaakt in CS3 ...maar mits je ook in elements 9 maskers kunt maken kan je deze ook daar gebruiken. Bij de werkmethode die op BD staat kan je direct 3 aparte bestanden samenvoegen. In de methode achter de link voeg je eerst 2 foto's samen. En bij dat resultaat voeg je via dezelfde methode indien nodig ook een derde(en eventueel nog meer) foto's bij. In de meeste gevallen kom je toe met 2 foto's met verschillende belichting....in extremis kan je een derde bijvoegen. De layout en de schikking van de menu's in pse9 ziet er dan wel anders uit...mar volgens mij moet het lukken.Proberen of het werkt kost niks....ik hoop dat het ook voor u lukt op deze manier."
                                Last edited by RUPSELKOPKE; 8 november 2011, 18:19.

Comment

Working...
                                X